Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDA/415-42/05
z 20 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDA/415-42/05
Data
2005.12.20



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
działalność usługowa
pośrednictwo
ryczałt ewidencjonowany
spedycja
stawka
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy rozszerzenie działalności o świadczenie usług w zakresie spedycji towarów w transporcie drogowym spowoduje obligatoryjnie zmianę formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne? Czy w przypadku pośrednictwa w usługach transportowych zajdzie konieczność zmiany formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne? W jakiej wysokości naliczać podatek od przychodów ewidencjonowanych w przypadku zakupu i dalszej odsprzedaży usług transportowych / 5,5% jak od transportu pojazdami powyżej 2 ton, czy też 3% jak od handlu/ ? W jakiej wysokości naliczać podatek od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji świadczenia usług sprzętem budowlanym / koparki, ładowarki / na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego a jak w sytuacji niwelacji gruntów pod zalesianie lub boiska sportowe i miejsca pochówku?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art.216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz.60 ze zm. / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, iż stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej formy opodatkowania w przypadku świadczenia usług w zakresie spedycji towarów, pośrednictwa w usługach transportowych oraz wysokości stawek zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w przypadku uzyskiwania przychodów z odsprzedaży usług transportowych, świadczenia usług sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego i wodno-kanalizacyjnego oraz pod zalesianie, boiska sportowe i miejsca pochówku:

  1. jest prawidłowe - w części dotyczącej formy opodatkowania w przypadku świadczenia usług w zakresie spedycji towarów, pośrednictwa w usługach transportowych oraz w części dotyczącej stawki podatku zryczałtowanego w zakresie usług sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego i wodno-kanalizacyjnego oraz pod zalesianie, miejsca pochówku i pod boiska sportowe,
  2. jest nieprawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku zryczałtowanego w przypadku uzyskiwania przychodów z odsprzedaży usług transportowych.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 02.10.2005r. zwrócił się Pan z wnioskiem w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących rozszerzenia działalności opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym o świadczenie usług w zakresie spedycji towarów w transporcie drogowym, wysokości stawek zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla zakupu i dalszej odsprzedaży usług transportowych, usług sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego i wodno-kanalizacyjnego oraz pod zalesianie, boiska sportowe. Pismem z dnia 13.10.2005r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 26.10.2005r. i w dniu 19.12.2005r. Dodatkowo zapytał Pan o stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego w przypadku świadczenia usług sprzętem budowlanym przy wykopach pod miejsca pochówku.
Jak stanowi art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.


Stan faktyczny przedstawia się następująco:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • rozbiórki i burzenia obiektów budowlanych; robót ziemnych,
  • wynajmu sprzętu budowlanego i burzącego z obsługą operatorską,
  • budowy dróg kołowych i szynowych,
  • produkcji pozostałych wyrobów gumowych,
  • transportu drogowego pojazdami uniwersalnymi i specjalizowanymi,
  • wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą,
  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych,
  • konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych,
  • sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych,
  • przetwarzania odpadów niemetalowych, wyłączając wyroby wybrakowane.

Podatnik zamierza dokonać rozszerzenia działalności gospodarczej o świadczenie usług w zakresie spedycji towarów w transporcie drogowym.

Zapytanie brzmi:

  1. Czy rozszerzenie działalności o świadczenie usług w zakresie spedycji towarów w transporcie drogowym spowoduje obligatoryjnie zmianę formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne?
  2. Czy w przypadku pośrednictwa w usługach transportowych zajdzie konieczność zmiany formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne?
  3. W jakiej wysokości naliczać podatek od przychodów ewidencjonowanych w przypadku zakupu i dalszej odsprzedaży usług transportowych / 5,5% jak od transportu pojazdami powyżej 2 ton, czy też 3% jak od handlu/ ?
  4. W jakiej wysokości naliczać podatek od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji świadczenia usług sprzętem budowlanym / koparki, ładowarki / na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego a jak w sytuacji niwelacji gruntów pod zalesianie lub boiska sportowe i miejsca pochówku?

Stanowisko wnioskodawcy:

  1. Rozszerzenie działalności gospodarczej o usługi w zakresie spedycji towarów w transporcie drogowym nie spowoduje konieczności zmiany formy opodatkowania.
  2. W sytuacji pośrednictwa w zawarciu transakcji dotyczących usług transportowych między przewoźnikiem a zleceniodawcą otrzymana prowizja spowoduje konieczność zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne.
  3. W przypadku zakupu i dalszej odsprzedaży z zyskiem usług transportowych pojazdami o ładowności powyżej 2 ton należy naliczać podatek od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% dlatego, że w tym przypadku podmiot nie wytwarza tego produktu, a wyłącznie prowadzi działalność handlową tym produktem.
  4. W wykonawstwie usług budowlanych sprzętem / koparki, ładowarki / na rzecz drogownictwa, energetyki, wodociągów i kanalizacji oraz przy robotach niwelacyjnych pod boiska sportowe, mając na uwadze, że jest to o różnym charakterze infrastruktura budowlana należy naliczyć podatek w wysokości 5,5 % od przychodów ewidencjonowanych, natomiast odnośnie robót ziemnych pod zalesianie, wykopy pod miejsca pochówku zmarłych należy naliczyć podatek w wysokości 8,5 % od przychodów ewidencjonowanych.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:

I. Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne / Dz. U. z 1998r. Nr 144, poz. 930 ze zm./ opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    a/ prowadzenia aptek,
    b/ działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw / prowadzenie lombardów/,
    c/ działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    d/ prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art.4 ust.1 pkt 11,
    e/ świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów , z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    a/ samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    b/ w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    c/ samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie prze drugiego małżonka -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Spedycja to nazwa usług transportowych obejmujących zespół czynności organizacyjnych występujących przy przemieszczaniu ładunków. Spedytor zawiera zazwyczaj umowę z kontrahentem, która zawiera w sobie postanowienia analogiczne do umowy przewozu oraz zobowiązujące go do dokonania pochodnych czynności jak np. odbiór przesyłki od nadawcy czy odprawa celna.
Usługi w zakresie spedycji zgodnie z klasyfikacją PKWiU oznaczone są symbolem 63.40.12 i nie są wymienione w załączniku nr 2 do w/w ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Biorąc pod uwagę przepis art. 8 ust.1 cyt. wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz klasyfikację PKWiU podatnicy osiągający przychody z tytułu wykonywania usług spedycji mogą być opodatkowani w formie ryczałtu.

II. Usługi pośrednictwa między przewoźnikiem a zleceniodawcą nie są wymienione w klasyfikacji PKWiU w związku z czym należy zakwalifikować je jako usługi pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane oznaczone symbolem 93.05 klasyfikacji PKWiU. Usługi te wymienione są w załączniku nr 2 do w/w ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.Biorąc pod uwagę przepis art. 8 ust.1 cyt. wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz klasyfikację PKWiU podatnicy wykonujący usługi oznaczone symbolem 93.05 tracą możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.

III. Zgodnie z definicją zawartą w art.4 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz.U. z 1998r. Nr 144, poz.930 ze zm.) działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ natomiast działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów / wyrobów / i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników natomiast towarami są towary handlowe, surowce i materiały podstawowe.W tej sytuacji na uwagę zasługuje fakt, iż jeżeli świadczy Pan usługi transportowe pojazdami o ładowności powyżej 2 ton to osiągnięte z tego tytułu przychody należy opodatkować zgodnie z art.12 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz.U. z 1998r. Nr 144, poz.930 ze zm.) wg stawki 5,5 %.

IV. Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz.U. z 1998r. Nr 144, poz.930 ze zm.) ryczałt od przychodów osiąganych z tytułu świadczenia robót budowlanych wynosi 5,5 %.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU roboty budowlane stanowi sekcja F i obejmuje usługi od numeru 45.11.11 do 45.50.10. i tak:

  1. usługi sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa drogowego oznaczone są symbolem 45.11.24,
  2. usługi sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa energetycznego oznaczone są symbolem 45.21.34 i 45.21.35,
  3. usługi sprzętem budowlanym na rzecz budownictwa wodno-kanalizacyjnego oznaczone są symbolem 45.21.41,
  4. roboty niwelacyjne związane z budową stadionów i obiektów sportowych oznaczone są symbolem 45.23.21.Zgodnie z cyt. wyżej ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym i klasyfikacją PKWiU przychody osiągane z tytułu świadczenia usług na rzecz budownictwa drogowego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego i pod budowę boisk sportowych należy opodatkować ryczałtem w wysokości 5,5%.

Niwelacja gruntów pod zalesianie zgodnie z klasyfikacją PKWiU wchodzi w skład Sekcji A i oznaczona jest symbolem 02.02.10 tj. usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna natomiast wykopy pod miejsca pochówku wchodzą w skład Sekcji O i oznaczone są symbolem 93.03.1 tj. usługi pogrzebowe i pokrewne.

Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 3 ppkt a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz.U. z 1998r. Nr 144, poz.930 ze zm.) ryczałt od przychodów osiągniętych ze świadczenia usług oznaczonych symbolami 02.02.10 i 93.03.1 wynosi 8,5%.

Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj