Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-1/4117/IN-12/IUSŁ-B/05/EK nr w systemie 2219/05
z 31 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-1/4117/IN-12/IUSŁ-B/05/EK nr w systemie 2219/05
Data
2006.01.31



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
usługi transportowe


Pytanie podatnika
dot. stawki zryczałtowanego podatku dochodowego przy świadczeniu usług transportowych


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia Pana (wpływ do kancelarii Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty 28.11.2005 r.) na postanowienie z dnia 29.09.2005r Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty. Nr IUSBI –2/415/40/05 - odmawia uchylenia ww. postanowienia.

W dniu 27.07.2005 r. złożył Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty wniosek wraz z uzupełnieniem (data wpływu uzupełnienia do Urzędu Skarbowego – 01.08.2005 r.) o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
We wniosku podnosi Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i opodatkowany jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi transportowe wykonywane są dwoma samochodami ciężarowymi z których jeden posiada ładowność poniżej 2 ton, drugi powyżej 2 ton.
W związku z powyższym wnosi Pan pytanie, jaka stawka zryczałtowanego podatku dochodowego będzie miała zastosowanie przy świadczeniu usług transportowych samochodami ciężarowymi o których mowa jak wyżej.
W Pana ocenie, w przypadku wykonywania usług transportowych dwoma samochodami, które stanowią tabor samochodowy przedsiębiorstwa, należy odnieść się do łącznej ładowności taboru, a zatem właściwą stawką opodatkowania dla całości wykonywanych usług jest stawka 5,5% z uwagi na fakt, iż w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mowa jest o przewozie ładunków taborem samochodowym. Natomiast jak wynika z definicji Słownika - Poprawnej Polszczyzny pod red. Witolda Doroszewskiego PWN 1980, tabor jest to ogół środków transportu określonej instytucji np. tabor kolejowy, samochodowy, tramwajowy, wojskowy.
Ponieważ w przepisie brak jest mowy o ładowności „pojazdu”, a jedynie o ładowności „taboru” to w Pana ocenie, celem ustawodawcy nie było uzależnienie stawki ryczałtu od ładowności pojedynczego samochodu, a jedynie taboru tj. kilku samochodów.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty po rozpatrzeniu w/w wniosku postanowieniem z dnia 29.09.2005 r. Nr IUSBI –2/415-40/05 nie podzielił wyrażonego przez Pana poglądu.
Zauważa, iż mając na uwadze przedstawiony przez Pana stan faktyczny jak również obowiązujący przepis art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton jest stawka 5,5%. Natomiast w odniesieniu do przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności poniżej 2 ton ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%. W tym przypadku mają bowiem zastosowanie przepisy dotyczące działalności usługowej określone w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b wyżej powołanej ustawy. Należy zauważyć, że dla określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów z tytułu usług transportowych istotne znaczenie ma ładowność pojazdu wykorzystywanego w prowadzonej działalności. Zatem w przypadku gdy ładowność pojazdu jest mniejsza niż 2 tony stosuje się przepis dotyczący opodatkowania stawką w wysokości 8,5 %, w przypadku zaś, gdy ładowność pojazdu którym świadczone są usługi transportowe przekracza 2 tony stosuje się stawkę w wysokości 5,5%.
Powyższe postanowienie doręczone zostało Pana pełnomocnikowi – w dniu 18.11.2005 r.
Na powyższe postanowienie w dniu 25.11.2005 r. złożył Pan zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (Dyrektor Izby Skarbowej uznał za wiarygodne wyjaśnienie Pana pełnomocnika – zawarte na drugiej stronie zażalenia , iż zostało ono złożone w terminie, tj. w dniu 25.11.2005 r).

Wydanemu postanowieniu zarzuca Pan:

  • błędną interpretację merytoryczną art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych,
  • błędne wnioskowanie logiczne,
  • niewłaściwą wykładnię celowościową.

W zażaleniu podnosi Pan, iż organ podatkowy pierwszej instancji dokonując interpretacji merytorycznej treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a nie odniósł się do definicji słowa „tabor” oraz celu użycia tego słowa w ustawie, a jedynie do „pojedynczego samochodu”.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po przeanalizowaniu akt sprawy jak również przepisów prawa podatkowego uznaje za prawidłowe stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Bałuty zawarte z zaskarżonym postanowieniu.

Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przyjmując gramatyczną wykładnię tego przepisu, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi usługi w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności poniżej 2 ton opodatkowane są wyższą stawką, tj. 8,5%, co wynika z p-ktu 3 lit b) wyżej cyt. art. 12. Należy zauważyć, że gdyby ustawodawca zamierzał opodatkować jedną stawką, tj. 5,5% - usługi z zakresu przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności zarówno powyżej jak i poniżej 2 ton, zapis taki zawarłby w treści niniejszej ustawy. Ponieważ tego nie uczynił należy przyjąć, iż dokonał podziału opodatkowania różną stawką w zależności od ładowności pojazdów.
Ponadto, odnosząc się do zarzutu Pana zawartego w zażaleniu na postanowienie z dnia 29.09.2005 r. Nr IUSBI-2/41540/05 i dotyczącego niewłaściwej interpretacji merytorycznej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) w/cyt. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w szczególności, braku odniesienia się organu podatkowego pierwszej instancji do zawartego w w/w przepisie słowa „tabor”, natomiast przyjęcia jako podstawy niniejszego rozstrzygnięcia słowa „pojazd” Dyrektor Izby Skarbowej zauważa.
Zgodne ze Słownikiem Wyrazów Obcych pod redakcją Elżbiety Sobol, PWN Warszawa 1995 r. - pod pojęciem słowa „tabor” - należy rozumieć ogół środków transportowych do przewozu osób lub towarów. Ponadto, wg Słownika Języka Polskiego pod redakcją Elżbiety Sobol, PWN Warszawa 1994 r. pod pojęciem tym zawarto ogół pojazdów (środków transportów) danego rodzaju.
Ustawodawca używając zawartego w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) sformułowania tabor samochodowy nie zawęził stosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5% wyłącznie do jednego rodzaju samochodów np. ciężarowych o których nadmienia Pan w/w wniosku z dnia 27.07.2005 r., wskazał natomiast na ogół pojazdów samochodowych – środków transportu.
W tym stanie faktycznym stawka ryczałtu w wysokości 5,5 % może być stosowana do przewozu ładunków różnymi samochodami, przy założeniu, iż ładowność pojazdu przekracza 2 tony.
Za nieprawidłowe uznaje się także stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 27.07.2005 r., zgodnie z którym wykonywanie usług transportowych dwoma samochodami należy odnieść do łącznej ładowności taboru.
Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż stawka w wysokości 5,5 % nie odnosi się do kilku samochodów, niezależnie od ładowności każdego pojazdu, których suma ładowności przekracza 2 tony, a jedynie do środków transportów określonego rodzaju, których ładowność (dla danego środka transportu samochodowego) przekracza 2 tony.
Wobec powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, usługa przewozu towarów transportem samochodowym o ładowności poniżej 2 ton podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj