Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie
US.PDFD/415-32/05
z 27 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDFD/415-32/05
Data
2005.12.27



Autor
Urząd Skarbowy w Pszczynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
świadczenia rzeczowe
świadczenie pieniężne
świadczenie w naturze
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
1. W jakiej wysokości potrącić podatek od świadczeń pieniężnych w postaci dofinansowania do wypoczynku indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą i zorganizowanego, wczasów profilaktyczno-leczniczych (nie dotyczą one dofinansowania dla osób poniżej 18 roku życia) oraz zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej (niedotyczących indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby i śmierci) wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2005 r. byłym pracownikom aktualnie przebywających na świadczeniu przedemerytalnym?
2. Czy podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego świadczenie rzeczowe w postaci paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego w naturze - pokrywanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do kwoty 2.280 zł w danym roku kalendarzowym - wydane byłemu pracownikowi aktualnie przebywającemu na świadczeniu przedemerytalnym?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18.10.2005 r., który wpłynął w dniu 19.10.2005 r., uzupełniony w dniu 07.12.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej:
- obowiązku poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych byłym pracownikom aktualnie pobierającym świadczenie przedemerytalne,
- zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczeń rzeczowych finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych otrzymanych przez byłego pracownika aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne
jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 07.12.2005 r. pismem z dnia 07.12.2005 r. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskodawca – jednostka organizacyjna zatrudniająca pracowników, zwrócił się z następującymi pytaniami:
1. W jakiej wysokości potrącić podatek od świadczeń pieniężnych w postaci dofinansowania do wypoczynku indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą i zorganizowanego, wczasów profilaktyczno-leczniczych (nie dotyczą one dofinansowania dla osób poniżej 18 roku życia) oraz zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej (niedotyczących indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby i śmierci) wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w 2005 r. byłym pracownikom aktualnie przebywających na świadczeniu przedemerytalnym,
2. Czy podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego świadczenie rzeczowe w postaci paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego w naturze –pokrywanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do kwoty 2 280,00 zł w danym roku kalendarzowym – wydane byłemu pracownikowi aktualnie przebywającemu na świadczeniu przedemerytalnym.

Według stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego pierwszego pytania zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych przychodów z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Brak zapisu w tym artykule o osobach przebywających na świadczeniu przedemerytalnym nie pozwala na pobranie przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% od świadczeń pieniężnych wypłaconych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla tych osób. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym drugiego pytania w myśl art. 21 w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych- do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280,00 zł są zwolnione z podatku dochodowego. Niewyszczególnienie w tym artykule osób przebywających na świadczeniu przedemerytalnym powoduje, że świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając na powyższe pytania Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Zatem wskazane przez Wnioskodawcę świadczenia pieniężne w postaci dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego i indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą, profilaktyczno-leczniczych, zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej, a także świadczenia rzeczowe w formie: paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego otrzymane przez byłego pracownika (którego uprzednio z zakładem łączył stosunek pracy) aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne stanowi dla niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ww. ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Ww. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 dokonanych dla byłych pracowników pobierających świadczenie przedemerytalne. Jak słusznie wskazał Wnioskodawca, wynikający z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% należności dotyczy świadczeń, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy, wypłacanych wyłącznie emerytom lub rencistom, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym zawiera katalog zwolnień przedmiotowych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a wśród nich w pkt 38 wymieniono, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Zatem zwolnienie to dotyczy świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń otrzymanych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł wyłącznie przez emerytów i rencistów, a nie przez osoby pobierające świadczenie przedemerytalne.
Natomiast stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że wskazane we wniosku strony świadczenia pieniężne w postaci dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego i indywidualnego w formie tzw. wczasów pod gruszą, profilaktyczno-leczniczych, zapomóg z powodu trudnej sytuacji materialnej, a także świadczenia rzeczowe w formie: paczek świątecznych, biletów wstępu na imprezy artystyczne, kulturalno-sportowe, drewna opałowego, otrzymane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przez byłego pracownika (którego uprzednio z zakładem łączył stosunek pracy) aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne nie są zwolnione w 2005 r. z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Świadczenia te stanowią dla byłego pracownika aktualnie pobierającego świadczenie przedemerytalne przychód z innych źródeł, a wypłacająca te świadczenia jednostka organizacyjna nie pobiera podatku dochodowego od tych świadczeń, ponieważ ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w 2005 r. takiego obowiązku nie nakłada.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać jako prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym, jednostka organizacyjna wypłacająca ww. świadczenia pieniężne i rzeczowe byłemu pracownikowi aktualnie pobierającemu świadczenie przedemerytalne obowiązana jest sporządzić informację PIT-8C o wypłaconych w roku podatkowym podatnikowi przychodach z innych źródeł i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej – 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj