Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-47-1/PIT/05
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-47-1/PIT/05
Data
2005.11.30



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
emeryci
energia elektryczna
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy wystawienie przez Spółkę dokumentu PIT-8C dla emerytów i rencistów, uprawnionych do korzystania z ulgowej odpłatności za energię elektryczną, a nie będących uprzednio Jej pracownikami było uzasadnione i kto (Wnioskująca bądź poprzedni pracodawca) winien dokonać rozliczeń?


W dniu 7 września 2005r. Płatnik złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca na podstawie zapisów Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego, jako dostawca energii elektrycznej, stosuje ulgową cenę w rozliczeniach za jej zużycie przez własnych pracowników, rencistów i emerytów oraz pracowników, rencistów i emerytów innych firm, objętych wyżej wymienionym układem zbiorowym. Wnioskodawca zaznacza, iż problem powstaje w odniesieniu do tych emerytów i rencistów, których stosunek pracy łączył z innymi Firmami, objętych Układem Zbiorowym, nie zajmują się one bowiem sprzedażą energii elektrycznej, nie posiadają żadnych informacji o wielkości zużycia energii elektrycznej przez byłych pracowników, a tym samym o wysokości uzyskanego przez nich dochodu. Spółka, jako jednostka realizująca prawo do korzystania z ulgowej odpłatności, nie dysponuje informacjami o innych niż ulga energetyczna świadczeniach, jakie mogliby otrzymać emeryci i renciści od swoich byłych pracodawców.

W tej sytuacji Jednostka wystawiła za rok podatkowy 2004 informację o wysokości przychodów PIT-8C dla każdego emeryta i rencisty, zatrudnionego wcześniej u innego pracodawcy, pozostawiając tym samym sprawę do indywidualnego rozstrzygnięcia przez osobę zainteresowaną, co spowodowało szereg nieporozumień.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w znacznej większości przypadków emeryci i renciści nie uzyskali od swoich macierzystych Firm żadnych dodatkowych świadczeń, co tym samym kwalifikuje dochód z tytułu stosowanie ulgowej odpłatności do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 (wysokość rocznego dochodu z tego tytułu nie przekracza kwoty 800,00 zł.).

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, czy wystawienie dokumentu PIT-8C dla emerytów i rencistów, uprawnionych do korzystania z ulgowej odpłatności za energię elektryczną, a nie będących uprzednio Jej pracownikami było uzasadnione i kto (Wnioskująca bądź poprzedni pracodawca) winien dokonać rozliczeń ?

Prezentując własne stanowisko w sprawie wskazano, iż skoro emeryt lub rencista przechodził na emeryturę (rentę) od innego pracodawcy, a dochód z tytułu ulgowej odpłatności wygenerowany został w Spółce, która jednocześnie ponosi związane z tym koszty, jest zobowiązana do wystawienia dokumentu PIT-8C.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się, co następuje :

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl z art. 21 ust. 1 pkt 38 przywołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

Analiza art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy podatkowej, prowadzi do wniosku, iż jedynie nadwyżka ponad kwotę 2.280,00 zł, skutkuje obowiązkiem podatkowym dla podatnika.Otrzymujący więc świadczenie, jedynie nadwyżkę ponad wskazaną kwotę, winien wykazać przy sporządzaniu zeznania podatkowego za rok podatkowy.

Ponadto, stosownie do art. 42a wskazanej wyżej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów), wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52 a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przepis art. 42a wskazanej ustawy podatkowej, nakazuje podmiotowi wypłacającemu, nie będącemu płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, sporządzenie informacji o wypłaconych świadczeniach (PIT-8C). Druk ten nie jest dokumentem informacji płatniczej, z tego względu, iż sporządzają go osoby, wskazane w przepisie, które nie są płatnikami. Nie wiąże się on z obowiązkiem pobrania podatku, a tylko z samym faktem wypłaty określonego świadczenia. Obowiązek sporządzenia imiennej informacji występuje zarówno w sytuacji, gdy określone osoby dokonywały na rzecz podatników, świadczeń o charakterze pieniężnym jak i niepieniężnym.

Jednocześnie, ustawodawca obligując wskazane w tym przepisie podmioty do sporządzania informacji zaznacza, iż obowiązek ten nie dotyczy m. in. dochodów wymienionych w art. 21 (a więc także objętych zwolnieniem z pkt 38 ust. 1 art. 21 ustawy).

Powyższe może prowadzić do wniosku, iż każdy wypłacający świadczenia z art. 20 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 38, winien w informacji PIT-8C wykazać tylko tą część otrzymanych świadczeń, która przekracza limit określony przez ustawodawcę.

Jednakże, przyjęcie wykładni wynikającej z powyższych przepisów za obowiązującą umożliwia podatnikowi prawidłowe sporządzenia zeznania tylko w sytuacji, gdy należność z analizowanego przepisu otrzyma on tylko od jednego wypłacającego.

Natomiast w przypadku, gdy świadczenia będące przedmiotem rozważań w niniejszym postanowieniu, podatnik otrzymuje od kilku wypłacających (którzy nie posiadają wszak informacji o wypłatach otrzymanych przez podatnika od innych podmiotów), prawdopodobnym jest, że nie sporządzi on prawidłowo zeznania. Prawdopodobnym jest bowiem, że każdy wypłacający przekaże na rzecz podatnika kwotę nie przekraczającą limitu i kierując się przepisami art. 42a ustawy podatkowej, nie sporządzi informacji PIT-8C. Łączna zaś kwota wypłaconych świadczeń ze wskazanego tytułu przekraczać będzie limit ustawowy. Jednak podatnik, wobec braku informacji PIT-8C, może nie wykazać w zeznaniu nadwyżki podlegającej opodatkowaniu.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż jeżeli wolą ustawodawcy jest, aby sam podatnik opodatkował nadwyżkę, zaś uzyskane od wypłacających podmiotów informacje PIT-8C mają mu to umożliwić, koniecznym jest by takie informacje wypłacający sporządził w każdym przypadku wypłaty świadczenia. W takiej sytuacji podatnik będzie mógł zsumować wszelkie uzyskane środki z analizowanego tytułu, obliczyć nadwyżkę i poddać ją opodatkowaniu.

Tezę powyższą, w przekonaniu tutejszego organu, potwierdza dodatkowo również fakt, iż informacja sporządzona przez wypłacającego powinna też trafić do urzędu skarbowego, właściwego dla podatnika. Celem powyższego jest niewątpliwie umożliwienie organowi podatkowemu przeprowadzenie analizy poprawności dokonanych przez podatnika rozliczeń w tym zakresie. To zaś jest możliwe tylko w przypadku posiadania danych o sumie dokonanych wypłat i jej relacji do limitu.

Reasumując; zakładając racjonalność ustawodawcy, każdy podmiot wypłacający świadczenia ze wskazanego tytułu, winien sporządzić informację PIT-8C, zaś podatnik, w oparciu o dane w niej zawarte, ustalić kwotę przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Z uwagi na powyższe, tutejszy organ podatkowy postanowił podzielić stanowisko Wnioskodawcy, który w sporządzonej informacji PIT-8C ujął całą kwotę przekazanych uprawnionym emerytom i rencistom świadczeń, z tytułu ulgowej odpłatności za energię elektryczną.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskującą Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj