Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rypinie
PDIO-443/1630/27/05
z 7 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIO-443/1630/27/05
Data
2005.12.07



Autor
Urząd Skarbowy w Rypinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
księga przychodów i rozchodów
remanent


Pytanie podatnika
Dotyczy interpretacji przepisów § 28 i § 29 ust. 1 rozporządzenia o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie, udzielając interpretacji w zakresie przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2005r. stanowisko jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 27 września 2005r. zwrócił się Pan o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących rozporządzenia o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W złożonym piśmie przedstawił Pan stan faktyczny, z którego wynika, że przedmiotem Pana działalności jest m.in. handel materiałami budowlanymi, zarówno hurtowy jak i detaliczny. Na koniec 2004 roku sporządził Pan remanent oraz dokonał jego wyceny wg cen netto zakupu i wg cen netto zakupu uśrednionych.

Wskazuje Pan również, że program komputerowy wylicza tylko ceny uśrednione (średnia ważona). Chcąc dokonać wyceny wg cen zakupu musiał Pan przeliczać każdy towar z półki porównując go z odpowiednią fakturą, co Pana zdaniem jest trudne i wiąże się z dodatkowymi dużymi kosztami.

Uważa Pan, że możliwa jest wycena remanentu wg uśrednionych cen zakupu netto.

Zwraca się Pan o interpretację przepisów § 28 i § 29 ust. 1 rozporządzenia o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu /straty/, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a - 22o.

Odnośnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów odrębne przepisy, o których mowa w cytowanym wyżej artykule, to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

Zgodnie z przepisami § 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów /surowców/ podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Zgodnie z § 28 ust. 2 ww. rozporządzenia spis z natury powinien zawierać co najmniej następujące dane: imię i nazwisko właściciela zakładu /nazwę firmy/, datę sporządzenia spisu, numer kolejny pozycji arkusza spisu z natury, szczegółowe określenie towaru i innych składników wymienionych w § 27, jednostkę miary, ilość stwierdzoną w czasie spisu, cenę w złotych i groszach za jednostkę miary, wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową, łączną wartość spisu z natury oraz klauzulę „Spis zakończono na pozycji....”, podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu /wspólników/.

Na mocy § 28 ust. 3 ww. rozporządzenia, spis z natury powinien obejmować również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika. Towary obce nie podlegają wycenie; wystarczające jest ilościowe ich ujęcie w spisie towarów z podaniem, czyją stanowią własność.

Stosownie do zapisu § 29 ust. 1 rozporządzenia podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia.

Spis z natury musi być wpisany do księgi według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji /sumie/, jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie przechowuje się łącznie z księgą (§ 29 ust. 5 rozporządzenia).

Zgodnie z § 29 ust. 6 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podatnik jest zobowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury.

Żaden z przytoczonych przepisów, dotyczących wyceny remanentu, nie wskazuje na możliwość zastosowania wyceny wg średnich cen zakupu netto.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie nie podziela Pana stanowiska wyrażonego w piśmie, że możliwa jest wycena remanentu wg średnich cen zakupu netto.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej) - do czasu jej zmiany lub uchylenia bądź zmiany przepisów prawa.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj