Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-245/12/BW
z 9 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-245/12/BW
Data
2012.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
roboty ziemne
stawki podatku
usługi budowlane


Istota interpretacji
Czy gdy przedmiotem umowy są roboty ziemne polegające tylko i wyłącznie na wykopach ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego, to usługi takie objęte są stawką podatku VAT w wysokości 8% czy 23%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 12 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2012r. (data wpływu 11 czerwca 2012r.) oraz pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 6 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na roboty ziemne polegające tylko i wyłącznie na wykopach ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego (tj. zakresie pytania nr 1 – dotyczącego stanu faktycznego nr 1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m. in. w zakresie stawki podatku VAT na roboty ziemne polegające tylko i wyłącznie na wykopach ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z dnia 8 czerwca 2012r. (data wpływu 11 czerwca 2012r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 29 maja 2012r. znak: IBPP2/443-245/12/BW oraz
  • pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 6 lipca 2012r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 21 czerwca 2012r. znak: IBPP2/443-245/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług remontowych i budowlanych. Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania wykopów ziemnych pod budowę, jak stwierdza pozwolenie na budowę, budynku mieszkalnego wielorodzinnego siedmiokondygnacyjnego z garażem podziemnym i garażami oraz usługami na poziomie parteru i wewnętrznymi instalacjami oraz innymi przyłączami. Wnioskodawca przyjął w odniesieniu do tego typu usługi stawkę podatku VAT w wysokości 23%. Z kolei kontrahent Wnioskodawcy zwrócił się do niego z prośbą o skorygowanie powyższej stawki i przyjęcie stawki preferencyjnej tj. 8%.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2010r. Wnioskodawca wskazał, w odniesieniu do stanu faktycznego nr 1:

  • opisanych we wniosku czynności (wykopy ziemne pod budowę) nie można zakwalifikować jako „budowy" obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w związku z czym nie mieszczą się one w zakresie czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
  • przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wykonywanie wykopów ziemnych pod budowę budynków oznaczonych symbolem PKOB 112; budynki te zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z rozbieżnością pomiędzy opisem stanu faktycznego (we wniosku), a uzupełnieniem, dotyczącym ustalenia w ramach jakich czynności są wykonywane wykopy ziemne, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do wyjaśnienia powyższej kwestii.

W związku z powyższym w piśmie z dnia 2 lipca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wedle jego wiedzy wykonywane roboty ziemne polegające na wykopach ziemnych są związane z budową budynku mieszkalnego, objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ponadto w trakcie zawierania umowy na wykonanie ww. robot ziemnych Wnioskodawca posiadał informacje, iż wykonane roboty ziemne będą pozostawały w związku z ww. budową (mając na uwadze wiedzę co do pozwolenia na budowę).

Ponadto Wnioskodawca dokonał uiszczenia dodatkowej wpłaty w kwocie 40 zł.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1 – ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2012r.):

Czy gdy przedmiotem umowy są roboty ziemne polegające tylko i wyłącznie na wykopach ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego, to usługi takie objęte są stawką podatku VAT w wysokości 8% czy 23%...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 8 czerwca 2012r.):

„Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku VAT wynosi 23% z zastrzeżeniem m.in. ust. 2 pomienionego przepisu. Stwierdza on, że dla określonych m.in. w ust. 12 art. 41 towarów i usług stawka podatku VAT wynosi 8%. Jak wynika natomiast z ust. 12 „Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym." Zgodnie zaś z art. 12a „Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b." Natomiast na gruncie art. 2 ust. 12 ustawy o VAT przez pojęcie „obiektów budownictwa mieszkaniowego" rozumie się „budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11."

Z kolei pojęcie budowy nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT, ale stosowna definicja znalazła się w ustawie prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 6 wskazanej ustawy przez „budowę" rozumie się „wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego".

W związku z tym Wnioskodawca zajmuje stanowisko:

Stan faktyczny nr 1 (objęty pytaniem nr 1): Gdy przedmiotem umowy jest tylko i wyłącznie wykonywanie wykopów ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego, to czynności te nie są budową obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a zatem takie usługi objęte są stawką podatkową w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 8 czerwca 2012 (data wpływu 11 czerwca 2012r.) Wnioskodawca zmodyfikował pytanie oznaczone we wniosku nr 1, uzupełnił opis sprawy oraz przeredagował własne stanowisko w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 9 marca 2012r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 8 czerwca 2012r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 29 maja 2012r. znak: IBPP2/443-245/12/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie i własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, jest ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177. poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku VAT wystąpi wówczas, gdy inwestycja będzie uznana za obiekt budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, przy założeniu, że usługa będzie wykonywana w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    – w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług remontowych i budowlanych.

Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania wykopów ziemnych pod budowę, budynku mieszkalnego wielorodzinnego siedmiokondygnacyjnego z garażem podziemnym i garażami oraz usługami na poziomie parteru i wewnętrznymi instalacjami oraz innymi przyłączami. Wykonywane roboty ziemne polegające na wykopach ziemnych są związane z budową budynku mieszkalnego, objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ponadto w trakcie zawierania umowy na wykonanie ww. robot ziemnych Wnioskodawca posiadał informacje, iż wykonane roboty ziemne będą pozostawały w związku z ww. budową (mając na uwadze wiedzę co do pozwolenia na budowę).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca oczekuje rozstrzygnięcia, jaką stawką w tym przypadku będą opodatkowane usługi, które wykonuje, tj. gdy, zgodnie z zawartą umową, wykonuje prace polegające tylko i wyłącznie na wykopach ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego (PKOB 112).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Aby zatem skorzystać z obniżonej stawki podatku 8% należy spełnić 2 warunki, tj. wykonywane czynności muszą być wykonywane w ramach czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz muszą być wykonane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Należy zauważyć, iż na gruncie ustawy VAT, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń tj. np. z dostawą towaru lub ze świadczeniem usługi. Dla opodatkowania podatkiem VAT istotne jest zatem tylko to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności enumeratywnie wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Bez znaczenia dla opodatkowania pozostaje natomiast treść stosunku cywilnoprawnego łączącego strony. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku będzie decydować faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia co do tego, jak zakres tych czynności został w umowie przez strony oznaczony.

Należy zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także treść art. 5 ust. 2 ww. ustawy o VAT który stanowi, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje niezależnie od tego, czy czynności podlegające opodatkowaniu zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Prawnopodatkowe skutki opodatkowania czynności o jakich mowa w art. 5 ust. 1 ustawy VAT są zatem "oderwane" od stosunku cywilnoprawnego, z którego wynikają, albowiem nawet jego wadliwość pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż w opisanej we wniosku sytuacji, gdy Wnioskodawca zawiera umowę tylko na wykonanie wykopów ziemnych, bez kontynuowania dalszych prac związanych z budową, nie sposób pominąć informacji, iż wykopy te będą pozostawały w bezpośrednim związku z budową budynku mieszkalnego, spełniającego definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Prace dotyczące wykopów ziemnych stanowią jeden z etapów budowy, tj. pierwszy etap niezbędny do wykonania fundamentów budynku mieszkalnego (PKOB 112), bez wykonania którego niemożliwym byłoby prowadzenie kolejnych etapów budowy. Przyjęcie takiego rozwiązania podyktowane jest posiadaniem przez Wnioskodawcę informacji wynikających z pozwolenia na budowę, którymi Wnioskodawca dysponuje przed przystąpieniem do wykonania wykopów ziemnych.

Zatem wykopy ziemne pod budowę budynku mieszkalnego (PKOB 112) są ściśle powiązane z jego budową, więc powinny podzielić los prawny czynności budowy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż skoro w trakcie zawierania umowy na wykonanie ww. robót ziemnych Wnioskodawca posiadał informację, iż wykonane roboty ziemne związane są z budową budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, to roboty te winny zostać opodatkowane stawką podatku VAT taką jak dla usługi budowy domu mieszkalnego, czyli 8%.

Wykonywane w tym przypadku roboty ziemne dotyczące wykopów ziemnych pod budowę stanowią jeden z elementów czynności wykonywanych w ramach całościowej budowy budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy przedmiotem umowy jest tylko i wyłącznie wykonywanie wykopów ziemnych pod budowę budynku mieszkalnego, to czynności te nie są budową obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a zatem takie usługi objęte są stawką podatkową w wysokości 23%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia objęta pytaniem nr 2 (dotycząca stanu faktycznego oznaczonego nr 2), jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj