Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-497/05/AM
z 6 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-497/05/AM
Data
2005.12.06



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
bonus
deklaracja podatkowa
dostawa towarów
faktura wewnętrzna
import usług
koszt
umowa


Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała umowę handlową z firmą bułgarską na dostawę towarów do marketów w Bułgarii. Z umowy wynika, iż firma bułgarska ma prawo obciążać Stronę bonusem, którego wysokość uzależniona została od obrotu oraz kosztami usług promocyjnych (związanych z plasowaniem produktów umiejscowionych na półkach i reklamowaniem ich wśród tamtejszych klientów). Zgodnie z wymogami firmy bułgarskiej Strona co miesiąc wystawia notę kredytową opiewającą na w/w obciążenia. O tę kwotę, zgodnie z umową, firma bułgarska potrąca sobie płatności należne Stronie. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w/w bonus od osiągniętego obrotu na terytorium Bułgarii oraz usługi promocyjne wykonywane na terytorium Bułgarii przez firmę bułgarską nie stanowią importu usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie nakładają na Stronę obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania podatku należnego i naliczonego w deklaracjach VAT-7.Zdaniem Strony udzielenie bonusu na terytorium Bułgarii, jak również świadczone na jej rzecz usługi promocyjne na terytorium Bułgarii nie stanowią importu usług, gdyż miejscem świadczenia jest w tym przypadku Bułgaria, a nie Polska.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona podpisała umowę handlową z firmą bułgarską na dostawę towarów do marketów w Bułgarii. Z umowy wynika, iż firma bułgarska ma prawo obciążać Stronę bonusem, którego wysokość uzależniona została od obrotu oraz kosztami usług promocyjnych (związanych z plasowaniem produktów umiejscowionych na półkach i reklamowaniem ich wśród tamtejszych klientów). Zgodnie z wymogami firmy bułgarskiej Strona co miesiąc wystawia notę kredytową opiewającą na w/w obciążenia. O tę kwotę, zgodnie z umową, firma bułgarska potrąca sobie płatności należne Stronie. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w/w bonus od osiągniętego obrotu na terytorium Bułgarii oraz usługi promocyjne wykonywane na terytorium Bułgarii przez firmę bułgarską nie stanowią importu usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie nakładają na Stronę obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej i wykazania podatku należnego i naliczonego w deklaracjach VAT-7.Zdaniem Strony udzielenie bonusu na terytorium Bułgarii, jak również świadczone na jej rzecz usługi promocyjne na terytorium Bułgarii nie stanowią importu usług, gdyż miejscem świadczenia jest w tym przypadku Bułgaria, a nie Polska. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Natomiast na podstawie art. 2 pkt 9 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o imporcie usług, rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu w/w przepisu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. W rezultacie import usług ma miejsce, jeśli łącznie są spełnione następujące przesłanki:1) na rzecz nabywcy, tj. podatnika podatku od towarów i usług, świadczona jest usługa w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług,2) miejscem świadczenia tej usługi zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy świadczeniu usług (vide art. 27 ustawy o podatku od towarów i usług ) jest terytorium kraju ( Polski),3) w/w usługa świadczona jest przez podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju,4) należny podatek z tytułu świadczenia usługi nie został rozliczony przez usługodawcę, z zastrzeżeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7. Co się tyczy bonusu, to skutki podatkowe jego udzielania nabywcom towarów uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie bonus został udzielony, tzn. czy dotyczy konkretnych dostaw, czy też odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym przyznawane bonusy, jako że związane są z obrotem towarami dostarczonymi przez Stronę na terytorium Bułgarii, stanowią swego rodzaju upust (rabat) przyznawany ex post firmie bułgarskiej, wpływający bezpośrednio na wysokość należnego Stronie wynagrodzenia z tytułu w/w dostaw. W rezultacie zmniejszają one - stosownie do art. 29 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - obrót ( podstawę opodatkowania) z tego tytułu.W świetle przedstawionych okoliczności nie stanowią natomiast wynagrodzenia za odrębne - w stosunku do otrzymywanych od Strony dostaw towarów - czynności, w związku z czym mówienie w tym przypadku o miejscu świadczenia usług i w konsekwencji o ich imporcie przez Stronę uznać należy za niezasadne. Co się natomiast tyczy usług promocyjnych stanowiących bezsprzecznie usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy na art. 27 ust. 3, zgodnie z którym - na zasadzie odstępstwa od reguły określonej w ust. 1 tego artykułu, w przypadku usług wymienionych w ust. 4, gdy są one świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W myśl art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy.Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku usług promocyjnych, świadczonych na rzecz Strony przez firmę bułgarską, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca tych usług, tj. Strona, posiada siedzibę, a więc terytorium Polski. Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy cyt. wyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. W świetle w/w przepisów oraz przedstawionych okoliczności nabywane przez Stronę usługi promocyjne stanowią więc u Niej import usług, z tytułu którego jest Ona podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług oraz wystawienia faktury wewnętrznej. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj