Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-166/2/05/AŁ
z 12 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-166/2/05/AŁ
Data
2005.10.12
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
import usług
usługi rozrywkowe
Pytanie podatnika
Czy cała kwota wynikająca z kontraktu tzn. wynagrodzenie artystów i inne opłaty związane z jego realizacją jest zwolniona?
POSTANOWIENIE Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa?Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony, który wpłynął do tut. Urzędu dnia 12.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie, które wpłynęło do tut. Urzędu dnia 12.07.2005 r. w zakresie pytania: ?Czy cała kwota wynikająca z kontraktu tzn. wynagrodzenie artystów i inne opłaty związane z jego realizacją jest zwolniona?? za prawidłowe. Uzasadnienie Fundacja zgodnie z zapisem statutowym nie ma prawa i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest to podstawowym warunkiem przy otrzymywaniu dotacji budżetowych na realizację celów statutowych. Podstawowym celem Fundacji jest promowanie, wspieranie i finansowanie wszelkich przedsięwzięć związanych z muzyką jazzową i pokrewną. Obecnie Fundacja otrzyma dotację od Urzędu Miasta, którą zgodnie z tytułem jej przyznania zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów występów artystycznych wykonawców zagranicznych. Warunkiem przyznania dotacji było zawarcie kontraktu z artystami zagranicznymi reprezentowanymi przez ich agencje artystyczne bezpośrednio przez Fundację. Jednakże artyści będą występowali na koncertach organizowanych przez inny podmiot tzn. Spółkę z o.o., która ze swej strony pokrywa pozostałe koszty związane z przyjazdem i pobytem artystów oraz wszelkie inne koszty związane z organizacją koncertu. ?Zawarte kontrakty określają odrębnie wysokość wynagrodzenia jakie otrzymają artyści oraz wysokość innych opłat ponoszonych przez stronę zagraniczną związanych z realizacją koncertu w Polsce. Obie kwoty są pokryte z funduszy otrzymanych przez Fundację.? Strona pyta: ?Czy cała kwota wynikająca z kontraktu tzn. wynagrodzenie artystów i inne opłaty związane z jego realizacją jest zwolniona?? Zdaniem Podatnika, ?występujący tutaj import usług dotyczy usług wykonania koncertu czyli usług związanych z kulturą. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 11 ? usługa ta jest zwolniona od podatku. Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić za usługę. Celem zawarcia kontraktu jest usługa koncertowa ? żadna inna. Natomiast warunkiem jej realizacji jest zapłata całej kwoty wynikającej z kontraktu.? Zgodnie z art 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Według art. 29 ust 17 w/w ustawy podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów ? zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Jak wynika z powyższego do podstawy opodatkowania zalicza się całą kwotę, którą usługobiorca jest zobowiązany zapłacić. Do podstawy opodatkowania zalicza się zatem całą kwotę wynikającą z kontraktu tzn. wynagrodzenie artystów i inne opłaty związane z jego realizacją. Ponieważ miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest Polska (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a), usługa ta podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie ze stawkami przewidzianymi w ustawie o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Natomiast zgodnie z załącznikiem nr 4 do w/w ustawy, poz. 11, PKWiU ex 92 - Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem ? podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Jak wynika z powyższego cała kwota wynikająca z kontraktu - stanowiąca obrót w rozumieniu w/w ustawy, jest zwolniona od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. Pouczenie Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.