Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PD/423-55/ER/05
z 30 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/423-55/ER/05
Data
2005.12.30
Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji
Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc publiczna
prawo bankowe
ulga podatkowa
Pytanie podatnika
dotyczy zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie uzyskania pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej za 2004r. w kwocie 182.430 zł.
Wnioskiem z dnia 10 października 2005r. (wpływ 12.10.2005r.) Bank wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Bank w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.), tj. 06.09.2003r. nie spełniał wymogu określonego w art. 172 ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo bankowe, tzn. posiadał fundusze własne o wartości niższej niż 1.000.000 euro. Bank nie spełniał również tego wymogu na dzień 31.12.2004r., kiedy fundusze własne wynosiły 4.073.967,30 zł, wg kursu z dnia 31.12.2004r. wynoszącego 4,0790 zł/euro, tj. obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego i stanowiły 998.766,19 euro. Z wniosku wynika, że Bank przekazał na zwiększenie funduszu zasobowego 100% wypracowanego zysku netto za 2004r. Bank stoi na stanowisku, iż jest uprawniony do skorzystania z pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej za 2004r., gdyż zarówno na dzień 06.09.2003r., jak i 31.12.2004r. kapitały własne Banku były niższe od równowartości 1.000.000 euro. W tak przedstawionym stanie faktycznym Bank Spółdzielczy wnosi o zajęcie stanowiska, czy zastosowany powyżej kurs euro z 31.12.2004r. do przeliczenia wartości funduszy własnych jest prawidłowy, a wyliczona kwota ulgi w wysokości 182.430 zł jest należna dla Banku... Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 z późn. zm.), bank spółdzielczy do czasu uzyskania zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote wg kursu średniego ogłoszonego przez NBP, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego odlicza od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych. Odliczenie to, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy dotyczy banków spółdzielczych, które:
Z kolei w myśl art. 172 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) bank spółdzielczy, który zrzeszył się z bankiem zrzeszającym, jest obowiązany uzyskać zwiększenie sumy funduszy własnych do poziomu nie niższego niż równowartość 1.000.000 euro - do dnia 31 grudnia 2010 r., obliczonych w złotych według średniego kursu wynikającego z tabeli kursów ogłaszanej przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego na koniec roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. Nr 267, poz. 2648) bank spółdzielczy może uzyskać pomoc de minimis w ramach ulgi podatkowej, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez ten bank w różnych formach i z różnych źródeł w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej pomocy, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100.000 euro. Natomiast zgodnie z § 2 ust. 2 tego rozporządzenia, do ustalania wartości pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej przyjmuje się wartość funduszy podstawowych, określonych zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), na koniec danego roku podatkowego oraz średnią arytmetyczną średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca roku, którego dotyczy należny podatek dochodowy od osób prawnych. Zatem do ustalenia funduszy podstawowych przyjmuje się w tym przypadku dzień 31.12.2004r., a do przeliczenia wartości funduszy własnych, w myśl art. 172, ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo bankowe, podatnik winien zastosować średni kurs z tabeli kursów ogłoszonej przez Narodowy Bank Polski na dzień 31.12.2004r., tj. 4.0790 zł/euro (tabela 256/A/NBP/2004). Na koniec roku 2004 Bank nie osiągnął funduszy własnych o równowartości 1.000.000 euro, a zatem nie ma podstaw do przyjęcia kursu z dnia 06.09.2003r. Z wniosku Banku wynika, iż na dzień 31.12.2004r. fundusze własne Banku stanowiły równowartość 998.766,19 euro, tj. nie przekroczyły w/w progu kapitałowego 1.000.000 euro. Zatem Bank może skorzystać z ulgi podatkowej za 2004r., bowiem zgodnie z w/w przepisami, skorzystanie z ulgi możliwe jest do czasu osiągnięcia wymaganego progu. Skoro ten próg nie został osiągnięty w 2004r., to ulga za rok 2004 przysługuje w wysokości 182.430 zł, tj. do wysokości należnego podatku dochodowego od osób prawnych za w/w rok. Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w sprawie spełnienia warunku do skorzystania z ulgi podatkowej w ramach pomocy de minimis. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.