Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-9110-0550-25/1/05/KG
z 28 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-9110-0550-25/1/05/KG
Data
2005.11.28



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
paliwo lotnicze
wynajem statków powietrznych
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy na podstawie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), podatnik ma prawo do zakupu wyrobów akcyzowych w postaci benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych bez akcyzy w przypadku, gdy wyroby te zostaną zużyte do lotów związanych z celami gospodarczymi innymi niż prywatne loty o charakterze rekreacyjnym za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 3-4, art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem z dnia 27 września 2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 12.10.2005 roku), wniesionym przez XXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. uprawnienia do zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych bez akcyzy w rozumieniu § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), uzupełniony następnie w dniu 09 listopada 2005 roku, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać za prawidłowe przedstawione przez podatnika stanowisko, iż na podstawie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), ma prawo do zakupu wyrobów akcyzowych w postaci benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych bez akcyzy w przypadku, gdy wyroby te zostaną zużyte do lotów związanych z celami gospodarczymi innymi niż prywatne loty o charakterze rekreacyjnym za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Uzasadnienie:
Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 27.09.2005 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 12.10.2005r.), zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż XXXXXX jest podmiotem posiadającym statek powietrzny - helikopter, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje innym podmiotom przedmiotowy statek powietrzny, celem wykorzystania go na własne potrzeby.

Strona zwróciła się z następującym zapytaniem:

Czy jesteśmy uprawnieni do zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych bez akcyzy w rozumieniu § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.)?

Strona przedstawiając własne stanowisko w niniejszej sprawie wskazała, że w związku z okolicznością, iż zakupywana benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwo do lotniczych silników turbinowych lub olej smarowy do silników lotniczych jest wykorzystywany do helikoptera, który jest wynajmowany wraz z paliwem w ramach prowadzonej przez XXXXXX działalności gospodarczej uważa, iż na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), ma prawo do zakupu paliwa bez akcyzy.

Strona wskazała, że zgodnie z § 7 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia XXXXXX, złożył stosowne oświadczenie YYYYYY, od którego nabywa wyżej wymienione wyroby, przedkładając jednocześnie kserokopię oświadczenia.

Pismem z dnia 27 października 2005 roku zwrócono się do strony o doprecyzowanie stanowiska poprzez wyraźne przedstawienie stanu faktycznego - określenie celu wynajmowania statku powietrznego, tj. czy statek powietrzny wynajmowany będzie do prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, czy też do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych. Nadto zwrócono się o przesłanie dokumentów potwierdzających zarówno fakt wynajmu przez XXXXXX statku powietrznego dla innych podmiotów gospodarczych, jak również fakt wykorzystywania przez podmioty wynajmujące do prowadzenia działalności przedmiotowym statkiem powietrznym innej aniżeli prywatne loty o charakterze rekreacyjnym, za które zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

W odpowiedzi na powyższe, strona w piśmie z dnia 08.11.2005 roku wskazała, że: ?dokonuje zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów do helikoptera, które jest wykorzystywane przez XXXXXX do celów działalności gospodarczej, czyli wynajmu wyżej wymienionego helikoptera. Helikopter jest bowiem wynajmowany wraz z zatankowanym paliwem."

Strona wskazała między innymi również, iż helikopter będzie wynajmowany zarówno osobom fizycznym jak i osobom prawnym, które będą wykorzystywały wyżej wymieniony statek powietrzny do celów gospodarczych. Cel wykonywanych lotów dokumentowany będzie stosownym oświadczeniem najemcy.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku mając na uwadze przedstawiony przez stronę stan faktyczny w przedmiotowej sprawie oraz własne stanowisko, iż posiadając statek powietrzny -helikopter, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje do celów gospodarczych, ma prawo do zakupu wyrobów akcyzowych w postaci benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych bez akcyzy, zważył, co następuje:

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 niniejszego rozporządzenia. Stosownie do § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Podmiotem uprawnionym do powyższego zwolnienia jest zgodnie z § 7 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia podmiot, dokonujący zakupu benzyny lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych, wykorzystywanych do statków powietrznych, który posiada statek lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem. Ponadto w myśl § 7 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1 § 7 niniejszego rozporządzenia, jest podmiot, dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który: dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podmiotami uprawnionymi do nabywania paliwa lotniczego i olejów zwolnionych od akcyzy są:

- podmioty posiadające statki powietrzne, które wykorzystają nabyte wyroby do lotówzwiązanych z celami gospodarczymi oraz

- pośrednicy, którzy dokonają nabycia paliwa w celu jego odsprzedaży podmiotomposiadającym statki powietrzne lub też sami wykorzystają nabyte wyroby w celach zwolnionych.

Z powyższych przepisów wynika, że ze zwolnienia od akcyzy wyłączone przypadki, w których paliwo jest wykorzystywane do prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, zwolnieniem od akcyzy objęte są natomiast przypadki, gdzie paliwo wykorzystywane jest do lotów związanych z celami gospodarczymi.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia przez podmiot uprawniony, jest złożenie przez ten podmiot oświadczenia, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1. Oświadczenie takie powinno zawierać co najmniej dane określone w § 7 ust. 6 i ust. 7 przedmiotowego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę, że strona posiada statek powietrzny i dokonuje zakupu benzyn silnikowych lotniczych do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów silnikowych do silników lotniczych może korzystać ze zwolnienia na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdy wyroby te zostaną zużyte do lotów związanych z celami gospodarczymi innymi niż prywatne loty o charakterze rekreacyjnym oraz pod warunkiem złożenia oświadczenia, o którym mowa w tym przepisie.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj