Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-102/05/76034
z 22 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-102/05/76034
Data
2005.12.22



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
przeniesienie prawa własności
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienie


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy ustalenia czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży #189; części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 z późn. zm.)


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko ............ Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 29.09.2005 r.) o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży 1/z części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 ze zm.) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.09.2005 r. do Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek z dnia 27.09.2005 r. bez znaku o udzielnie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny:
W dniu 19 maja 1998 r. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Spółka Akcyjna w Katowicach udzieliła Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w Tychach zezwolenia Nr ... na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zwane dalej "zezwoleniem" w zakresie szczegółowo określonym w jego treści, na okres do dnia 8 sierpnia 2016 r. Nakłady inwestycyjne wnioskodawcy na terenie strefy, które zgodnie z zezwoleniem winny wynieść w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. - 32.500.000,00 zł zostały przekroczone. Udzielone wnioskodawcy zezwolenie zostało wydane w oparciu o obowiązujące wtedy przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123 poz. 600 ze późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie katowickim (Dz. U. Nr 88 poz. 397 z późn. zm.), które z dniem 27 października 2004 r. zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222 poz. 1560 ze zm). Wnioskodawca jest "innym przedsiębiorcą" w rozumieniu postanowień art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy s specjalnych strefach ekonomicznych. i niektórych innych ustaw (Dz. U. 2003 r. Nr 188 poz. 1840 ze późn. zm), zwanej dalej "ustawą z dnia 2.10.2003 r.". Wnioskodawca wybudował na terenie strefy kotłownię, która zasila w energię cieplną jego przedsiębiorstwo. Po przyjęciu jej do eksploatacji w lutym 2000 roku została zaliczona do składników majątku wnioskodawcy i wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Poniesione na jej budowę nakłady stanowiły także podstawę do obliczenia przysługującego wnioskodawcy zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. W celu obniżenia kosztów, wnioskodawca zamierza sprzedać połowę tej kotłowni sąsiedniej spółce (na współwłasność), która po tej transakcji byłaby wspólnie eksploatowana oraz zaspokajałaby potrzeby obu spółek na energię cieplną. Dodać należy, że potencjalny nabywca posiada także zezwolenie na działalność w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik pyta czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży #189; części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 z późn. zm.)?Stanowisko podatnika:Zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia z dnia 14.09.2004 r. "zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat."Powyższy przepis warunkuje zachowanie prawa do zwolnienia od podatku m. in. od nie przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych; nie reguluje natomiast, a zatem nie wyklucza sprzedaży ułamkowej części takich składników majątku. Jak wszelkie ustawowe ograniczenia i zapisy tej ustawy nie wolno interpretować rozszerzająco. Ustawodawca wyraźnie wykluczył tylko prawo wyzbycia się prawa własności, prawo współwłasności nie zostało w tym przepisie wykluczone. Gdyby ustawodawca miał taki zamiar zapis rozporządzenia brzmiałby jednoznacznie:"...nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, ani w całości, ani w części...". Ponadto, taka sprzedaż nie spowoduje także wykreślenia składnika majątku z ewidencji środków trwałych wnioskodawcy, a zatem podstawowy warunek zachowania przez 5 lat w tej ewidencji jest przez przedsiębiorcę spełniony. To wykładnia nie tylko gramatyczna, ale i celowościowa. Celem zapisów ustawy i rozporządzenia jest niedopuszczenie do tego, aby przedsiębiorca pozbywał się własności tego majątku, z którym związane jest zwolnienie z podatku. W przypadku gdy własność zastąpiona zostaje współwłasnością, przedsiębiorca nadal pozostaje nie tylko właścicielem, ale zarówno dysponentem jak i posiadaczem tego składnika majątku. W związku z powyższym, gdy wnioskodawca sprzeda tylko ułamkową część (połowę) kotłowni, nie naruszy § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, a w konsekwencji zachowa wszystkie prawa wynikające z posiadania zezwolenia na działalność w katowickiej strefie ekonomicznej, w tym także prawa do pomocy publicznej w zakresie wynikającym z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 188, poz. 1840 ze późn. zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym tut. organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r., Nr 222 poz. 2251) "zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat."
Ponadto przepis art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 02.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) stanowi, iż dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1 (tj. nie będącego małym ani średnim przedsiębiorcą) z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r., Nr 123, poz. 600 ze zm.) z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w pkt 1 lit. a tego przepisu - 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r.

W dniu 19 maja 1998 r. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Spółka Akcyjna w Katowicach udzieliła Spółce zezwolenie Nr ... na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej zwane dalej "zezwoleniem" w zakresie szczegółowo określonym w jego treści, na okres do dnia 8 sierpnia 2016 r. Nakłady inwestycyjne wnioskodawcy na terenie strefy, zgodnie z zezwoleniem winny były wynieść w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. - 32.500.000,00 zł. Decyzją z dnia 14 lipca 2004 r. Nr 217/PR/04 w związku z art. 6 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Minister Gospodarki i Pracy dokonał zmiany w/w zezwolenia w części m.in. dotyczącej rozszerzenia przedmiotu działalności Spółki objętego zezwoleniem oraz minimalnego limitu zatrudnienia pracowników na terenie Strefy.
Wnioskodawca jest "innym przedsiębiorcą" w rozumieniu postanowień art. 5 ust. 2 powołanej wyżej ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw.Wydatki poniesione przez wnioskodawcę na budowę kotłowni stanowiły podstawę do obliczenia wysokości przysługującego Spółce zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Kotłownia po przyjęciu jej do eksploatacji została w miesiącu lutym 2000 r. zaliczona do składników majątku Wnioskodawcy. Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. o KSSE enumeratywnie wymienia warunki, których niedochowanie skutkuje utratą prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. I tak, zwolnienie od podatku przysługuje m. in. pod warunkiem, że Spółka nie dokona przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne przez okres 5 lat.
Zatem ewentualna sprzedaż przez Podatnika po okresie 5 lat środka trwałego nie powoduje utraty prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj