Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
E-2/436/12/06
z 26 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
E-2/436/12/06
Data
2006.01.26



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Obowiązek podatkowy --> Podmioty zobowiązane


Słowa kluczowe
deklaracje
pełnomocnicy
podatnik
podpis
spółki


Pytanie podatnika
Czy pełnomocnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ustanowiony do reprezentowania jej przed organami podatkowymi, może podpisywać deklaracje w pozycjach osoby reprezentującej podatnika?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione w złożonym w dniu 09.12.2005 r. wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych i udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w opisanej przez Spółkę kwestii.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej własności miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W piśmie z dnia 09.12.2005 r. Spółka przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że Zarząd Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością udzielił pełnomocnictwa osobie fizycznej oraz kierownikowi biura rachunkowego do reprezentowania spraw Spółki przed organami podatkowymi.

W związku z powyższym zostało postawione pytanie: czy pełnomocnik Spółki, ustanowiony do reprezentowania jej przed organami podatkowymi, może podpisywać deklaracje PCC-1 w pozycjach osoby reprezentującej podatnika.

W ocenie Spółki, pełnomocnicy ustanowieni przez Zarząd Spółki do reprezentowania jej przed organami podatkowymi mają prawo do działania w imieniu podatnika i na rachunek podatnika, tj. podpisywać w jego imieniu dokumenty, którymi są deklaracje.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy uznaje stanowisko Spółki za nieprawidłowe i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie. Osoba prawna w stosunkach cywilnoprawnych i publicznoprawnych działa przez organ określony w art. 41 Kodeksu cywilnego, jako organ zarządzający. Jak stanowi art. 201 § 1 ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Na podstawie art. 204 cyt. ustawy, prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki.

W świetle art. 10 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.) podatnicy, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa w drodze rozporządzenia wzory deklaracji. Wzór deklaracji, który stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 108, poz. 1153 ze zm.) zawiera rubrykę podpis podatnika i nie przewiduje alternatywy przeznaczonej dla pełnomocnika podatnika.

Zgodnie z art. 136 Ordynacji podatkowej ustawodawca postanowił, że strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Jak wspomniano wyżej, przepis art. 10 ww. ustawy stanowi, że podatnicy są obowiązani składać urzędom deklaracje według ustalonego wzoru. Żaden przepis tej ustawy nie dopuszcza złożenia, a zatem i podpisywania, deklaracji przez inną osobę niż sam podatnik. Wymagane jest jego osobiste działanie lub osób uprawnionych do zarządzania jednostką, zgodnie z obowiązującymi przepisami lub nadanym statutem. Deklaracja stanowi oświadczenie wiedzy a nie woli podatnika, za którą ponosi on odpowiedzialność pod rygorem skutków karnych. Ponadto, deklaracja jest dowodem pełniącym szczególną funkcję w prowadzonych postępowaniach sprawdzających, kontrolnych oraz podatkowych i nie może być podpisana przez pełnomocnika, ale przez podatnika lub ustawowego przedstawiciela.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący na dzień wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jaj zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj