Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim
pp/443-44/05
z 5 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
pp/443-44/05
Data
2006.01.05



Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
nieruchomości
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności


Pytanie podatnika
Czy opłata z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności powinna być objęta podatkiem VAT?


POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 08 grudnia 2005 r. uzupełnionym następnie pismem w dn.22-12-2005 r. i dokonaniu oceny prawnej ; orzeka w następujący sposób :

- stanowisko jest p r a w i d ł o w e .

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 08 grudnia 2005 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego;

Cyt." Opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości uregulowana jest w art.4 ust.2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania (Dz.U. Nr 175, poz.1459) i ustalana jest w drodze decyzji administracyjnej .Wyżej cyt. ustawa nie zawiera dodatkowych unormowań kwestii podatku od towarów i usług. Dlatego też naszym zdaniem kwestię opodatkowania w/w opłaty należy rozpatrywać w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze.Trudności interpretacyjne powstają w kwestii zdefiniowania przekształcenia prawa użytkowania w prawo własności. Jest to bez wątpienia czynność administracyjna rozstrzygana w drodze decyzji .Dotyczy natomiast sfery stosunków cywilno-prawnych gdyż prawo użytkowania jak i prawo własności jest prawem rzeczowym w rozumieniu kodeksu cywilnego .W związku z powyższym nie ma tutaj obrotu towarowego następuje jedynie zamiana praw ".

Na wezwanie tut. Urzędu o uzupełnienie własnego stanowiska strony oraz o wskazanie przepisu prawa materialnego którego dotyczy pytanie, powyższe zostało uzupełnione w sposób następujący:

-w dniu 13 października 2005 r. weszła w życie ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. Nr 175, poz.1459) zgodnie z art.1 w/w ustawy , osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje Burmistrz w przypadku nieruchomości stanowiących własność samorządu terytorialnego .Osoba , na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości obowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu przekształcen

. Pytanie dotyczy stosowania w tym przypadku prawa podatkowego tj. art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535) zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , zwanym dalej "podatkiem "podlegają:-odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pytanie zatem dotyczy czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości jest świadczeniem usługi w rozumieniu art.5 ust. 1 pkt 1 wyżej cyt. ustawy.

W/w ustawa nie zawiera definicji usługi w znaczeniu ogólnym, zawiera natomiast definicje usług elektronicznych , usługi kształcenia korespondencyjnego. Analiza ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności w kontekście kompetencji Burmistrza wynikających z ustawy o samorządzie gminnym wskazuje , że Burmistrz jako organ samorządu terytorialnego w tym konkretnym przypadku nie świadczy usługi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Wg Burmistrza Miasta w przypadku przkształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości nie ma obrotu towarowego , nie następuje tutaj bowiem przeniesienie prawa lecz jego zmiana."

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisie art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towrów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) przedstawiono następujące stanowisko - cyt

"Opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ustalana jest zgodnie z art.3 i 4 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej .Wobec powyższego opłata ta nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ."

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:-Art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz.535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa , dla realizacji których zostały one powałane , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Natomiast zgodnie z § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97,poz. 970 z późn.zm.) zwalnia się z podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami , wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

-Art.2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) stanowiącego, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność .-Art.6 ust. 1 w/w ustawy o samorządzie stanowiącego, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym , niezastrzeżone ustwami na rzecz innych podmiotów.- Art.7 ust. 1 w/w ustawy o samorządzie stanowiącego, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy :1) ładu przestrzennego , gospodarki nieruchomościami , ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, -Art.11a ust.1 pkt 1 i 2 w/w ustawy o samorządzie stanowiących , że organami gminy są :1) rada gminy,2) wójt (burmistrz , prezydent miasta).

- Art .1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz.1459) stanowiący, że osoby fizyczne będące w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności. Przez nieruchomość rolną rozumie się nieruchomość rolną w rozumieniu Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem nieruchomości przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy na cele inne niż rolne.2.Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić: 1) osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego; 2) spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży.3. Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą również wystąpić osoby fizyczne będące następcami prawnymi osób, o których mowa w ust. 1, oraz osoby fizyczne i prawne będące następcami prawnymi osób, o których mowa w ust. 2.4. Przepis ust. 2 pkt 1 stosuje się również do osób, które nabyły udział w użytkowaniu wieczystym po dniu wejścia w życie ustawy.4. Przepis ust. 2 pkt 1 stosuje się również do osób, które nabyły udział w użytkowaniu wieczystym po dniu wejścia w życie ustawy.5.Osoby, o których mowa w ust. 1-4, mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości do dnia 31 grudnia 2012 r.- art.3 wyżej cyt. ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego stanowiący , że decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:1)starosta - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne;2)wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.2. Prawo użytkowania wieczystego przekształca się w prawo własności nieruchomości z dniem, w którym decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.3. Decyzja o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie narusza praw osób trzecich.- Art.4.1 wyżej cyt. ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego stanowiący, że osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia, z zastrzeżeniem art. 5.2. W decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 1, właściwy organ ustala opłatę z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Do ustalenia tej opłaty stosuje się odpowiednio przepisy art. 67 ust. 1, art. 68 ust. 1, art. 69 oraz art. 70 ust. 2-4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 i Nr 281, poz. 2782 oraz z 2005 r. Nr 130, poz. 1087 i Nr 169, poz. 1420).

W przedstawionym wyżej stanie prawnym , wydanie przedmiotowych decyzji w sprawach przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz ustalających z tego tutułu opłaty, przez burmistrza uznać należy za działania organu s amorządu terytorialnego (gminy) wykonującego zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Jest to zadanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej i wykonywane przez burmistrza jako zadania własne, mające zapewnić udział w dochodach publicznych , odpowiednio do przypadających im zadań - ustalane opłaty będą dochodami własnymi jednostki samorządu terytorialnego uzyskiwanymi w związku z wydaniem jednostronnych aktów władczych o charakterze administracyjnym, bez zawierania umów cywilnoprawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest p r a w i d ł o w e.

Niniejsza interpretacja :- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,- nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim , w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj