Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PD/423-102/05/76034
z 22 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-102/05/76034
Data
2005.12.22
Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
przeniesienie prawa własności
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienie
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy ustalenia czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży #189; części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 z późn. zm.)
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko ............ Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 29.09.2005 r.) o udzielnie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży 1/z części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 ze zm.) jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29.09.2005 r. do Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek z dnia 27.09.2005 r. bez znaku o udzielnie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny: W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik pyta czy jeśli wnioskodawca dokona sprzedaży #189; części kotłowni sąsiedniej spółce, zachowa prawo do pomocy publicznej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, a w szczególności czy zachowa zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188 poz. 1840 z późn. zm.)?Stanowisko podatnika:Zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia z dnia 14.09.2004 r. "zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat."Powyższy przepis warunkuje zachowanie prawa do zwolnienia od podatku m. in. od nie przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych; nie reguluje natomiast, a zatem nie wyklucza sprzedaży ułamkowej części takich składników majątku. Jak wszelkie ustawowe ograniczenia i zapisy tej ustawy nie wolno interpretować rozszerzająco. Ustawodawca wyraźnie wykluczył tylko prawo wyzbycia się prawa własności, prawo współwłasności nie zostało w tym przepisie wykluczone. Gdyby ustawodawca miał taki zamiar zapis rozporządzenia brzmiałby jednoznacznie:"...nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, ani w całości, ani w części...". Ponadto, taka sprzedaż nie spowoduje także wykreślenia składnika majątku z ewidencji środków trwałych wnioskodawcy, a zatem podstawowy warunek zachowania przez 5 lat w tej ewidencji jest przez przedsiębiorcę spełniony. To wykładnia nie tylko gramatyczna, ale i celowościowa. Celem zapisów ustawy i rozporządzenia jest niedopuszczenie do tego, aby przedsiębiorca pozbywał się własności tego majątku, z którym związane jest zwolnienie z podatku. W przypadku gdy własność zastąpiona zostaje współwłasnością, przedsiębiorca nadal pozostaje nie tylko właścicielem, ale zarówno dysponentem jak i posiadaczem tego składnika majątku. W związku z powyższym, gdy wnioskodawca sprzeda tylko ułamkową część (połowę) kotłowni, nie naruszy § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, a w konsekwencji zachowa wszystkie prawa wynikające z posiadania zezwolenia na działalność w katowickiej strefie ekonomicznej, w tym także prawa do pomocy publicznej w zakresie wynikającym z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 188, poz. 1840 ze późn. zm.). W przedstawionym stanie faktycznym tut. organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z § 5 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r., Nr 222 poz. 2251) "zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że: W dniu 19 maja 1998 r. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Spółka Akcyjna w Katowicach udzieliła Spółce zezwolenie Nr ... na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej zwane dalej "zezwoleniem" w zakresie szczegółowo określonym w jego treści, na okres do dnia 8 sierpnia 2016 r. Nakłady inwestycyjne wnioskodawcy na terenie strefy, zgodnie z zezwoleniem winny były wynieść w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. - 32.500.000,00 zł. Decyzją z dnia 14 lipca 2004 r. Nr 217/PR/04 w związku z art. 6 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw Minister Gospodarki i Pracy dokonał zmiany w/w zezwolenia w części m.in. dotyczącej rozszerzenia przedmiotu działalności Spółki objętego zezwoleniem oraz minimalnego limitu zatrudnienia pracowników na terenie Strefy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.