Interpretacja Urzędu Skarbowego w Staszowie
PP/443-30/05
z 19 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-30/05
Data
2005.12.19



Autor
Urząd Skarbowy w Staszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
likwidacja działalności
obowiązek
przerwa
wznowienie


Pytanie podatnika
Czy w przypadku ponownego rozpoczęcia tego samego typu działalności gospodarczej mogę używać tej samej kasy fiskalnej ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Staszowie działając na podstawie art. 14 a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.11.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny
p o s t a n a w i a:

uznać stanowisko strony za prawidłowe.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik w latach 2002-2004 prowadził działalność gospodarczą, która została zlikwidowana z dniem 28.09.2004 r. Zgodnie z informacją zawartą w złożonym piśmie wszystkie czynności związane z zamknięciem działalności zostały wykonane. W okresie prowadzenia działalności gospodarczej obrót i podatek należny ewidencjonowany był przy zastosowaniu kasy fiskalnej, z której po likwidacji dokonano odczytu zawartości pamięci. Z wniosku wynika również, iż kasa ta posiada wymaganą homologację, natomiast z dokumentów dostarczonych przez podatnika w dniu 09.12.2005 r. wynika, iż w momencie jej zakupu posiadała ważną decyzję dopuszczającą do obrotu wydaną przez Ministra Finansów.

Obecnie podatnik ponownie zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z powyższym, pytanie podatnika dotyczy możliwości prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej samej kasy rejestrującej, która była już wykorzystywana do ewidencjonowania obrotów w trakcie poprzednio prowadzonej działalności zlikwidowanej z dniem 28.09.2004 r. Wnioskujący uważa, że może prowadzić ewidencję obrotów i kwot podatku należnego przy wykorzystaniu tej samej kasy, gdyż NIP i rodzaj działalności gospodarczej jest ten sam, a kasa została sprawdzona przez serwisanta i może służyć do dalszego ewidencjonowania obrotu.

Tut. Organ podatkowy uznaje stanowisko podatnika za prawidłowe.
Zgodnie z § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia (odczytanie zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej i sporządzenia z tej czynności protokołu wg określonego wzoru). Po zlikwidowaniu działalności gospodarczej należy więc zgodnie z wyżej cytowanym przepisem dokonać powyższych czynności. W obowiązujących przepisach dotyczących kas rejestrujących brak jest jednoznacznych regulacji dotyczących postępowania podatnika z posiadanymi kasami, w przypadku likwidacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w przypadku gdy nie ma potrzeby wymiany pamięci fiskalnej.

Zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu, czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem.Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją działalności nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Nie jest to więc podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Dodatkowo zgodnie z § 13 ust. 1 w/w rozporządzenia, decyzje dopuszczające kasy do obrotu wydane przez Ministra Finansów na podstawie § 6 rozporządzenia wymienionego w § 14 zachowują moc do dnia określonego w tych decyzjach, chyba że decyzja zostanie uchylona bądź cofnięta. Kasy nabyte przez użytkowników w okresie obowiązywania decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego (ust. 2 w/w rozporządzenia).

Minister Finansów decyzją znak: PP7-8012/583/00/JS z dnia 04.02.2001 r. uznał kasę rejestrującą oznaczoną symbolem POSTNET BINGO jako kasę spełniającą kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Powyższa decyzja jest ważna przez okres trzech lat od dnia jej doręczenia.

Zgodnie z § 13 ust. 2 cyt. wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów, kasy nabyte przez użytkowników w okresie obowiązywania decyzji wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Pan przedmiotową kasę nabył w dniu 13.08.2002 r. tj. w okresie obowiązywania w/w decyzji Ministra Finansów z dnia 04.02.2001 r., na podstawie której dopuszczono kasę POSNET BINGO do obrotu .Wobec powyższego, ponieważ przedmiotową kasę nabył Pan w okresie obowiązywania w/w decyzji Ministra Finansów, oraz mając na uwadze fakt, iż kasa ta spełnia również wszystkie kryteria i warunki techniczne określone w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. tut. Organ uznał, iż może być ona stosowana do ewidencjonowania obrotów po wznowieniu działalności.

Dodatkowo nadmienia się, że obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas fiskalnych w myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, którzy są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W powyższym przypadku będzie miał zastosowanie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), z którego wynika, iż do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, tj. przed dniem 1 stycznia 2005 r. utracili prawo do zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na podstawie dotychczasowych przepisów, stosuje się terminy i zakres ewidencjonowania określone w tych przepisach. Do ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej, bez względu na osiągniętą wielkość obrotu, są obowiązani zatem również podatnicy kontynuujący działalność po dniu 1 stycznia 2005 r. (uprzednio zawieszoną lub zlikwidowaną), jeżeli byli obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej przed tą datą. Wznowienie działalności, w przypadku tej grupy podatników, powoduje konieczność prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej od momentu dokonania pierwszej sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj