Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wolsztynie
ZD-G/443-16/05
z 23 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-G/443-16/05
Data
2005.12.23
Autor
Urząd Skarbowy w Wolsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
gospodarka nieruchomościami
opłata
trwały zarząd
Pytanie podatnika
Czy do ustanowionej opłaty z tytułu trwałego zarządu należy doliczyć podatek od towarów i usług?
Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko P., zawarte we wniosku z dn. 8 listopada 2005r., w którym podatnik stwierdził, że do ustanowionej opłaty z tytułu trwałego zarządu należy doliczyć podatek od towarów i usług. U Z A S A D N I E N I E W dn. 9 listopada 2005r. do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek P. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik stwierdził w swoim wniosku, że prowadzone jest postępowanie administracyjne, dotyczące ustanowienia trwałego zarządu nad nieruchomością. Zdaniem Podatnika do ustanowionej opłaty z tytułu trwałego zarządu należy doliczyć podatek VAT. W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego wyjaśnia: W art. 15 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535, ze zm.) zdefiniowano pojęcie podatnika podatku od towarów i usług. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie w art. 15 ust. 6 tej ustawy postanowiono, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów, obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności, wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zasady oddawania w trwały zarząd nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa oraz stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, regulują art. 43-50 ustawy z dn. 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r., Nr 261, poz. 2603, ze zm.). W myśl art. 43 ust. 1 tej ustawy trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. Z art. 43 ust. 5 wynika, że nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej. Nieruchomości oddaje się w trwały zarząd za opłatą, na czas oznaczony lub nieoznaczony, przy czym trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji. Zatem odpłatne przekazanie przez Powiat nieruchomości na rzecz jednostki organizacyjnej w trwały zarząd w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami jest czynnością, o której mowa w cytowanym art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat z tytułu wykonywania powyższej czynności nie będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Stąd też czynność, której dotyczy zapytanie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny, przedstawiony we wniosku Podatnika oraz stan prawny, obowiązujący w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.