Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-51/05
z 8 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-51/05
Data
2005.12.08



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Podatnicy akcyzy. Właściwość organów podatkowych --> Podatnicy akcyzy


Słowa kluczowe
oświadczenia
sprzedaż
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy Spółka jako podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zobowiązana jest do przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z kopiami oświadczeń, o których mowa w w/w rozporządzeniu, jeżeli nie jest płatnikiem podatku akcyzowego w zakresie wyrobów ( olejów opałowych) będących przedmiotem cyt. powyżej rozporządzenia ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 20 października 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 25 października 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 25 października 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 20 października 2005 roku od Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z w/w pisma wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci olejów ujętych w poz. 2 załącznika nr 1 oraz w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz.825 ze zmianami). W/w wyroby akcyzowe nabywane są przez Spółkę od producenta już z uiszczonym podatkiem akcyzowym i wówczas podlegają dalszej odsprzedaży innym podmiotom. Tak więc Spółka nie jest producentem tych wyrobów, nie nabywa ich wewnątrzwspólnotowo, nie dokonuje ich importu i nie jest - jak wynika z w/w pisma Spółki - podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie przedmiotowych wyrobów akcyzowych.

Pytanie podatnika brzmi następująco: ?Czy Spółka jako podmiot dokonujący sprzedaży wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 2 załącznika nr 1 lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zobowiązana jest do przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z kopiami oświadczeń, o których mowa w w/w rozporządzeniu, jeżeli nie jest płatnikiem podatku akcyzowego w zakresie wyrobów ( olejów opałowych) będących przedmiotem cyt. powyżej rozporządzenia ??.

Zdaniem Spółki nie ciąży na niej obowiązek przekazywania do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznych zestawień oświadczeń wraz z kopiami oświadczeń, o których mowa w w/w rozporządzeniu, z uwagi na fakt, iż dokonuje zakupu w/w wyrobów akcyzowych od producenta już zawierających w cenie podatek akcyzowy celem dalszej ich odsprzedaży. Przedmiotowe wyroby akcyzowe nie są również importowane ani nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę.

W związku z powyższym Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia co następuje.W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto w myśl art. 11 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Natomiast stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu. Tak więc, stawka podatku akcyzowego na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.Stosownie do art. 65 ust. 2 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania, uwzględniając:
1) przebieg realizacji budżetu;
2) sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podatników;
3) potrzebę ochrony środowiska naturalnego, a także udział w tych wyrobach komponentów wytwarzanych z surowców odnawialnych.

Minister Finansów korzystając z delegacji ustawowej wydał w dniu 22 kwietnia 2004 roku rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz.825 ze zmianami), w którym określił stawki akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, stawki akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych oraz warunki zastosowania tych stawek.

W myśl przepisu § 4 ust.1 cyt. rozporządzenia, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz.1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:
1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;
2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż.

Tak więc, podmiot dokonujący sprzedaży oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe, dla którego stawka według przepisów powołanej powyżej ustawy wynosi 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a podatek akcyzowy został zapłacony od tego wyrobu na wcześniejszym etapie w kwocie 232 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 11 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy. Ponadto nie bez znaczenia wydaje się fakt, iż Spółka składając deklaracje dla podatku akcyzowego i odprowadzając podatek akcyzowy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Ponadto, gdyby jak twierdzi Spółka w w/w piśmie, nie była ona podatnikiem podatku akcyzowego to nie byłaby uprawniona do występowania do organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

W myśl przepisu § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, oraz importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, określonych w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, wraz z ich kopiami; oryginały oświadczeń winny być przechowywane przez podatników, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w przedmiotowym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i na podmiocie tym dokonującym dalszej odsprzedaży na terytorium kraju w/w wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz.1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, ciąży obowiązek pobierania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów składanych przez nabywców tych wyrobów. Ponadto Spółka ma obowiązek przekazywać do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy miesięczne zestawienia oświadczeń, o których mowa powyżej wraz z ich kopiami. Natomiast oryginały oświadczeń Spółka powinna przechowywać do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniane w celu kontroli. Z powyżej powołanych przepisów prawa wynika bowiem, iż obowiązek gromadzenia oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, przekazywanie ich zestawień do organu podatkowego wraz ich kopiami jest warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego należnego z tytułu sprzedaży tych wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoZgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. ławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy ? Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj