Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olkuszu
PP_443_21_05_P
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP_443_21_05_P
Data
2005.07.28



Autor
Urząd Skarbowy w Olkuszu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
prowadzenie ewidencji
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Czy wartość usług świadczonych nieodpłatnie na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych przez MOSiR powinna być ewidencjonowana w celach podatkowych i wykazywana w deklaracji VAT-7?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 11.05.2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 13.05.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.05.2005 r. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...) zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełnionym w dniu 21.07.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Olkuszu) z następującym zapytaniem:

„czy wartość usług świadczonych nieodpłatnie przez Ośrodek powinna być ewidencjonowana w celach podatkowych i wykazywana w deklaracji VAT-7"

Do powyższego zapytania Strona przedstawia wątpliwości w trzech punktach, tj.:
1/ świadczy usługi nieodpłatne na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych w (...),
2/ świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz klubów i stowarzyszeń sportowych,
3/ świadczy usługi na rzecz dzieci i młodzieży bez pobierania należności w ramach prowadzonych przez Ośrodek sekcji sportowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, iż w przedmiotowej sprawie wyda trzy odrębne postanowienia.

Strona przedstawia następujący stan faktyczny:

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...) jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta (...) i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 18.01.1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889),
- ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148),
- statutu zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej w (...) z dnia 29.09.2004 r.,
- innych przepisów szczególnych.

Na podstawie Statutu, do podstawowej działalności Ośrodka należy:
- programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,
- programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych,
- prowadzenie promocji, reklamy i marketingu Ośrodka,
- właściwa eksploatacja, konserwacja, modernizacja i rozbudowa bazy Ośrodka,
- pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych,
- prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.

Działalność Ośrodka finansowana jest z budżetu na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...) jest podatnikiem podatku od towarów i usług i w ramach swojej działalności prowadzi:
1/odpłatną sprzedaż towarów i usług:
- usługi gastronomiczne,
- hotelarskie,
- usługi w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych.
2/ świadczy nieodpłatne usługi na rzecz:
- Zespołu Szkół Zawodowych, które są zwolnione z opłat za korzystanie z obiektów sportowych Uchwałą Rady Miasta (...),
- klubów i stowarzyszeń sportowych,
- dzieci i młodzieży bez pobierania należności w ramach prowadzonych przez Ośrodek sekcji sportowych.

Na koniec każdego m-ca MOSiR wystawia faktury wewnętrzne dokumentujące sprzedaż usług w zakresie działalności stadionów i obiektów sportowych bez pobierania należności (PKWiU 92.61), tj.:
- faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla Zespołu SzkółZawodowych, zwolnione z podatku VAT,
- faktura wewnętrzna na nieodpłatne świadczenie usług dla klubów, stowarzyszeń sportowych opodatkowane stawką 7% (PKWiU 92.61),
- faktura wewnętrzna na usługi nieodpłatne świadczone w ramach własnych sekcji opodatkowana wg stawki 7%.

Stanowisko podatnika odnośnie zapytania 1:

Zdaniem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji wystawianie wewnętrznych faktur na nieodpłatne świadczenie usług dla Zespołu Szkół Zawodowych oraz wykazywanie tej sprzedaży w deklaracji podatkowej VAT-7 jest zasadne i niezbędne w celu ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższa sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż MOSiR jest jednostką budżetową i świadczy usługi związane ze sportem i rekreacją zaklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 92.61. "usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".

Poza odpłatną sprzedażą usług (gastonomiczne, hotelarskie) Strona świadczy nieodpłatne usługi dla Zespołu Szkół Zawodowych.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W swoim stanowisku Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji twierdzi, że są to czynności zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministwa Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym, przy odliczaniu podatku naliczonego ma zastosowanie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm).

Odnosząc się do przedstawionego stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu wyjaśnia, co następuje:

W obecnym stanie prawnym, uregulowanym wyżej powołaną ustawą, zasadą jest, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 2 rozumie się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców,akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W/w przepisy nie mają zastosowania w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym, ponieważ przedmiotowe usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności statutowej.

W związku z tym należy uznć, że nieodpłatne korzystanie z obiektów sportowych przez Zespół Szkół Zawodowych jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług co w konsekwencji powoduje, że przy obniżeniu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie znajduje zastosowania przepis art. 90 ust. 2 w/w ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 7 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne: za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług ma związek z prowadzeniem działalności, a więc przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie ma obowiązku wystawiania na tę okoliczność faktur wewnętrzynych.

W związku z powyższym, wartość usług świadczonych nieodpłatnie nie podlega ewidencjonowaniu, jak również wykazywaniu w deklaracji podatkowej VAT-7.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zarówno towary, jak i usługi, identyfikowane są, zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy pomocy klasyfikacji statystycznych, przy czym obowiązek prawidłowego zakwalifikowania swoich produktów, towarów do określonego symbolu klasyfikacji statycznej należy do zainteresowanego podmiotu.

Za prawidłową klasyfikację wykonywanych przez siebie usług odpowiada podatnik.

W przypadku wątpliwości należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wobec powyższego, w świetle art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa informacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika /płatnika, inkasenta/ następcy prawnego, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pozostałe informacje :
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się:
-postępowanie podatkowe,
-kontrola podatkowa,
-postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj