Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim
US.I-1/B/415-1/06
z 7 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-1/B/415-1/06
Data
2006.02.07
Autor
Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
basen
bilety
dofinansowanie
karnet
pływalnia
pobór podatku
pracownik
zakład pracy
Pytanie podatnika
Czy należy pobrać podatek dochodowy od wartości dofinansowania z ZFŚS do zakupionego biletu wstępu (karnetu) na pływalnię?
W dniu 3 stycznia 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim wpłynął wniosek (...) w (...) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku tym Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy pobrać podatek dla pracownika, któremu dofinansowano zakup karnetu na basen. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że na podstawie § 10 ust. 1 lit.b obowiązującego Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (...) i (...) w (...) pracownik otrzymuje dofinansowanie do zakupionego biletu wstępu (karnetu) na pływalnię w wysokości 42,00zł ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wyżej wymienione dofinansowanie wypłacane jest na podstawie faktury, którą dołącza pracownik do wniosku o przyznanie świadczenia z ZFŚS zgodnie z obowiązującym w Waszej jednostce. Faktura jest wystawiona na (...) w (...) na kwotę wyższą niż wynosi dofinansowanie, np. na kwotę 70zł. Zdaniem Wnioskodawcy, należy pobrać podatek dochodowy od wysokości dofinansowanej kwoty, ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych "zwolnienie przedmiotowe dotyczy wartości rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych". W przypadku dofinansowania tylko części wartości karnetu, tj. 42zł ze środków ZFŚS, a w pozostałej części sfinansowanej przez pracownika, należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty dofinansowania. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim stwierdza, że stanowisko (...) w (...) jest prawidłowe. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art.21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł; świadczeniami rzeczowymi nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego. Dla jego ustalenia należy odwołać się do definicji zawartych w innych aktach prawnych. Art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowi, iż rzeczami są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji definicję świadczeń rzeczowych budować należy w oparciu o wyżej przytoczony zapis. W ocenie tut. organu podatkowego wartość biletu wstępu (karnetu) na basen ma charakter materialny. W wyżej opisanym stanie faktycznym należy wziąć pod uwagę sposób otrzymania przez pracowników karnetów na basen, będących przedmiotem niniejszej interpretacji. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, iż karnety zostały zakupione przez pracowników (...) indywidualnie. Na okoliczność dofinansowania z ZFŚS pracownik wraz z wnioskiem o dofinansowanie przedłożył dowód zakupu, tj. fakturę VAT wystawioną na zakład pracy. W zamian za to otrzymał zwrot gotówki. Jak wynika z powyższego, dofinansowanie z ZFŚS polegało na zwrocie części kosztów poniesionych przez pracowników na zakup przedmiotowych karnetów na basen, a więc mamy do czynienia ze świadczeniem pieniężnym wypłaconym pracownikom z ZFŚS, a nie świadczeniem rzeczowym sfinansowanym z tego funduszu. Sposób, w jaki wydatkowane są fundusze z ZFŚS, świadczy o rodzaju świadczenia, tzn. o jego charakterze rzeczowym bądź pieniężnym. Refundowanie bowiem zakupów poszczególnym pracownikom ze środków ZFŚS nie jest świadczeniem rzeczowym tylko pieniężnym. Jak wynika z przepisu prawa podatkowego świadczenie pieniężne, mimo że zostało w zrefundowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie zostało wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wyżej powołane przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim stwierdza, że stanowisko (...) w (...) jest prawidłowe, jednakże wynika to z innej podstawy. Dofinansowanie do zakupu karnetu na pływalnię nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, a przychód z tego tytułu dla pracownika podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 12 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.