Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-188-1/05
z 27 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-188-1/05
Data
2005.12.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
podatek od towarów i usług
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Odliczenie podatku naliczonego od paliwa zużytego do samochodu ciężarowego bez homologacji w związku z wejściem w życie z dniem 01.06.2005r. znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 12.10.2005r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczenia podatku naliczonego od paliwa zużytego do samochodu ciężarowego bez homologacji w związku z wejściem w życie z dniem 01.06.2005r. znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 12.10.2005r (złożonym w tut. Urzędzie 14.10.2005r.) podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej użytkuje samochód ciężarowy Volkswagen 253, rok produkcji 1979, poj. silnika 2100 cm sup3;. Samochód ten został przez podatnika nabyty w dniu 26.11.2003r. i zarejestrowany jako pojazd ciężarowy o ładowności 3,5t.
W związku z wejściem w życie z dniem 01.06.2005r. znowelizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U Nr 54, poz. 535) kwestia zakwalifikowania przedmiotowego pojazdu jako ciężarowego uzależniona została od parametrów określonych w art. 86 ustawy , z uwagi na to, iż jego masa mieści się poniżej granicy 3,5 ton.
Pytanie podatnika.
Jak postąpić ma właściciel samochodu ciężarowego Volkswagen 253 rok produkcji 1979 bez homologacji, zarejestrowanego w Polsce 28.11.1990r., będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i używający samochodu w związku z prowadzeniem działalności chcąc odliczyć podatek VAT przy zakupie paliwa do tego samochodu.
Stanowisko podatnika.
Podatnik uważa, że przedmiotowy pojazd powinien zostać zaliczony do pojazdów ciężarowych co umożliwi podatnikowi odpisanie podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do tego samochodu.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jego indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Z dniem 22 sierpnia 2005r. znowelizowany przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi o braku możliwości odliczenia podatku od paliwa wykorzystywanego do samochodów i pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 3. W przepisie tym są wymienione samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3 znowelizowanej ustawy, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust. 4 jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Do tej kategorii zalicza się;
- pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
- pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu;
- pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
- pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
- pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku od paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4. Warto jednak pamiętać, że spełnienie wymagań dla niektórych pojazdów samochodowych wymienionych w ust. 4 art. 86, stwierdza się na podstawie zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Kopię zaświadczenia, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 21 kwietnia 2005r. na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne o którym mowa w art. 86 ust. 5 powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Oznacza to iż podatnik ma prawo dokonać badania późniejszym okresie, ale musi tego dokonać najpóźniej przed upływem 12 miesiąca od dnia wejścia w życie noweli ustawy (tj. przed 1 czerwca 2006r.).

Podatnik znając parametry techniczne użytkowanego samochodu od dnia 22 sierpnia 2005r. do chwili dokonania specjalistycznego przeglądu sam będzie oceniać, czy samochód spełnia warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy, i jeżeli uzna iż dany pojazd spełnia wymagania, mimo czasowego braku zaświadczenia, będzie mógł odliczać VAT od nabywanego paliwa. Po uzyskaniu zaświadczenia, podatnik dostarczy jego kopię do właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Zaświadczenie ma potwierdzać prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku. Jeśli zaświadczenie nie potwierdzi spełnienia tych wymagań, podatnik nie miał prawa dokonywać odliczenia podatku. Wydłużony termin jest prawem podatnika. Jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy posiadany przez niego pojazd spełnia określone w ustawie wymagania, może on dokonać stosownych badań wcześniej. Jeżeli w okresie wskazanym podatnik nie uzyska zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przez konkretny pojazd samochodowy wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 - 4 ustawy, należy uznać, że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku. W sytuacji zatem, gdy podatnik dokonywał takich odliczeń, obowiązany będzie do skorygowania złożonych deklaracji oraz zapłaty zaległego podatku wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje;
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia - art. 14a § 2;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia - art.14b §1 i §2 .

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj