Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-494b/05
z 28 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-494b/05
Data
2005.12.28



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce
miejsce świadczenia usług


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w świetle art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów należy określić zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca świadczenia przy dostawie towarów, a więc zgodnie z art. 22-24 ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, a Strona jest jednocześnie podatnikiem z tytułu importu tych towarów, miejscem świadczenia usług pośrednictwa jest zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o VAT terytorium dokonania importu towarów. Przy tym usług tych nie należy uwzględniać w podstawie opodatkowania z tytułu importu towarów, lecz rozliczyć odrębnie.Zatem w sytuacji gdy Strona nabywa usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów od zagranicznego kontrahenta niezarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług, a towary sprowadzane z Rosji do Polski, winna naliczyć podatek od towarów i usług od importu tych usług.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki akcyjnej z dnia 26.09.2005r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. że w świetle art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów należy określić zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca świadczenia przy dostawie towarów, a więc zgodnie z art. 22-24 ustawy o VAT, i w konsekwencji w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, a Spółka jest jednocześnie podatnikiem z tytułu importu tych towarów, miejscem świadczenia usług pośrednictwa jest terytorium dokonania importu towarów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia:

#61485; uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Strona dokonuje dostaw towarów do krajów Unii Europejskiej, w tym do Polski, jak i do krajów spoza Unii. Korzysta przy tym z pomocy pośredników działających w jej imieniu i na jej rzecz, którzy wyszukują nabywców towarów, negocjują kontrakty, aranżują dostawy itp. Pośrednicy to podmioty zagraniczne, zarówno z Unii Europejskiej, jak i spoza niej.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w świetle art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów należy określić zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca świadczenia przy dostawie towarów, a więc zgodnie z art. 22-24 ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, a Strona jest jednocześnie podatnikiem z tytułu importu tych towarów, miejscem świadczenia usług pośrednictwa jest zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o VAT terytorium dokonania importu towarów. Przy tym usług tych nie należy uwzględniać w podstawie opodatkowania z tytułu importu towarów, lecz rozliczyć odrębnie.

Zatem w sytuacji gdy Strona nabywa usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów od zagranicznego kontrahenta niezarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług, a towary sprowadzane z Rosji do Polski, winna naliczyć podatek od towarów i usług od importu tych usług.

Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Tym samym potwierdzić należy stanowisko, iż miejscem świadczenia usług pośrednictwa nabywanych przez Stronę w związku z dokonywaną przez nią dostawą towarów, o ile są one bezpośrednio związane z tą dostawą, co stanowi warunek sine qua non zastosowania art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), jest miejsce dokonania dostawy towarów ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia przy dostawie towarów, tj. na podstawie art. 22 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli, tak jak w opisanym przypadku, miejscem rozpoczęcia wysyłki (transportu) towarów jest terytorium państwa trzeciego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ww. ustawy, tj. Rosji, a Strona jest jednocześnie #61485; stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy #61485; podatnikiem z tytułu importu tych towarów, za miejsce ich dostawy przez Stronę uznać należy zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy terytorium Polski. W myśl ww. przepisu w przypadku gdy miejscem wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Przepis ten wprowadza więc odstępstwo od zasady określonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych miejscem dostawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy.

W rezultacie również miejscem świadczenia usług pośrednictwa bezpośrednio związanych z dostawą ww. towarów będzie terytorium kraju (Polski).

Ponadto, jak wynika z opisu, usługi te nie mieszczą się w pojęciu dodatkowych wydatków (tj. prowizja, opakowanie, transport, ubezpieczenie), których koszty obejmuje, o ile elementy te nie zostały do niej włączone, podstawa opodatkowania w imporcie towarów, stosownie do art. 29 ust. 15 ustawy, w związku z czym winny one zostać rozliczone przez Stronę jako import usług na podstawie art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, iż na podstawie art. 97 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE przy nabywaniu usług, o których mowa m.in. w art. 28 ust. 6 ustawy, podają numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa ), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj