Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-38/17442/05/3779/91/124/CzW
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-38/17442/05/3779/91/124/CzW
Data
2005.06.02



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących --> Prawo o ruchu drogowym


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek naliczony
rejestracja pojazdu
samochód używany


Pytanie podatnika
1. Czy każda rejestracja samochodu (nawet tymczasowa) zakupionego w krajach Unii Europejskiej jako towaru handlowego powoduje, iż samochód z dniem rejestracji przestaje być towarem handlowym i w konsekwencji po stronie podatnika powstaje obowiązek zapłaty podatku zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?
2. Czy rejestracja dokonana w maju 2005 r. samochodu nabytego 10.01.2005 r. (data wystawienia faktury) powoduje konieczność zapłaty należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku wraz z odsetkami?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 22.04.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny wynikający z wniosku:
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest handel samochodami (m.in. używanymi) sprowadzonymi z terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

Samochody te jako przeznaczone do dalszej odsprzedaży stanowią dla firmy towar handlowy i zazwyczaj nie są przez podatnika rejestrowane. Pierwszej rejestracji dokonuje klient, który nabywa samochód.

W niektórych przypadkach, np. w sytuacji gdy samochód nie ma aktualnego ubezpieczenia, konieczne jest wyrobienie tzw. miękkiej rejestracji w celu jego transportu na terytorium kraju. Konieczność próbnej rejestracji "wymuszają" też odbiorcy, którzy nie chcą dokonać zakupu samochodu na zagranicznych numerach rejestracyjnych.

Zapytanie Podatnika:
1) czy każda rejestracja samochodu (nawet tymczasowa) zakupionego w krajach Unii Europejskiej jako towaru handlowego powoduje, iż samochód ten z dniem rejestracji przestaje być towarem handlowym i w konsekwencji po stronie podatnika powstaje obowiązek zapłaty podatku w terminie 14 dni zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług;
2) czy rejestracja dokonana w maju 2005 r. samochodu nabytego 10.01.2005 r. (data wystawienia faktury) powoduje konieczność zapłaty należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku wraz z odsetkami.

Stanowisko Podatnika:
Zdaniem podatnika w sytuacji, gdy zakupiony samochód zostanie zarejestrowany - choćby tymczasowo - przestaje być towarem handlowym, w konsekwencji:
- w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego należy wpłacić kwotę podatku zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług,
- jeżeli nabyty samochód jest samochodem osobowym lub innym pojazdem o ładowności mniejszej niż określona według wzoru przedstawionego w art. 86 ust. 3 ustawy, to ma zastosowanie ograniczenie w zakresie odliczenia podatku naliczonego,
- w przypadku rejestracji dokonanej u maju 2005 r. samochodu nabytego 10.01.2005 r. powstaje konieczność zapłaty należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Zgodnie z art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4.

Na podstawie art. 103 ust. 3 ww. ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

W myśl art. 103 ust. 4 cytowanej ustawy przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, posiadający status podatnika VAT-UE, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu ma obowiązek obliczenia i zapłaty należnego z tytułu wewnątrzwspólnolowego nabycia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, jeżeli środki transportu będą przez niego rejestrowane na terytorium Polski lub -jeżeli nie podlegają rejestracji - a bedą użytkowane na terytorium kraju.

Kwotę uiszczonego podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu podatnik wykazuje w poz. 37 deklaracji podatkowej VAT-7.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Podatnik nabywa używane samochody w krajach członkowskich Unii Europejskiej celem ich odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności (autohandel) i w niektórych przypadkach dokonuje ich rejestracji (np. w celu transportu na terytorium kraju - gdy samochód nie posiada aktualnego ubezpieczenia lub na życzenie klientów, którzy nie chcą dokonać zakupu samochodu na zagranicznych numerach).

Zdaniem tutejszego organu dokonanie rejestracji samochodów zakupionych jako towar handlowy (w celu odsprzedania) bez uprzedniej zmiany ich przeznaczenia (poprzez np. zaewidencjonowanie ich w ewidencji środków trwałych, dokonywanie odpisów amortyzacyjnych) nie przesądza o tym, że samochody te tracą status towarów handlowych i podatnik nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Niemniej jednak, jak wynika z powyżej przytoczonych przepisów, zapłata podatku - w trybie art. 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - jest niezbędna do zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 51 § ustawy Ordynacja podatkowa zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę - art. 53 § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.

Tym samym, w przypadku rejestracji samochodu w miesiącu maju 2005 r., nabytego w miesiącu styczniu 2005 r., podatnik jest zobowiązany do zapłaty należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia podatkti wraz z odsetkami za zwłokę.

Kwota uiszczonego z tego tytułu podatku powinna być uwzględniona w poz. 37 deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, to jest za miesiąc styczeń 2005 r.

Ponadto tutejszy organ podkreśla, że na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2, nie występuje w przypadku, gdy:
- dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie używanych środków transportu nie występuje, gdy zakup został dokonany od podatnika - pośrednika w handlu takimi samochodami, który przy swojej dostawie (sprzedaży) zastosował opodatkowania w systemie "marża".

Ponadto w myśl art. 141 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.) w art. 72 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "W przypadku gdy sprowadzany pojazd, który nie był rejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub nie podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, jest przedmiotem dostawy dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a (potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej, lub brak obowiązku, o którym mowa w lit. a - jeżeli sprowadzany pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy) może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika, pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanówi przedmiot działalności tego podatnika".

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj