Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-429b/05/AM
z 21 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-429b/05/AM
Data
2005.11.21
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
faktura korygująca
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
okres rozliczeniowy
Pytanie podatnika
W rozliczeniu podatku od towarów i usług za jaki miesiąc należy uwzględnić fakturę korygującą w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz, w której informacji podsumowującej (VAT-UE) tę fakturę rozliczyć?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia: uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona dokonuje sprzedaży sprzętu analityczno - pomiarowego i medycznego. Przy realizacji kontraktów udziela gwarancji na sprzedawane towary, które nabywa przede wszystkim w krajach Unii Europejskiej. W ramach usług gwarancyjnych wymienia części danego urządzenia, które sprowadza od dostawcy. Dostawca zgodnie z podpisanym kontraktem dostarcza wymieniane części w ramach gwarancji, bezpłatnie. Często dostawcy, chcąc sprawdzić zasadność zgłoszonej usterki, wysyłają towar wraz z fakturą i dopiero po uznaniu gwarancji przesyłają faktury korygujące. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie, że otrzymaną od dostawcy z Unii Europejskiej fakturę korygującą należy rozliczyć w miesiącu jej otrzymania i uwzględnić w deklaracji VAT - UE za dany kwartał. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca jest zobowiązany wystawić fakturę wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały uregulowane w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U.z 2005r. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Z przepisu § 25 cytowanego wyżej rozporządzenia wynika, że do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy stosuje się odpowiednio również przepisy § 9, § 13-17, § 19, § 20 i § 23 ww. rozporządzenia. Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Natomiast w myśl z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnowtowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu: 1)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów; 2)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W myśl art. 100 ust. 3 ww. ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane: 1)nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9; 2)właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnowtowa dostawa towarów; 3)kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów; 4)łączną wartość wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów. W myśl art. 101 ustawy w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej. Zważywszy konstrukcję i funkcję informacji podsumowującej, błąd nie może być skorygowany w informacjach składanych na bieżąco - w każdym przypadku niezbędna jest korekta informacji pierwotnej (druk VAT-UEK) Reasumując korektę deklaracji VAT-7 Strona powinna złożyć również za miesiąc, w którym pierwotnie wykazała wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w celu zapewnienia zgodności danych dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawartych w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej za dany okres. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.