Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
1021_POS_53_53_79 (III/443/37/05/AO)
z 26 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1021_POS_53_53_79 (III/443/37/05/AO)
Data
2005.10.26



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
produkty rolne
program pomocowy (SAPARD)
rolnik ryczałtowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy możliwe jest zaliczenie do kosztów kwalifikowanych podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji w ramach programu SAPARD?


W dniu 30 sierpnia 2005 r. złożyła Pani wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z treści pisma wynika następujący stan faktyczny. Jest Pani rolnikiem ryczałtowym. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie otrzymuje Pani faktur VAT RR. Jednocześnie informuje Pani, że jest beneficjentem pomocy programu SAPARD, w związku z realizowaną inwestycją w ramach tego programu. W dniu 30 kwietnia 2004 r. zawarła Pani umowę nr .../...-.../04 na dofinansowanie inwestycji zakupu deszczowni, pompy ciągnikowej, pompy głębinowej wraz z montażem, rur ciśnieniowych oraz przyłącza energetycznego.

W dniu 24 sierpnia 2004 r. otrzymała Pani z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomoc w kwocie 29.331,50 zł, tj. w wysokość 50 % kosztów kwalifikowanych inwestycji wynoszących 58.663,- zł (w tym podatek od towarów i usług stanowi 809,72 zł). Prosi Pani o wydanie wiążącej interpretacji odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych podatku od towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji w ramach programu SAPARD. Precyzując własne stanowisko w niniejszej sprawie jest Pani zdania, że jako nie będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług postąpiła Pani prawidłowo zaliczając podatek VAT do kosztów kwalifikowanych realizowanej inwestycji ze środków SAPARD i w związku z tym uzyskała zwrot 50 % poniesionych wydatków. Według Pani nie było możliwości odzyskania kwoty podatku w jakikolwiek inny sposób.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz obowiązujących przepisów w zakresie prawa podatkowego, przedstawia własne stanowisko w sprawie. Na podstawie analizy posiadanej dokumentacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu stwierdza, że: nie figuruje Pani w ewidencji podatników podatku od towarów i usług tutejszego urzędu, tym samym nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jak również nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie działania tutejszego urzędu. Wobec powyższego, nie ma Pani możliwości odzyskania podatku VAT w oparciu o przepisy art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów m.in. z działalności rolniczej (za wyjątkiem prowadzenia przez rolnika działów specjalnych produkcji rolnej). Zatem odzyskanie podatku od towarów i usług poprzez zwiększenie kosztów w podatku dochodowym o nieodliczony podatek od towarów i usług nie jest możliwe. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę produktów rolnych (towarów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy) pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z definicją zawartą w słowniczku do ww. ustawy, tj. w art. 2 pkt 19 określono: "ilekroć w przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych". W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy - podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 - mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty lub zwrot podatku naliczonego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnicy podatku od towarów i usług mają prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowana i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nieodliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego

W przypadku beneficjentów pomocy, którzy zgodnie z odrębnymi przepisami korzystają ze zwolnień podatkowych, tj. nie mogą zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów, może on stanowić koszt kwalifikowany. Zgodnie z § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), podatnikom, którzy zawarli umowę przed dniem 01 maja 2004 r. z ARiMR w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), przysługuje zwrot podatku od towarów i usług w części, w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej, w rozliczeniu końcowym umowy. Zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Ponadto zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który zostanie lub został przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.

Z powyższego wynika, że rolnicy ryczałtowi, którzy zawarli umowy z ARiMR przed dniem 01 maja 2004 r. i otrzymali pomoc ze środków Unii Europejskiej mogą ubiegać się o zwrot proporcjonalnej części podatku od towarów i usług, który zawarty jest w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z prowadzonym gospodarstwem rolnym, a nie został zrefundowany przez ARiMR. Zwrot podatku przysługuje podatnikom po spełnieniu warunków określonych w § 27a ust. 3, 4, 5 i 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Z uwagi na fakt, że przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, ani przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kosztu kwalifikowanego, tak więc tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że umocowany jest jedynie do udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Brak jest natomiast podstaw prawnych do wypowiadania się w tym trybie w kwestii możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów regulujących korzystanie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które to kwestie nie mieszczą się w zakresie udzielanej przez tutejszy organ interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Pani należy uznać za niezgodne z przepisami prawa podatkowego i stanowiskiem tutejszego organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj