Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-87/05/DG/AW
z 26 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-87/05/DG/AW
Data
2005.10.26



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy)


Słowa kluczowe
faktura VAT


Pytanie podatnika
Czy podatnik VAT będący zamawiającym w umowie o wykonanie robót instalacyjnych, świadczący w latach 2001-2002 na rzecz Strony, która jest wykonawcą tych robót, obsługę inwestorską polegającą na „ogólnej ochronie placu budowy, udostępnianiu mediów (energia elektryczna, woda)” za odpłatnością w trybie potrącenia 2% od wartości każdej faktury wystawionej przez „wykonawcę” powinien w świetle przepisów obowiązującej wówczas ustawy z dnia8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11 poz. 50z późn. zm.), wystawić fakturę VAT za te usługi przed dokonaniem potrącenia?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 30.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 31.03.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 07.10.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 13.10.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 30.03.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Pismem z dnia 30.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 31.03.2005r.) Strona zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W związku z wyżej wymienionym pismem i zawartym w nim stanem faktycznym tut. organ podatkowy wydał w dniu 30.06.2005r. postanowienie nr 1435/PP1/443-87/05/DG, w którym uznał stanowisko Strony za prawidłowe.

W dniu 12.07.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 19.07.2005r.) Strona wniosła zażalenie na w/w postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście.

Decyzją nr 1401/VR/4407/14-84/05/MCz z dnia 23.09.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 26.09.2005r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na podstawie art. 233 § 2 ustawy z dnia29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa uchylił w całości postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście nr 1435/PP1/443-87/05/DG z dnia 30.06.2005r.i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dyrektor Izby Skarbowej w w/w decyzji zaznaczył, że Podatnik nie sprecyzował zapytania skierowanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego, bowiem we wniosku z dnia 30.03.2005r. nie wskazano podstawy prawnej, której dotyczy zapytanie. Strona nie napisała, iż zapytanie dotyczy stanów przeszłych, tj. interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązującej przed 1 maja 2004r. W związkuz powyższym organ odwoławczy stwierdził, że w przedmiotowej sprawie zasadne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego - Naczelnik Urzędu Skarbowego powinien wezwać Stronę do sprecyzowania wniosku i wyjaśnienia jakiego stanu prawnego dotyczy pytanie. Dopiero w oparciu o wniosek uzupełniony o wyżej wskazane elementy możliwe będzie właściwe rozpatrzenie niniejszej sprawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście pismem z dnia 03.10.2005r. wezwał Stronę do uzupełnienia wniosku z dnia 30.03.2005r. poprzez sprecyzowanie przedmiotowego wniosku i wyjaśnienie jakiego stanu prawnego dotyczy zapytanie. Strona odpowiedziała na powyższe wezwanie wnosząc pismo z dnia 07.10.2005r., które wpłynęło do tutejszego Urzędu w dniu 13.10.2005r.

Z przedstawionego w pismach Strony stanu faktycznego wynika, iż Strona zawarła umowęo wykonanie robót instalacyjnych w określonym obiekcie. Zgodnie z umową „zamawiający” będący podatnikiem VAT, zobowiązał się świadczyć (w latach 2001 – 2002) na rzecz „wykonawcy” tych robót czyli Strony, „obsługę inwestorską” polegającą na „ogólnej ochronie placu budowy, udostępnianiu mediów (energia elektryczna, woda)” za odpłatnością w trybie potrącenia 2% od wartości każdej faktury wystawionej przez „wykonawcę” Zgodnie z pismem podatnika, stosownie do umowy „zamawiający” dokonał potrącenia ale nie wystawił faktury VAT za świadczoną przez siebie „obsługę inwestorską”.

W związku z powyższym Strona stawia pytanie: Czy podatnik VAT będący zamawiającym w umowie o wykonanie robót instalacyjnych, świadczący w latach 2001-2002 na rzecz Strony, która jest wykonawcą tych robót, obsługę inwestorską polegającą na „ogólnej ochronie placu budowy, udostępnianiu mediów (energia elektryczna, woda)” za odpłatnością w trybie potrącenia 2% od wartości każdej faktury wystawionej przez „wykonawcę” powinien w świetle przepisów obowiązującej wówczas ustawy z dnia8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11 poz. 50z późn. zm.), wystawić fakturę VAT za te usługi przed dokonaniem potrącenia...

Zdaniem Strony, w powyższym przypadku potrącenie powinno być poprzedzone wystawieniem faktury za sprzedaż usług wchodzących w zakres „obsługi inwestorskiej”

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11 poz. 50 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;art. 32 ust. 1 w/w ustawy, zgodnie z którym podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy;§ 36 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109,poz. 1245 z późn. zm.), zgodnie z którym zarejestrowani podatnicy, posiadający numer identyfikacji podatkowej lub posługujący się numerem tymczasowym, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”, z wyjątkiem podatników:1) korzystających ze zwolnień określonych w art. 14 ust. 1, 5 i 6 ustawy,2)wykonujących wyłącznie czynności wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy lub czynności zwolnione określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ustawy.§ 40 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r., zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 41 i § 42. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z 37 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, faktur wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.§ 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 27,poz. 268 z późn. zm.), zgodnie z którym zarejestrowani podatnicy, posiadający numer identyfikacji podatkowej lub posługujący się numerem tymczasowym, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”, z wyjątkiem podatników:1)korzystających ze zwolnień określonych w art. 14 ust. 1, 5 i 6 ustawy,2)wykonujących wyłącznie czynności wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy lub czynności zwolnione określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ustawy.§ 38 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r., zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 39 i § 40. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodniez § 35 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, faktur wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Powyższą ocenę prawną uzasadnia się w sposób następujący: Stosownie do przepisu art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarówi usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11 poz. 50 z późn. zm.) podatnicy obowiązani są wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnikai nabywcy, z tym że podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlui gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury). Z przedstawionego przez Stronę Stanu faktycznego wynika, iż kontrahent Strony był podatnikiem VAT, a zatem jako podatnik wykonujący usługi wynikające z umowy powinien na podstawie przepisu zawartego w § 36 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109, poz. 1245 z późn. zm.) oraz w § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 27, poz. 268 z późn. zm.) wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę. Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 40 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz § 38 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony przez Stronę stan faktyczny należy stwierdzić, iż „zamawiający”, z tytułu sprzedaży usług wchodzących w zakres „obsługi inwestorskiej” jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia wykonania usługi. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj