Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP/443-55/4/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-55/4/05
Data
2005.08.09



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
rolety, żaluzje
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować producent rolet aluminiowych i rolowanych bram garażowych dla ich montażu w budynkach mieszkalnych ?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14 a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity : Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 05.07.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja Podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach w których nie toczy się postępowanie podatkowa lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 05.07.2005 r. zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie właściwej stawki VAT dla montażu w budynkach mieszkalnych rolet aluminiowych, których jest Pani producentem oraz stawki VAT na materiały użyte do wykonania powyższych usług.

Zgodnie z Pani stanowiskiem, montaż rolet aluminiowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych ( PKOB 111 ) i w w budynkach wielomieszkaniowych (PKOB 112) oraz w budynkach zbiorowego zamieszkania (PKOB 113) powinny być traktowane jak montażokien i drzwi w ww. budynkach i dlatego powinna być stosowana" stawka podatku VAT 7%.Przedmiotowy wniosek uzupełniła Pani w dniu 21.07.2005 r. podając symbole PKWiU :
- rolety aluminiowe profilowane i ich części - 28.12.10-50.32
- usługi związane z montażem zasłon i markiz - 45.34.31 -00.00

Istotnym dla rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania czynności wykonywanych przez Panią polegających na montażu produkowanych rolet aluminiowych, jest ustalenie, czy czynności te stanowią w świetle przepisów o statystyce publicznej świadczenie usług, czy też dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary ( art. 2 pkt 6 ) jak i usługi ( art. 8 ust. 3 ) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zasady określone w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w tym zakresie nie różnią się zatem od analogicznych rozwiązań jakie obowiązywaty przez cały okres obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zatem, podobnie jak przed 1 maja 2004 r. tak i obecnie, o tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonana, z czym związana jest określona klasyfikacja. W przypadku wykonania usługi z materiałów zakupionych przez wykonawcę obrót, stanowiący podstawę opodatkowania usługi, obejmuje także należność za materiały. Opodatkowanie następuje według jednolitej stawki VAT przewidzianej dla wykonanej usługi , obejmującej także sprzedaż materiałów zużytych do wykonywanej usługi. Powyższe wyjaśnienia nie dotyczą producentów sprzedających własne wyroby, a wyłącznie firm realizujących umowy o usługę budowlaną bądź budowlano-montażową.

Pamiętać również należy o tym, że podobnie jak to było w przepisach obowiązujących przed 1 maja 2004 r. również obecnie, każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Powyższe musi także uwzględnić zakres zawartych umów, w których strony w szczególności precyzują przedmiot sprzedaży (dostawa towarów i świadczenie usług, względnie tylko dostawa towarów lub świadczenie usług). W zakresie klasyfikacji obowiązują dla potrzeb podatkowych klasyfikacje obowiązujące na dzień przed wejściem w życie ustawy, tj. na dzień 19 kwietnia 2004 r. ( art. 41 ust. 14 ustawy ). Ustawa weszła w życie 20 kwietnia 2004 r. a tylko niektóre jej przepisy weszły w życie 1 maja 2004 r.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność ta dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, usługi i handel.

Zauważyć przy tym należy, iż wg posiadanych przez tut. Organ informacji organa statystyczne kwalifikują dokonywaną przez producenta sprzedaż np. rolet jako ich dostawę (stawka podatku w wysokości 22 %), a nie świadczenie usług ( stawka podatku w wysokości 7 % w zakresie robót wymienionych w art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy ).Pod pojęciem dostawy w tym przypadku należy rozumieć także roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi.W świetle powyższego należy stosować stawkę podatku od towarów i usług właściwą dla dostawy tego towaru ( rolet, rolowanych bram garażowych ) tj. stawkę podatku w wysokości 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku, gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest producentem lub dystrybutorem montowanych rolet i czynność ta zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi zaliczona jest do usług (PKWiU 45) - podlega opodatkowaniu stawką obniżoną, w wysokości 7 % zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Od zasad powyżej przedstawionych, od dnia 15 lutego 2005 r. istnieje pewne odstępstwo. Z tym dniem weszło bowiem w życie opublikowane w dniu 31 stycznia 2005 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 150). Na mocy tego rozporządzenia w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami ) dodano poz. 19, zgodnie z którą - stawkę 7 % stosuje się do montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywanego w obiektach PKOB 111, 112 oraz ex 113, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy oraz w budynkach zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130), takich jak: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Unormowanie to wskazuje, że wyłącznie usługa montażu okien i drzwi przez ich producenta, a zatem również z użyciem własnego materiału (czyli wyprodukowanych we własnym zakresie drzwi i okien), traktowana jest całościowo i w przypadku gdy wykonywana jest w wyżej wymienionych obiektach, objęta jest stawką 7 %.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, przedmiotem czynności wykonywanych przez Pani przedsiębiorstwo jest świadczenie usług, które zostały zostały sklasyfikowane zgodnie z nomenklaturą statystyczną do odpowiednich grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) , a wymienionych w Pani piśmie z dnia 20.07.2005 r.

W świetle przytoczonych, przepisów, organ podatkowy stoi na stanowisku , iżzastosowanie właściwej stawki zależy od klasyfikacji danej czynności jako wyrobu, bądź usługi w świetle norm statystycznych PKWiU (art. 2 pkt 6 i art. 8 ust.3 ustawy o VAT).Zatem biorąc pod uwagę stan faktyczny i prawny, czynności wykonywane przez Panią polegające na montażu rolet aluminiowych i bram garażowych rolowanych, wykonane przez Panią jako producenta w obiektach budownictwa mieszkaniowego klasyfikowane pod symbolem klasyfikacji statystycznych PKWiU jako wyroby: 28.12.10-50.32 ( rolety aluminiowe profilowane i ich części ) będą opodatkowane stawką 22 % (zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy o PTU ).

Nadto tut. Organ podkreśla, iż w przypadku gdy podatnik jako producent elementów budowlanych tj. rolet, bram garażowych rolowanych zawarł z nabywcami umowy nie na montaż swoich wyrobów lecz np. na prace remontowe czy roboty konserwacyjne w obiektach, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit.a ustawy i jednocześnie nie dokonuje na fakturze wyodrębnienia zużytych materiałów jako odrębnej dostawy, wówczas również jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7 %.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie uznaje przedstawione przez Panią stanowisko w zakresie opodatkowania montażu rolet aluminiowych i rolowanych bram garażowych wykonywanego w budynku mieszkalnym za nieprawidłowe.


Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.


Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Organu w terminie 7 dnia od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj