Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PDF/415-0099/05 PBB1/415-51/06
z 16 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF/415-0099/05 PBB1/415-51/06
Data
2005.12.16



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dopłata
koszty uzyskania przychodów
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
pozarolnicza działalność gospodarcza
przepisy przejściowe
refundacja
wynagrodzenia
zakład pracy chronionej
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Przedmiotowa spółka jawna jest zakładem pracy chronionej, w związku z tym otrzymuje częściową refundację z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uprzednio poniesionych kosztów wynagrodzenia. Wnioskodawca ma wątpliwości czy w części objętej dofinansowaniem z PFRON wynagrodzenia podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu czy też stanowią koszt uzyskania przychodów.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wynagrodzeń objętych dofinansowaniem z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28.10.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek opatrzony datą 26.10.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Przedmiotowa spółka jawna jest zakładem pracy chronionej, w związku z tym otrzymuje częściową refundację z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uprzednio poniesionych kosztów wynagrodzenia. Wnioskodawca ma wątpliwości czy w części objętej dofinansowaniem z PFRON wynagrodzenia podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu czy też stanowią koszt uzyskania przychodów.

Stanowisko podatnika:

Podatnik wyraził swe stanowisko twierdząc, że ustawa z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw przedłużyła do końca 2006 r. zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r., natomiast pominięto w tej nowelizacji przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., zatem konsekwencją braku takiego przepisu przejściowego, przy jednoczesnym obowiązywaniu art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym i obecnym brzmieniu art. 23 ust. 1 pkt 56 tejże ustawy jest możliwość zaliczenia wynagrodzeń, także w części refundowanej przez PFRON, do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorstwa.

Stanowisko tut. organu podatkowego:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz.U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. wolnymi od podatku dochodowego były dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Ponadto zgodnie z art. 23 ust,.1 pkt 56 tejże ustawy, w brzmieniu do 31 grudnia 2003 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48.

Z dniem 01.01.2004 r. powyższy przepis art. 21 ust. 1 pkt 48 został uchylony, natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 otrzymał nowe brzmienie, mianowicie: "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i 116.

Jednocześnie art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) postanawiał, że: "Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do 31 grudnia 2004 r. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., stosuje się odpowiednio".

Z kolei w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 263, poz. 2619) wprowadzono zapis, że w w/w ustawie z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wprowadza się następujące zmiany:

"w art. 14 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.".

Na tle powołanych wyżej przepisów wynika, że w dalszym ciągu obowiązuje przepis zawarty w zdaniu drugim art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, mianowicie, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. stosuje się odpowiednio do przychodów (dochodów) , o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wypłacone pracownikom wynagrodzenia w części sfinansowanej środkami otrzymanymi z PFRON, tj. sfinansowanymi bezpośrednio z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Mając zatem powyższe na względzie, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska podatnika wyrażonego we wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Informuje się także, że nin. interpretacji udzielono w/g stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania nin. postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W przypadku zmiany przepisów podatkowych mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie nin. interpretacja stanie się nieaktualna.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj