Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZF-415/62/LUG/05
z 22 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZF-415/62/LUG/05
Data
2005.12.22



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
objęcie lokalu
odrębna własność lokalu
ulga remontowa
umowa cywilnoprawna
własność lokalu


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zachodzi możliwość skorzystania z "ulgi remontowo-modernizacyjnej".


Z przytoczonego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że w lutym 2006r. "odbiera" mieszkanie w Gdyni. W ciągu sześciu miesięcy od momentu odbioru mieszkania, zostanie sporządzona aktem notarialnym umowa rozporządzająca przeniesienie własności lokalu w wykonaniu umowy zobowiązującej (w formie notarialnej) zawartej w dniu 8 listopada 2005r.

Pytanie podatnika sprowadza się do kwestii czy na podstawie umowy zobowiązującej może podatnik dokonać zakupów materiałów w roku 2005r. w celu urządzenia tego mieszkania i skorzystać z ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Jednocześnie podatnik stoi na stanowisku, że taka możliwość mu przysługuje i oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanych na podstawie tytułu prawnego, stanowiły i stanowią odrębny tytuł do odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku ulgi remontowo-modernizacyjnej przepisy właściwe znajdowały się w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity - Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu z 2003r., zwana dalej "updof", oraz w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788) zwane w dalszej części niniejszego uzasadnienia "rozporządzeniem".

Rozpatrywana tutaj ulga, została "zniesiona" art. 1 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.). Jednocześnie, na podstawie art. 12 tej ustawy, przewidziano dalsze stosowanie art. 27a updof w brzmieniu obowiązującym w 2003r., dotyczącego ulgi remontowo-modernizacyjnej, na podstawie praw nabytych, do końca 2005r. W związku z tym, jeżeli w dalszej części interpretacji będzie mowa o ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) będzie to oznaczać ustawę w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 updof, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki: 1) mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r., (art. 27a ust. 17 updof), 2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 updof ), 3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 updof) 4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 updof).

O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, 10 oraz ust. 15 updof.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanymi przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (odpowiednio lokalu mieszkalnego) obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), przykładowo ścianek działowych, podłóg i posadzek, jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych.

Zatem, wydatki na zakup przedmiotowych materiałów dokumentowane są fakturami wystawionymi wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, ani nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, oraz dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zajmowanych przez podatnika na podstawie tytułu prawnego to możliwość skorzystania z ulgi zależy wyłącznie od zamieszczenia danej "inwestycji" na liście załącznika rozporządzenia, o którym mowa wyżej.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:1) własność,2) umowę użyczenia,3) umowę najmu lub dzierżawy,4) inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

W pewnych przypadkach za tytuł prawny do skorzystania z ulgi remontowej może być uznana umowa przedwstępna - będzie tak wówczas, gdy z umowy tej wynika, iż na jej podstawie właściciel udostępnia przyszłemu nabywcy lokal (budynek) do korzystania. W przeciwnym wypadku brak jest podstaw do uznania, że zawarcie umowy przedwstępnej uprawnia do skorzystania z ulgi remontowej. W stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika nie ma mowy o takim upoważnieniu, choćby z uwagi na fakt, iż lokal będzie odebrany (zdatny do zamieszkania) w lutym 2006r.

Należy jednocześnie podkreślić, iż tytułu prawnego nie może zastąpić okoliczność faktycznego zamieszkiwania w remontowanym lokalu (budynku).

Trzeba również podkreślić, iż w razie ewentualnych wątpliwości co do istnienia umowy stanowiącej tytuł prawny do lokalu (domu) na podatniku będzie ciążył ciężar udowodnienia istnienia takiej umowy (dlatego też wskazane jest, aby wszelkie umowy sporządzane były w formie pisemnej). Jednocześnie należy zauważyć, iż tytuł prawny w rozumieniu przepisów o uldze remontowej istnieje również w sytuacji, gdy nie zostały dopełnione obowiązki związane ze zgłoszeniem umowy do opodatkowania (podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy, w przypadku najmu, podatkiem dochodowym).

Wypada również wskazać, iż przepisy nie wymagają, aby tytuł prawny do lokalu (budynku) przysługiwał podatnikowi przez cały rok podatkowy (tym bardziej - w momencie składania zeznania za dany rok). Tym samym z ulgi remontowej mogą skorzystać także podatnicy, którzy utracili w ciągu roku podatkowego tytuł prawny do mieszkania lub lokalu, lecz wydatki na ten cel ponieśli jeszcze w czasie, gdy tytuł ten im przysługiwał.

W ocenie tutejszego organu podatkowego, z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika aby dysponował podatnik tytułem prawnym do lokalu położonego w Gdyni. Z uwagi zatem na to możliwość skorzystania z doliczeń w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej co do lokalu położonego w Gdyni nie przysługuje. Zatem wydatków poniesionych na nabycie materiałów służących do modernizacji tego lokalu nie można zaliczyć do wydatków w ramach ulgi.

Z uwagi na powyższe, tutejszy organ podatkowy orzekł jak w sentencji.

Powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj