Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie
PP/4407-005-67/05
z 26 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/4407-005-67/05
Data
2005.09.26



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
nieodpłatne świadczenie usług
składka członkowska
zrzeszenie


Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, świadczonych nieodpłatnie na rzecz członków Zrzeszenia, usług doradztwa podatkowego i prawnego, zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 74.1


Na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 12.07.2005r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dmą 1.07.2005r., znak: US IV/I/443-58/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, świadczonych nieodpłatnie na rzecz członków Zrzeszenia, usług doradztwa podatkowego i prawnego, zaklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 74.1:

odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia.

Zaskarżonym postanowieniem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej nie podzielił stanowiska Strony, iż nieodpłatne usługi świadczone członkom Zrzeszenia w ramach działań zmierzających do osiągnięcia celu statutowego są zwolnione z podatku VAT, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, pod pozycją 10, symbol PKWiU 91, jak również z tytułu swojej nieodpłatności.

W złożonym zażaleniu Strona wnosi o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia, zarzucając błędną interpretację przepisów ustawy o podatku VAT oraz nie wyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy.

Zdaniem Strony organ I instancji w ww. postanowieniu błędnie uznał, iż wykonywanie usług, wynikających z zadań statutowych, na rzecz członkówZrzeszenia podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarzuca, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie nie wskazał podstawy, na której oparł swoje stanowisko. Podnosi także, iż skoro organ I instancji miał wątpliwości co do stanu faktycznego to powinien je wyjaśnić, lub z racji niemożności ich wyjaśnienia - rozstrzygnąć na korzyść wnioskodawcy.

Zdaniem Strony usługi świadczone członkom Zrzeszenia w ramach działań zmierzających do osiągnięcia celu statutowego są zwolnione z podatku VAT, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, pod poz. nr 10, jak również z tytułu swojej nieodpłatności.

Dyrektor Izby Skarbowej rozpatrując przedmiotowe zażalenie, zważył co następuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zrzeszenie Prywatnego Handlu i Usług w Olsztynie jest organizacją samorządu zawodowego przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie handlu, gastronomii i usług na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności przedmiotem działalności Zrzeszenia jest działalność organizacji komercyjnych i pracodawców - 91.11.Z. Wykonywane przez Zrzeszenie czynności doradztwa podatkowego i prawnego na rzecz członków zaklasyfikowane są do PKWiU pod pozycją 74.1 - usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Strona podała, iż nieodpłatne świadczenie usług doradztwa podatkowego i prawnego na rzecz członków Zrzeszenia nie jest związane z prowadzonym przez Jednostkę przedsiębiorstwem. Usługi te są jedną z form wypełniania przez Zrzeszenie jego celu statutowego, jakim jest wszechstronne popieranie działalności gospodarczej prowadzonej przez członków oraz ochrona i reprezentowanie ich interesów gospodarczych. Stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z usługami doradztwa podatkowego i prawnego świadczonymi nieodpłatnie na rzecz członków Zrzeszenia. Strona wskazała również, iż członkowie Zrzeszenia opłacają miesięcznie składki za przynależność do Zrzeszenia, a nie np. za korzystanie z usług doradztwa prawnego czy podatkowego.

Za nietrafny należy uznać wywód zażalenia, iż organ I instancji wzaskarżonym postanowieniu błędnie przyjął, że wykonywanie usług wynikających zzadań statutowych na rzecz członków Zrzeszenia podlega opodatkowaniu podatkiemod towarów i usług. Należy wskazać, iż w ww. postanowieniu Naczelnik UrzęduSkarbowego w Olsztynie nie podzielił stanowiska Strony, że świadczenie ww. usługzwolnione jest od podatku od towarów i usług jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, pod poz. 10, natomiast na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdził, iż czynności o których mowa w zapytaniu - stosownie doart. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku odtowarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie podlegają opodatkowaniupodatkiem od towarów i usług.



Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Stronę - nieodpłatne wykonywane przez Zrzeszenie czynności doradztwa podatkowego i prawnego na rzecz członków zaklasyfikowane są do PKWiU pod pozycją 74.1. Wobec tego nie można podzielić argumentacji odwołania, iż usługi te, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy pod póz. 10, zwolnione są z podatku od towarów i usług, pod pozycją tą bowiem mieści się grupowanie PKWiU 91, a nie 74.1.

W myśl art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 w/cyt. ustawy - przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wrszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie usług na rzecz osób wymienionych w ww. przepisie zrównane będzie z odpłatnym świadczeniem usług i tym samym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w przypadku, jeżeli ich świadczenie:
1) nie było związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a ponadto
2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.
W przedstawionym stanie faktycznym Strona wskazała, iż nieodpłatne świadczenie usług doradztwa podatkowego i prawnego na rzecz członków Zrzeszenia nie jest związane z prowadzonym przez Jednostkę przedsiębiorstwem oraz, że nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Mając powyższe na uwadze przyjąć należy, iż przedmiotowe usługi nie mogą być kwalifikowane jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż opodatkowanie tych usług jest determinowane prawem do obniżenia podatku z tytułu nabycia przez podatnika związanych z nimi towarów i usług, Strona zaś podała, iż takie prawo jej nie przysługiwało.

Dodatkowo wskazać należy, iż postanowienie zawierające interpretację nie jest ani rozstrzygnięciem władczym, ani aktem stosowania prawa. Organ podatkowy nie ustanawia nim żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swoje rozumienie treści przepisów prawa podatkowego i sposób ich zastosowania w określonej indywidualnej sprawie, przedstawionej przez Stronę. Wobec tego za bezzasadny należy uznać wywód zażalenia, iż organ I instancji, mając wątpliwości co do stanu faktycznego, powinien je wyjaśnić, lub z racji niemożności ich wyjaśnienia - rozstrzygnąć na korzyść wnioskodawcy, albowiem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie udzielił odpowiedzi na podstawie przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, w tym m.in. przy założeniu, że usługi świadczone na rzecz członków Zrzeszenia nie są związane z nrowadzoną nrzez Zrzeszenie działalnością oraz, że Stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Mając na względzie wszystkie aspekty przedmiotowej sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie orzekł jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w toku postępowania administracyjnego. Na niniejszą decyzję przysługuje Strome skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj