Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie
US.PDFD/415-32/05
z 27 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDFD/415-32/05
Data
2005.12.27
Autor
Urząd Skarbowy w Pszczynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł
Słowa kluczowe
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
świadczenie w naturze
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pytanie podatnika
1. W jakiej wysokości potrącić podatek od świadczeń pieniężnych w postaci dofinansowania do wypoczynku indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą i zorganizowanego, wczasów profilaktyczno-leczniczych (nie dotyczą one dofinansowania dla osób poniżej 18 roku życia) oraz zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej (niedotyczących indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby i śmierci) wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2005 r. byłym pracownikom aktualnie przebywających na świadczeniu przedemerytalnym?
2. Czy podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego świadczenie rzeczowe w postaci paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego w naturze - pokrywanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do kwoty 2.280 zł w danym roku kalendarzowym - wydane byłemu pracownikowi aktualnie przebywającemu na świadczeniu przedemerytalnym?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18.10.2005 r., który wpłynął w dniu 19.10.2005 r., uzupełniony w dniu 07.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: UZASADNIENIE W dniu 19.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 07.12.2005 r. pismem z dnia 07.12.2005 r. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Wnioskodawca – jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, zwrócił się z następującymi pytaniami: Według stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pierwszego pytania zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Brak zapisu w tym artykule o osobach przebywających na świadczeniu przedemerytalnym nie pozwala na pobranie przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od świadczeń pieniężnych wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla tych osób. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym drugiego pytania w myśl art. 21 w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych- do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280,00 zł są zwolnione z podatku dochodowego. Niewyszczególnienie w tym artykule osób przebywających na świadczeniu przedemerytalnym powoduje, że świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odpowiadając na powyższe pytania Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza: Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że wskazane we wniosku strony świadczenia pieniężne w postaci dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego i indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą, profilaktyczno-leczniczych, zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej, a także świadczenia rzeczowe w formie: paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego, otrzymane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przez byłego pracownika (którego uprzednio z zakładem łączył stosunek pracy) aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne nie są zwolnione w 2005 r. z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Świadczenia te stanowią dla byłego pracownika aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne przychód z innych źródeł, a wypłacająca te świadczenia jednostka organizacyjna nie pobiera podatku dochodowego od tych świadczeń, ponieważ ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w 2005 r. takiego obowiązku nie nakłada. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać jako prawidłowe. Jednocześnie należy podkreślić, że na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym, jednostka organizacyjna wypłacająca ww. świadczenia pieniężne i rzeczowe byłemu pracownikowi aktualnie pobierającemu świadczenie przedemerytalne obowiązana jest sporządzić informację PIT-8C o wypłaconych w roku podatkowym podatnikowi przychodach z innych źródeł i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej – 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.