Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-62/05
z 29 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-62/05
Data
2005.12.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
deklaracje
osoby zagraniczne
płatnik


Pytanie podatnika
Czy wystarczy sporządzić jedną informację IFT za cały rok kalendarzowy, umieścić w niej numer podatkowy obowiązujący na koniec roku podatkowego (tak jak jest to robione dla podatników krajowych) oraz zsumować dochody cudzoziemca za okresy obowiązywania różnych numerów podatkowych cudzoziemca, czy też należy sporządzić odrębne informacje IFT za okresy obowiązywania różnych numerów podatkowych cudzoziemca oraz wykazać w nich odrębnie jego dochody osiągane w tych okresach ?


Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 28.11.2005 r. wpłynął do tut. urzędu wniosek (uzupełniony pismami z dn. 17.11.2005 r. oraz 16.12.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka zawiera z cudzoziemcem, o którym mowa w art. 3 ust. 2a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych umowę na wykonywanie pewnych prac. Cudzoziemiec przedstawia swój numer identyfikacji podatkowej nadany mu w kraju, w którym ma miejsce zamieszkania.

Cudzoziemiec na początku roku kalendarzowego zamieszkuje we Francji (tam ma miejsce stałego pobytu), chociaż faktycznie przebywa w Polsce i tutaj świadczy usługi zarządcze (otrzymuje wynagrodzenie jako dyrektor). W trakcie roku kalendarzowego zmienia miejsce stałego pobytu i przenosi się do Egiptu (przedstawia nowy numer identyfikacji podatnika), w dalszym ciągu świadcząc w Polsce usługi zarządcze. W sumie w ciągu roku kalendarzowego w Polsce przebywa krócej niż 180 dni, wskutek czego z podatku dochodowego rozlicza się w swoim kraju zamieszkania.W związku z tym Spółka zwraca się z zapytaniem, w jaki sposób - jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - powinna ująć dochody cudzoziemca w informacji IFT-1 (IFT-1) ? W szczególności dotyczy to:- sposobu wypełnienia pola 25" Numer identyfikacyjny podatnika"- sposobu wypełnienia działu D w przypadku, gdy zmiana miejsca zamieszkania cudzoziemca wiąże się ze zmianą kraju i w konsekwencji umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jaką z tymi krajami podpisała Rzeczpospolita Polska.

Czy wystarczy sporządzić jedną informację IFT za cały rok kalendarzowy, umieścić w niej numer podatkowy obowiązujący na koniec roku podatkowego (tak jak jest to robione dla podatników krajowych) oraz zsumować dochody cudzoziemca za okresy obowiązywania różnych numerów podatkowych cudzoziemca, czy też należy sporządzić odrębne informacje IFT za okresy obowiązywania różnych numerów podatkowych cudzoziemca oraz wykazać w nich odrębnie jego dochody osiągane w tych okresach ?

Podatnik zajął następujące stanowisko:

Należy sporządzić na koniec roku jedną deklarację IFT-1 (IFT-R) zawierającą dane cudzoziemca wg stanu na ostatni dzień okresu objętego deklaracją, czyli zastosować rozwiązanie funkcjonujące przy rozliczaniu podatku dochodowego od krajowych osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz 176 ze zm.) stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu, tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości przychodu sporządzone według ustalonego wzoru.

Natomiast przepisy prawa podatkowego nie regulują kwestii związanych z ilością składanych informacji IFT za dany rok podatkowy w przypadku zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika. Jednocześnie tut. urząd informuje, że do aplikacji POLTAX można wprowadzić tylko jedną informację roczną IFT-1R za dany rok podatkowy. Wprowadzenie więcej niż jednej informacji jest związane tylko ze złożeniem korekty, gdzie pierwsza wersja zostanie anulowana.

W związku z tym zasadne jest złożenie jednej informacji IFT -1, w której należy zsumować dochody cudzoziemca za okresy zobowiązywania różnych numerów podatkowych cudzoziemca, a w poz. 25 "numer identyfikacyjny podatnika" należy wpisać NIP uzyskany w państwie, w którym podatnik ma aktualne miejsce zamieszkania.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4, w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj