Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-257/246/05/PK
z 14 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-257/246/05/PK
Data
2005.10.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
cena rynkowa
napoje
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przychody w naturze
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy nieodpłatne wydawanie klientom napojów również uprzednio otrzymanych nieodpłatnie, dodawanych do innych sprzedawanych towarów lub usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy otrzymane nieodpłatnie napoje stanowią dla obdarowanego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o p.d.o.p.?


Postanowienie

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 25.08.2005 r.(wpłynęło do tut. urzędu 29.08.2005 r.) uzupełnione w dniu 15.09.2005 r.

postanawia

- uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

Uzasadnienie

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymuje od innego podmiotu gospodarczego w drodze jego promocji nieodpłatnie kilka tysięcy napojów chłodzących o cenie jednostkowej netto jednej sztuki napoju 1.19 PLN. Otrzymane napoje będą oddawane w ramach promocji sprzedaży do każdej sprzedanej przez Spółkę kanapki.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym pytania Spółki brzmią:

1.Czy nieodpłatne wydawanie klientom napojów również uprzednio otrzymanych nieodpłatnie, dodawanych do innych sprzedawanych towarów lub usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy otrzymane nieodpłatnie napoje stanowią dla obdarowanego przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane napoje będą stanowiły dla Spółki przychód. Wartość przychodu należy określić zgodnie z art. 12 ust. 5 tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Wartość uzyskanego przychodu należy wyliczyć na dzień otrzymania produktów w drodze obliczenia iloczynu ceny jednostkowej netto produktu ilości otrzymanych w danym dniu produktów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych uznając stanowisko Podatnika za prawidłowe, zważa co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz.654 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Natomiast art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Wobec powyższych przepisów nie ulega wątpliwości, iż otrzymanie bezpłatnie kliku tysięcy napojów chłodzących stanowi nieodpłatne otrzymanie rzeczy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość uzyskanego w ten sposób przychodu należy obliczyć poprzez iloczyn ceny jednostkowej netto w dniu przekazania produktów i ilości otrzymanych w tym dniu sztuk napojów.

Z opisanego stanu faktycznego nie wynika bowiem aby podatnik zobowiązał się i wykonywał jakiekolwiek usługi promocyjne lub reklamowe wobec darczyńcy związane z otrzymanymi napojami.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, iż odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie Spółce służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532.)..



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj