Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-579/12/AD
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-579/12/AD
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
emeryci
opodatkowanie
płatnik
renciści
zakład pracy


Istota interpretacji
Opodatkowanie świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek oświatowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek oświatowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek oświatowych.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 24 lipca 2012 r. Nr ITPB1/415-579/12-2/AD wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 31 lipca 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Do placówki Wnioskodawcy na podstawie pisma Wydziału Oświaty zostali przydzieleni emeryci i renciści, którzy byli pracownikami zlikwidowanych placówek (przedszkoli i szkół). Wnioskodawca na podstawie regulaminu w sprawie świadczeń socjalnych będzie dokonywał na rzecz ww. osób wypłat świadczeń socjalnych w postaci wczasów pod gruszą, których wartość nie przekroczy 2.280 zł na jedną osobę. Wypłata świadczeń nastąpi w miesiącu czerwcu 2012 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy należy pobrać podatek od wypłaconych świadczeń socjalnych na rzecz wymienionych emerytów i rencistów...


Zdaniem Wnioskodawcy, należy pobrać podatek od wymienionych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2. 280 zł.


W związku z tym, aby możliwym było zastosowanie powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:


  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych,
  • wartość świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że emerytom i rencistom - byłym pracownikom z innych zlikwidowanych szkół i przedszkoli Wnioskodawca zamierza w 2012 r. wypłacić z funduszu świadczeń socjalnych świadczenia socjalne w postaci wczasów pod gruszą, których wartość nie przekroczy 2.280 zł na jedną osobę.

Mając na uwadze powyższe, jak również treść art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że zastosowanie uregulowanego w nim zwolnienia nie jest uzależnione od okoliczności, czy udzielającym świadczenie jest były pracodawca, ważne jest jednak, aby jego beneficjentem była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku pracy. Zwolnieniem mogą zatem być objęte także świadczenia wypłacane emerytom i rencistom, których uprzednio łączyły stosunki pracy z zlikwidowanymi placówkami.

Reasumując, świadczenia socjalne wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków funduszu świadczeń socjalnych na rzecz emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – korzystają ze zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze powyższe należało uznać, iż zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych emerytom i rencistom jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj