Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-175-2/05/06
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-175-2/05/06
Data
2006.01.11



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
dotacja
podatek od towarów i usług
program pomocowy
refundacja


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy kwestii rozliczenia pomiędzy Administratorem a Partnerem w realizowanym projekcie w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29. sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku podatnika L.dz. 1015/05 z 08.11.2005r uzupełnionego pismem nr L.dz.1152/ 2005 z dnia 07.12.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej rozliczenia pomiędzy Administratorem a Partnerem w realizowanym projekcie w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - stwierdza, iż stanowisko podatnika jest prawidłowe .

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.11.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki nr L.dz..1015.05 uzupełniony pismem nr L.dz.1152/2005 z 07.12.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Jednostka przystąpiła do projektu realizowanego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany jest w Partnerstwie/konsorcjum 7 instytucji, które podpisały Umowę o Partnerstwie na rzecz Rozwoju regulującą zasady realizacji projektu. Projektem administruje Fundacja Demokracji Lokalnej w Warszawie oraz ośrodek regionalny FRDL w Opolu , która jednocześnie jest beneficjentem otrzymanej dotacji.
Z zakresu umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju "Opolski E-Rzemieślnik" wynika, że działania będą realizowane z ramach tematu "Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystanie technologii informatycznych i innych nowych technologii" Programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 ( Dz. U. Nr 189, poz. 1948), dąży do osiągnięcia celów Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL w zakresie zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy w drodze współpracy partnerskiej i ponadnarodowej.
W umowie zostały określone zadania dla każdego z partnerów.
Realizacja Programu EQUAL obejmuje wykonanie przez Jednostkę zadań określonych w umowie polegających m.in. na: opracowaniu i uruchomieniu portalu e- rzemieślnik, redagowaniu biuletynu "Opolski e-Rzemieślnik", organizacji spotkań informacyjnych dla użytkowników portalu, nadzoru nad przeprowadzeniem badania sektora rzemieślniczego, współpracy przy rekrutacji beneficjentów ostatecznych, współpracy przy wyborze uczestników projektu, współpracy przy organizacji cyklu seminariów i szkoleń w gminach, przy organizacji targów i wystaw branzowych na terenie województwa opolskiego, itp.
Koszty ponoszone przez partnerów rozliczane będą na zasadzie refundacji.
Wątpliwości podatnika są związane z dokumentowaniem rozliczania ponoszonych kosztów czy należy wystawić fakturę VAT czy notę księgową .
Stanowisko podatnika.
Jednostka stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług tj rozliczanie dotyczące dotacji. W myśl tego artykułu Jednostka nie będzie rozliczała kosztów na podstawie faktur VAT i nie będzie naliczać podatku VAT. Koszty będą rozliczane na podstawie noty i zestawienia poniesionych wydatków.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jego indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.); w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r.; podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Należy zauważyć, iż zwiększają podstawę opodatkowania (obrót) - a tym samym są faktycznie opodatkowane podatkiem VAT - tylko te dotacje, które związane są bezpośrednio ze świadczeniem usług, przy czym przez bezpośredni związek należy rozumieć sytuację, gdy dotacja taka została dokonana w celu dofinansowania świadczenia konkretnych usług.
Powyższe stwierdzenie wynika z faktu, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z dającym się zindywidualizować świadczeniem konkretnych usług otrzymuje odpowiadające całości, bądź części wynagrodzenie wypłacane przez podmiot inny niż kontrahent, jakiekolwiek dofinansowanie (dotację), to uznać należy, iż tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny należnej od nabywcy uzupełnienie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu dokonanego świadczenia usług i podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Przez odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust 1. ww. ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również :
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy ,członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych ,członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług ,jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami ,w całości lub części.

W przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej postanowiono, że są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W powyższej definicji świadczenia usług podlegających opodatkowaniu, przyjęto generalnie, że są nimi wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z tymi usługami.

W świetle powyższego należy uznać, że realizacja celów Programu EQUAL nie jest usługą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r., gdyż nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach realizacji programu EQUAL nie dochodzi bowiem do zobowiązania się beneficjentów do wykonania konkretnego świadczenia, gdyż Partnerstwo ustanawiane jest dla realizacji generalnych celów, idei programu EQUAL a nie świadczenia skonkretyzowanych usług.
Ponadto w przypadku realizacji celów Programu EQUAL trudno jest wskazać usługobiorcę, a ponadto należy wykluczyć istnienie więzi prawnej między Partnerstwem na rzecz Rozwoju (wykonawcą Programu) a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji Programu. Należy także podkreślić, że "usługodawca" nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych "usługo-biorców"(otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Zdaniem tut. organu podatkowego czynności wykonywane przez Jednostkę w ramach Programu EQUAL nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie stanowią świadczenia usług (o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Mając na względzie powyższe stwierdzenie w odniesieniu do stanu prawnego art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż dotacja otrzymywana przez Partnerów Programu od Administratora (Lidera) Projektu nie zwiększa obrotu, gdyż nie wlicza się do podstawy opodatkowania z uwagi na fakt, iż czynności świadczone przez Partnerów Programu nie stanowią świadczenia usług, a zatem pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu ww. podatkiem.

Zatem w okoliczności refundacji poniesionych kosztów, o których mowa w pytaniu brak jest podstaw do wystawiania faktur lub rachunków, gdyż nie jest to ani sprzedaż towaru, ani też świadczenie usług. Stąd wniosek, iż wskazane przez Jednostkę dokumentowanie refundacji notą księgową jest prawidłowe.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy podatkowy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj