Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PZ/415-121/05
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PZ/415-121/05
Data
2005.11.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienie


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje w jaki sposób ma odprowadzić podatek VAT od sprzedanych w październiku 2005 r. biletów wstępu na zawody organizowane pod nazwą Zespołowe Mistrzostwa Europy zlecone wnioskodawcy przez Polski Związek Motorowy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 sierpnia 2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 28 września 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie sposobu odprowadzenia podatku Vat od sprzedanych biletów wstępu na zawody

Stwierdzam, że

Stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Wnioskodawca - klub sportowy działający w formie zarejestrowanego stowarzyszenia sportowego i posiadający osobowość prawną prowadzi działalność, która opiera się głównie na pracy społecznej ogółu członków. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, a głównym jego celem jest rozwijanie sportu motorowego wśród dzieci i młodzieży będącej członkami klubu. Cel ten wnioskodawca osiąga poprzez szkolenia sportowe, organizowanie zawodów sportowych, udział w zawodach krajowych i zagranicznych, organizowanie imprez kulturalno-sportowych związanych z motoryzacją. Wszystkie świadczone przez niego usługi są bezpłatne. Wnioskodawca współdziała z organami administracji państwowej, organizacjami społecznymi, wykonuje również inne zadania z dziedziny motoryzacji zlecone przez Polski Związek Motorowy. Na fundusze klubu składają się wpływy z wpisowego, składek członkowskich, dotacji z budżetu, wpływy od osób prawnych. Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego wnioskodawca zapytuje w jaki sposób ma odprowadzić podatek Vat od sprzedanych w październiku 2005 r. biletów wstępu na zawody organizowane pod nazwą Zespołowe Mistrzostwa Europy zlecone wnioskodawcy przez Polski Związek Motorowy. Podatnik wyraża przekonanie, iż powinien on złożyć w dniu 25 listopada 2005 r. deklarację Vat - 7, wyszczególnić w niej kwotę, którą uzyskał z tytułu sprzedaży biletów wstępu i wyliczoną kwotę podatku wpłacić na konto Urzędu Skarbowego.

Ponadto wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako stowarzyszenie sportowe nie prowadzące działalności gospodarczej, jedynie świadczące usługi związane ze sportem nie jest podatnikiem podatku Vat zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Jednocześnie wnioskodawca oświadcza, że wszelkie otrzymane środki przeznacza na utrzymanie i poprawę świadczonych usług. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że od sprzedanych biletów wstępu na zawody powinien odprowadzić 7% podatek Vat.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek rejestracyjny jest przedmiotem uregulowań art. 96 cytowanej ustawy. Zgodnie z zapisem art. 96 ust. 1 i 4 podmioty o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Naczelnik Urzędu Skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego (ust. 4).

Zgodnie z zapisem ust. 3 cytowanego artykułu podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Zgodnie z zapisem ust. 5 cytowanego artykułu jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  • przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży
  • przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia , o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa
  • przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia.

Jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT (art. 96 ust. 6).

Podatnikiem VAT czynnym jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, obowiązany do zarejestrowania się jako podatnik wykonujący czynności opodatkowane określone w art. 5 ustawy i obowiązany do rozliczania się z podatku poprzez jego deklarowanie w formie podatku należnego, przy jednoczesnym uprawnieniu do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Natomiast podatnik VAT zwolniony to podatnik który nie ma obowiązku rejestrować się jako podatnik, gdyż jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy lub wykonującym wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3. Podatnik taki nie ma obowiązku deklarowania podatku należnego z tytułu wykonywanych przez siebie czynności, lecz jednocześnie nie ma uprawnienia do dokonywania odliczeń lub uzyskiwania zwrotu podatku naliczonego

Zgodnie z zapisem art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. W myśl zapis ust. 7 cytowanego artykułu przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i 3.

Zgodnie z zapisem ust. 12 cytowanego art. zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 , przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Deklaracje podatnik sporządza na podstawie prowadzonej ewidencji zakupów i sprzedaży. Tak więc na gruncie art. 99 ust. 12 trzeba podkreślić, iż zobowiązanie podatnika w podatku od towarów i usług powstaje z mocy prawa a jego ustalenie następuje w drodze samoobliczenia dokonanego przez podatnika. Podatnik może również dokonać samodzielnie korekty rozliczenia.

Stosownie do zapisu art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zgodnie z zapisem art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8 (ust. 9 cyt. artykułu). Podatnicy o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca , w którym rezygnują ze zwolnienia , z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania czynności określonej w art. 5.

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 11 wskazanego załącznika wymienione zostały usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

  6. 5a- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  7. działalności agencji informacyjnych
  8. usług wydawniczych,
  9. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

W objaśnieniach do omawianej pozycji znajduje się ograniczenie do takich usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Ponadto w załączniku nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatkową w wysokości 7% pod pozycjami kolejno 158 - 159a wymienione są usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61); wstęp na imprezy sportowe; usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu (PKWiU 92.72)

Jak widać z powyższego kwestią o zasadniczym znaczeniu dla zastosowania w omawianym przypadku zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 w związku z załącznikiem Nr 4 do ustawy bądź zastosowanie 7% stawki podatku Vat przewidzianej w załączniku nr 3 do ustawy (poz. 158-159a) jest - posiadana przez wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU. Tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż to podatnik jest zobowiązany do właściwego zaklasyfikowania prowadzonej działalności. Z uwagi na fakt, iż Urząd Skarbowy nie jest organem właściwym do jej potwierdzenia zwraca się wnioskodawcy uwagę na możliwość zwrócenia się w razie wątpliwości do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie w przedmiotowej sprawie opinii.

Prawidłowa klasyfikacja pozwoli na zastosowanie właściwej stawki podatkowej, bądź skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 do ustawy.

Reasumując: Z akt tutejszego organu wynika, że wnioskodawca w 1997 r. złożył oświadczenie o wyborze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług - VAT6. W związku z powyższym wnioskodawca do momentu, w którym wartość jego sprzedaży opodatkowanej przekroczy kwotę określoną w art. 113 ust. 1 (wyrażona w złotych równowartość 10.000 euro za odpowiedni rok podatkowy) korzysta ze zwolnienia podmiotowego od opodatkowania podatkiem Vat. Do dnia 30 kwietnia 2004 r. na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) zwalniało się podatnika u którego wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3 (tj. również w sprzedaży zwolnionej), a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro. Z chwilą przekroczenia tej kwoty zwolnienie traci moc, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tą kwotę, natomiast wnioskodawca jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem w którym podatnik traci prawo do zwolnienia.

Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1. Wówczas jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przed początkiem miesiąca w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Podatnik rezygnujący ze zwolnienia lub tracący prawo do korzystania z niego staje się podatnikiem podatku od towarów i usług. Wówczas ciąży na nim obowiązek do naliczenia podatku Vat od dostawy towarów i świadczenia usług wg właściwych stawek, prowadzenia rejestru sprzedaży stanowiącego podstawę prawidłowego sporządzenia deklaracji Vat-7, przekazania do urzędu skarbowego deklaracji Vat-7 za okres miesięczny do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie oraz wpłacenia w tym okresie zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj