Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-635/12-4/IR
z 30 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-635/12-4/IR
Data
2012.10.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa
obciążenia
podatnik
złom
Istota interpretacji
W zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy transformatorów oraz zastosowania mechanizmu „odwrotnego obciążenia” do dostawy uzwojenia z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzenia stalowego i stalowej obudowy
Wniosek ORD-IN 401 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy transformatorów oraz zastosowania mechanizmu „odwrotnego obciążenia” do dostawy uzwojenia z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzenia stalowego i stalowej obudowy – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania mechanizmu „odwrotnego obciążenia” oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy transformatorów i wymontowanych z niego elementów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 października 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Dystrybucja Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji energii elektrycznej, tj. na jej transporcie za pomocą sieci i urządzeń elektroenergetycznych wysokich, średnich i niskich napięć do odbiorców końcowych. Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji, obrotu i wytwarzania energii elektrycznej. W grupie został zrealizowany program konsolidacji, który objął kilkanaście podmiotów. W pierwszym etapie realizacji tego programu z Zakładów zajmujących się obrotem i dystrybucją energii elektrycznej zostały wydzielone zakłady samodzielnie sporządzające bilans (zorganizowane części przedsiębiorstwa dalej: zcp) w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w 2007 roku zajmujące się dystrybucją, które zostały następnie wniesione aportem do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, co nastąpiło dnia 30.06.2007 r. Przeniesienia majątku obejmującego także towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT dokonano zatem w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu. W jednym przypadku, z Zakładu … dokonano wyodrębnienia działalności dotyczącej obrotu energią elektryczną, pozostawiając w nim działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Wydzielenie z Zakładów spółek dystrybucyjnych dokonane w dniu 30.06.2007 r. przedstawia poniższy opis:
Dalszymi założeniami procesu konsolidacji było zintegrowanie czterech obszarów biznesowych: Energii Konwencjonalnej, Sprzedaży Detalicznej, Dystrybucji oraz Energetyki Odnawialnej. Wyznaczone cztery spółki przejmujące, połączyły się z pozostałymi podmiotami działającymi w tej samej linii biznesowej przez przejęcie zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (dalej: KSH). W wyniku połączenia całość majątku spółek przejmowanych została przeniesiona na spółkę przejmującą, dokonującą konsolidacji w swojej linii biznesowej. W rezultacie połączenia, spółki przejmujące stały się następcami prawnymi spółek przejętych zgodnie z art. 494 KSH i wstąpiły we wszelkie przepisane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółek przejmowanych. Spółka powstała w dniu 27.11.2009 roku i była podmiotem konsolidującym działalność w zakresie obszaru dystrybucji energii elektrycznej. W dniu 31.08.2010 r. nastąpiło połączenie, w wyniku którego Spółka przejęła osiem spółek dystrybucyjnych:
Połączenie zakończyło proces konsolidacji spółek dystrybucyjnych. W rezultacie, zgodnie z art. 494 KSH, Wnioskodawca stał się następcą prawnym 8 przejętych spółek dystrybucyjnych, które przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami Wnioskodawcy. Efektem tych przekształceń, przedmiotowo istotnym dla problemu postawionego do rozstrzygnięcia, jest fakt przeniesienia własności na Wnioskodawcę m.in. transformatorów - urządzeń elektrycznych, koniecznych dla prowadzenia działalności w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (stawka 23%). Obecnie, w związku z długim okresem użytkowania transformatorów wynoszącym nawet od 30 do 50 lat, z uwagi na ich techniczne i moralne zużycie, Wnioskodawca rozpoczął proces sukcesywnej ich wymiany na jednostki o lepszych parametrach użytkowych. Z uwagi na to, że wymieniane transformatory zostały nabyte w okresie, gdy nie obowiązywała ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, a także poprzednia ustawa z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym przy ich nabyciu podmiotom, które dokonały wydzielenia ze swoich struktur działalności dystrybucyjnej (zakładów samodzielnie sporządzających bilans), które następnie zostały wniesione do spółek dystrybucyjnych, albo też w przypadku jednej spółki, która wydzieliła działalność w zakresie obrotu, pozostając tylko przy działalności dystrybucyjnej - nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy, również nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ przedmiotowe transformatory zostały nabyte w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu, tj. w wyniku przejęcia 8 spółek dystrybucyjnych. Spółka dodaje, że głównymi częściami składowymi transformatorów są: uzwojenie z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzeń stalowy, stalowa obudowa wypełniona olejem transformatorowym, w której znajdują się ww. uzwojenia i rdzeń. Stare transformatory są sprzedawane przez Wnioskodawcę podmiotom zajmującym się ich utylizacją w następujących konfiguracjach:
Elementem stanu faktycznego jest również otrzymana od Głównego Urzędu Statystycznego informacja z dnia 11 maja 2012 roku, znak: OKN-5672/KW-1595/2012 zgodnie, z którą w oparciu o zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku wymienione w piśmie Wnioskodawcy wyroby mieszczą się w grupowaniach:
Pismo skierowane do GUS miało następującą treść. Celem wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego Wnioskodawca zacytował je w całości: „…. Dystrybucja SA - dalej: Spółka, jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Działalność ta wykonywana jest poprzez 8 Oddziałów W prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje m.in. urządzenia elektryczne - transformatory, których głównymi częściami składowymi są: uzwojenie z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzeń stalowy, stalowa obudowa wypełniona olejem transformatorowym, w której znajdują się ww. uzwojenia i rdzeń. W związku z długim okresem użytkowania transformatorów, wynoszącym nawet 30-50 lat, oraz z uwagi na ich zużycie Spółka dokonuje sukcesywnej wymiany transformatorów na jednostki o lepszych parametrach użytkowych. Stare transformatory są sprzedawane przez Spółkę podmiotom zajmującym się ich utylizacją w następujących konfiguracjach:
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), dokonując sprzedaży na rzecz podmiotów specjalizujących się w złomowaniu lub recyklingu starych transformatorów i innych części składowych w ww. konfiguracjach Spółka klasyfikuje je w następujący sposób:
Ww. symbole PKWiU, w oparciu o przepisy prawa podatkowego są podawane na wystawianych fakturach sprzedaży tych towarów. W związku z powyższym Spółka zwraca się z prośbą o wydanie opinii w zakresie kwalifikacji opisanych wyżej towarów w warunkach dostawy do podmiotów zajmujących się recyklingiem z punktu widzenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i ewentualne potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez Spółkę klasyfikacji". W piśmie z dnia 15 października 2012 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Zainteresowany wskazał, iż dokonuje sprzedaży towarów będących przedmiotem wniosku na rzecz podatników, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Wniosek o interpretację nie obejmuje dostawy oleju transformatorowego (pkt c stanu faktycznego). Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 1 Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 roku nadanym ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy). Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15. Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu. Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:
Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywca złomu nie powinien rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu. Co istotne dla oceny stanu faktycznego opisanego we wniosku, ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., odwołał się do klasy identyfikacji danej czynności. Konfrontując powyższe przepisy, ze szczególnym uwzględnieniem treści załącznika nr 11 do ustawy, który w sposób wyczerpujący (zamknięty) opisuje przypadki towarów przy dostawie, których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży:
Ad.2 Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT- dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy). Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku w ocenie Zainteresowanego konieczne jest łączne zaistnienie dwóch warunków:
W zakresie stanu faktycznego pkt a i b; Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów - transformatorów bez usuniętego oleju, jak i po jego usunięciu, które zostały nabyte przez Wnioskodawcę w ramach czynności, która nie podlegała opodatkowaniu (połączenie spółek). Okres ich używania bezpośrednio w Spółce wyniósł co najmniej pół roku (od daty połączenia tj. 31.08.2010 roku). Ponadto, przedmiotowe transformatory zostały nabyte pierwotnie przed 5 lipca 1993 roku (data wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). W konsekwencji nabycie przedmiotowych transformatorów nie podlegało opodatkowaniu VAT i żadnemu z podmiotów nabywających te transformatory nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ taki podatek nie wystąpił. Omawiane transformatory stanowią towary używane w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, co wynika z faktu, że:
Mając na uwadze okoliczności przedstawione w sprawie, zdaniem Zainteresowanego stwierdzić należy, że dostawa ww. transformatorów nabytych przez Wnioskodawcę w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu, z uwagi na spełnienie wymogów określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w stosunku do tych transformatorów Wnioskodawcy przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a okres używania przedmiotowych transformatorów przez Wnioskodawcę wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi transformatorami jak właściciel), korzystać będzie ze zwolnienia od podatku, na mocy powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje interpretację indywidualną z dnia 25 października 2011 roku, znak: IBPP1/443-1176/11/MS. W zakresie towarów wymienionych w pkt d, e, f stanu faktycznego, tj. odrębnie sprzedawanego uzwojenia z drutu miedzianego lub aluminiowego (w zależności od rodzaju transformatora), które jest wymontowywane z danego transformatora, odrębnie sprzedawanego rdzenia stalowego, który jest wymontowywany z danego transformatora i odrębnie sprzedawanej stalowej obudowy danego transformatora, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na to, że nie jest to towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy VAT, a ewentualnie jego części - ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu, z tym że zobowiązanym do jego opodatkowania będzie nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT. Podsumowując stanowisko zdaniem Wnioskodawcy:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Zatem ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15. Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa złomu. Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:
Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywca złomu nie powinien rozliczać VAT z tytułu dostaw złomu. Należy zauważyć, że ustawodawca, na potrzeby stosowania ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., odwołał się do klasyfikacji statystycznych, celem identyfikacji danej czynności. W załączniku nr 11 do ustawy bowiem, wymieniono towary identyfikując je na podstawie symbolu PKWiU, co oznacza, że w obowiązującym stanie prawnym istotna jest klasyfikacja towaru. I tak, w załączniku stanowiącym „Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy” zostały wymienione następujące towary:
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei w myśl art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Z opisu sprawy wynika, iż Spółka będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dystrybucji energii elektrycznej, tj. na jej transporcie za pomocą sieci i urządzeń elektroenergetycznych wysokich, średnich i niskich napięć do odbiorców końcowych. Spółka powstała w dniu 27.11.2009 r. i była podmiotem konsolidującym działalność w zakresie obszaru dystrybucji energii elektrycznej. W dniu 31.08.2010 r. nastąpiło połączenie, w wyniku którego Spółka przejęła osiem spółek dystrybucyjnych. Połączenie zakończyło proces konsolidacji spółek dystrybucyjnych. W rezultacie, zgodnie z art. 494 KSH, Wnioskodawca stał się następcą prawnym 8 przejętych spółek dystrybucyjnych, które przed połączeniem były samodzielnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W wyniku połączenia straciły osobowość prawną i stały się oddziałami Wnioskodawcy. Efektem tych przekształceń jest fakt przeniesienia własności na Wnioskodawcę m.in. transformatorów - urządzeń elektrycznych, koniecznych dla prowadzenia działalności w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (stawka 23%). Obecnie, w związku z długim okresem użytkowania transformatorów wynoszącym nawet od 30 do 50 lat, z uwagi na ich techniczne i moralne zużycie, Wnioskodawca rozpoczął proces sukcesywnej ich wymiany na jednostki o lepszych parametrach użytkowych. Z uwagi na to, że wymieniane transformatory zostały nabyte w okresie, gdy nie obowiązywała ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, a także poprzednia ustawa z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym przy ich nabyciu podmiotom, które dokonały wydzielenia ze swoich struktur działalności dystrybucyjnej, które następnie zostały wniesione do spółek dystrybucyjnych, albo też w przypadku jednej spółki, która wydzieliła działalność w zakresie obrotu, pozostając tylko przy działalności dystrybucyjnej - nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawcy, również nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ przedmiotowe transformatory zostały nabyte w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu, tj. w wyniku przejęcia 8 spółek dystrybucyjnych. Spółka wskazała, że głównymi częściami składowymi transformatorów są: uzwojenie z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzeń stalowy, stalowa obudowa wypełniona olejem transformatorowym, w której znajdują się ww. uzwojenia i rdzeń. Stare transformatory są sprzedawane przez Wnioskodawcę podmiotom tj. podatnikom, o których mowa w art. 15 ustawy, zajmującym się ich utylizacją w następujących konfiguracjach:
Według otrzymanej przez Wnioskodawcę od Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi informacji wyżej wymienione wyroby ujęte w pkt a, b, d, e i f mieszczą się w grupowaniach:
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy do dostawy towarów wymienionych w pkt a, b, d, e, f i wskazanych tam konfiguracjach, Wnioskodawca ma obowiązek stosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, czy też przy ich dostawie może stosować zwolnienie od podatku... Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę transformatory spełniają definicję towaru używanego zawartą w art. 43 ust. 2 ustawy. Bowiem okres ich użytkowania – jak wskazał Wnioskodawca – wynosił od 30 do 50 lat, przy czym bezpośrednio w Spółce co najmniej pół roku od daty 31 sierpnia 2010 r. tj. zakończenia procesu konsolidacji spółek dystrybucyjnych. Ponadto w stosunku do przedmiotowych transformatorów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem dostawa przedmiotowych transformatorów jako towaru używanego korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Natomiast sprzedawane odrębnie przez Wnioskodawcę jako odpady i złom wymontowane części składowe transformatora tj. uzwojenie z drutu miedzianego lub aluminiowego, rdzeń stalowy oraz stalowa obudowa transformatora sklasyfikowane - jak wskazał Zainteresowany – zgodnie z opinią GUS pod symbolem PKWiU 38.11.58.0 zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. W związku z powyższym sprzedaż ww. zużytych elementów metalowych pochodzących z rozmontowania transformatorów zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 38.11.58.0, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Reasumując, w przypadku dostawy towarów wymienionych w pkt d, e i f na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy ma zastosowanie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na nabywcę towaru. Natomiast dostawa towarów wymienionych w pkt a i b opodatkowana jest na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług według reguł ogólnych tj. podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest Wnioskodawca. Jednakże wskazać należy, iż dostawa przedmiotowych transformatorów korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności dotyczące ujęcia przedmiotowych dostaw w deklaracji VAT-7 nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.