Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-219-218/05/PS
z 9 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-219-218/05/PS
Data
2005.09.09



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
franszyza
koszty uzyskania przychodów
premia pieniężna
usługi marketingowe
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy jest kosztem uzyskania przychodów wynagrodzenie wypłacane sieci handlowej (franszyzodawcy) za usługi marketingowe (zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach, dbanie o stałe zapełnienie półek tymi produktami) oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki przez sklepy sieci handlowej franszyzodawcy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 19.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.07.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż żywności. Sprzedaż ta dokonywana jest między innymi do Dystrybutorów będących niezależnymi podmiotami gospodarczymi (osoby fizyczne lub prawne) prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego towarami spożywczymi. Dystrybutorzy dostarczają towary Spółki do punktów handlu detalicznego, pojedynczych sklepów bądź sieci sklepów.

Mając na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów Spółka zawiera z sieciami handlowymi zrzeszającymi niezależnych kupców detalicznych umowy o współpracy. Umowy zawierane z sieciami handlowymi obejmują również podmioty prowadzące działalność gospodarczą na podstawie umowy franszyzy zawartej z daną siecią handlową. Na podstawie zawartych umów franszyzodawca zobowiązuje się do zorganizowania i świadczenia na rzecz Spółki usług marketingowych w sklepach zrzeszonych w jego sieci handlowej oraz do dołożenia wszelkich starań, aby sklepy należące do sieci handlowej franszyzodawcy zrealizowały roczne zakupy produktów Spółki w odpowiedniej wysokości określonej w umowie. Wykonywane usługi marketingowe polegają między innymi na:

1. zapewnieniu odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej franszyzodawcy,

2. dbaniu o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej franszyzodawcy,

3. pomocy w zapewnieniu dostaw produktów Spółki do sklepów należących do sieci handlowej franszyzodawcy poprzez stałą współpracę z pracownikami magazynów sklepów,

4. bieżącym informowaniu Spółki o zapasach i brakach w magazynach,

5. sprawnym wprowadzaniu nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej Franszyzodawcy.

W zamian za powyższe usługi marketingowe, Spółka płaci na rzecz franszyzodawcy wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od określonego poziomu łącznych obrotów netto towarami Spółki zrealizowanymi przez dystrybutorów ze sklepami należącymi do sieci handlowej franszyzodawcy w danym okresie rozliczeniowym, w którym świadczone były usługi. Natomiast za realizację odpowiedniej wysokości rocznych obrotów przez sklepy należące do sieci handlowej franszyzodawcy, Spółka wypłaca franszyzodawcy po zakończeniu danego roku wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości określonej w umowie o współpracy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie stanowiska, według którego jest uprawniona do traktowania wynagrodzenia wypłacanego sieci handlowej (franszyzodawcy) za usługi marketingowe oraz za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki przez sklepy należące do sieci handlowej franszyzodawcy jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik II MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W związku z tym, kosztem uzyskania przychodów będą wszelkie koszty poniesione przez Spółkę, pozostające w związku z prowadzoną działalnością w przypadku, gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.

W przedmiotowej sprawie wydatki za usługi marketingowe wymienione w punktach od 1 do 5 przedmiotowego wniosku ponoszone są przez Podatnika na podstawie zawieranych umów o współpracy z sieciami handlowymi obejmującymi podmioty (franszyzobiorcy) prowadzące działalność gospodarczą na podstawie umowy franszyzy zawartej z siecią handlową (franszyzodawcą). Wydatki te - stanowiące wynagrodzenie, którego wysokość uzależniona jest od poziomu obrotów towarami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej franszyzodawcy w okresie, w którym były wykonywane ww. usługi marketingowe - jako wydatki poniesione na działalność marketingową należy uznać zgodnie z treścią ww. art. 15 ust. 1 za koszt uzyskania przychodów.

Usługi marketingowe świadczone przez franszyzodawcę mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, co może doprowadzić do wzrostu przychodów Spółki. Działania takie służą uatrakcyjnieniu tej sprzedaży i niewątpliwie mogą przyczyniać się do wzrostu sprzedaży towarów objętych tą formą promocji. Koszt działań marketingowych, jako związany z uatrakcyjnieniem sprzedawanych towarów, pozostając w związku z potencjonalnymi przychodami z tej sprzedaży stanowi w całości koszt uzyskania przychodów.

Również premie pieniężne będące wynagrodzeniem za realizację odpowiedniej wysokości rocznych obrotów przez sklepy należące do sieci handlowej franszyzodawcy, wypłacane na podstawie zawartych umów o współpracy stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy koszt uzyskania przychodu. Premie te stanowią swoiste wynagrodzenie wypłacane franszyzodawcy za podejmowanie działań mających na celu intensyfikację sprzedaży produktów Spółki. Fakt, że wypłata przedmiotowych premii następuje w momencie gdy zrealizowana zostanie odpowiednia wielkość zakupów produktów Spółki dowodzi, że przedmiotowy wydatek w postaci wypłaconej premii pieniężnej jest związany z wielkością sprzedaży produktów Spółki, a więc został poniesiony w celu uzyskania przychodu.

Fakt nie występowania sprzedaży towarów Spółki bezpośrednio do franszyzobiorców, a tylko za pośrednictwem dystrybutorów nie ma w tym wypadku znaczenia, gdyż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego usługi marketingowe oraz premie pieniężne wypłacone franszyzodawcy są związane i dotyczą produktów Spółki mogąc niewątpliwie przyczyniać się do wzrostu ich sprzedaży.

W związku z tym, wydatki Spółki ponoszone na usługi marketingowe i premie pieniężne wypłacane franszyzodawcy należy kwalifikować jako działania wspierające i intensyfikujące sprzedaż produktów Spółki - stanowiące zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik II MUS postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez pytającego. Jednocześnie Naczelnik II MUS informuje, że odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnym postanowieniu.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika - ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj