Interpretacja Urzędu Skarbowego w Suwałkach
US.III-423/16/199/05
z 7 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-423/16/199/05
Data
2005.12.07



Autor
Urząd Skarbowy w Suwałkach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
specjalna strefa ekonomiczna


Pytanie podatnika
Czy dochód z tak zorganizowanej sprzedaży będzie dochodem uzyskanym z działalnosci gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia oraz czy dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach
postanawia
stanowisko Podatnika, że także w sytuacji, gdy montaż własnych wyrobów odbywać się będzie poza terenem Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, to uzyskany dochód z takiej sprzedaży należy uznać za dochód wolny od podatku dochodowego, gdyż został uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia
uznać za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 23 listopada 2005r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedstawiając następujący stan faktyczny:
"XXX" Sp. z o. o. w XXX na podstawie zezwolenia nr ..... z dnia ........ na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej prowadzi działalność gospodarczą na terenie strefy między innymi w zakresie produkcji okien z tworzyw sztucznych (PKD .....). Okna te sprzedaje odbiorcom i opodatkowuje je stawką w wysokości 22 % VAT. W przyszłości zamierza sprzedawać produkowane przez siebie okna wraz z ich montażem w obiektach budownictwa mieszkalnego i stosować wówczas stawkę 7 % VAT. Montaż okien poza Suwalską Strefą Ekonomiczną będzie odbywać się przy pomocy własnych pracowników lub wyspecjalizowanej firmy.
W taki stanie faktycznym zwraca się z zapytaniem, czy dochód z tak zorganizowanej sprzedaży będzie dochodem uzyskanym z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia oraz czy dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że sprzedając okna z PCV własnej produkcji wraz z ich montażem wykonanym przez własnych pracowników lub przy pomocy wyspecjalizowanych firm w obiektach budownictwa mieszkaniowego, spełnia wymóg określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy z dnia 20 października 1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Zasady korzystania ze zwolnień od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określone zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2271 z późn. zm.). Stosownie do postanowień § 1 ust. 1 powołanego rozporządzenia Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje teren wyznaczony granicami, których opis stanowi załącznik do rozporządzenia. Z kolei z § 5 ust. 3 rozporządzenia wynika, że zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na ternie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia, przepisy art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).
W tym miejscu należy dodatkowo wskazać na art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych. W świetle tego przepisu podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
1) zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
2) dokonanie przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.
Z treści tego przepisu wynika to, że w zezwoleniu określa się zakres prowadzonej działalności gospodarczej, a nie warunki zwolnienia od opodatkowania dochodów z tej działalności. Warunki zwolnienia od opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzanej na ternie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z powołanych powyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z literalnego brzmienia powołanych przepisów wynika, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielonej w formie tego zezwolenia, warunkiem podstawowym zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych jest, iż są to wyłącznie dochody:
- po pierwsze: z działalności gospodarczej,
- po drugie: w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu,
- po trzecie: z działalności prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej.
W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność również poza terenem Strefy, wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej tego przedsiębiorcy prowadzonej wyłącznie na terenie strefy i to pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym. Należy jednak dodać, że samo "organizacyjne" wyodrębnienie takiej działalności prowadzonej w strefie nie wystarczy. Gdyż w celu określenia przychodów, kosztów, dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy, istnieje konieczność odrębnego ich ujmowania w stosunku do przychodów, kosztów i dochodów uzyskanych w działalności prowadzonej przez podatnika poza strefą. Zatem w takim przypadku podatnik zobowiązany jest przy określaniu swojego dochodu podlegającego opodatkowaniu, poniesione koszty uzyskania przychodów, które dotyczą zarówno działalności prowadzonej w strefie, jak i poza strefą (np. koszty ogólne zarządu), statystycznie przypisać do obu tych źródeł przychodów. Konieczność ta wynika z treści art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi: "Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł , z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w tym przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio".
Z powołanych przepisów wynika także, że na zwolnienie dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych nie mają wpływu zasady grupowań poszczególnych wyrobów określonych w klasyfikacjach statystycznych w sytuacji, gdy część działalności prowadzona jest poza terenem strefy ekonomicznej. Wobec tego w przypadku pytającego jedynie w sytuacji, gdy montaż wyprodukowanych przez siebie okien będzie odbywać się na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Podstrefy Gołdap, Podstrefy Suwałki, Podstrefy Ełk i Podstrefy Grajewo), to całość uzyskanego z tego tytułu dochodu będzie wolna od podatku dochodowego. Natomiast w przypadku, gdy część działalności (montaż okien) odbywać się będzie poza terenem Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, to wolne od opodatkowania są jedynie te dochody, które dotyczą działalności prowadzonej w strefie, pod warunkiem, że zostaną spełnione inne wymogi, o których mowa wyżej.


Tym samym należy uznać stanowisko Spółki w tym zakresie za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.
Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 w/w ustawy.
Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.
Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj