Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-82/05/6427/EU
z 6 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-82/05/6427/EU
Data
2005.12.06



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż energii elektrycznej z elektrowni szczytowo-pompowych zużywających w procesie produkcji energię elektryczną objętą podatkiemn akcyzowym bądź z elektrowni wodnych, które niezależnie od typu i sposobu działania, nie wykorzystują w procesie wytwarzania spalania organicznych paliw kopalnych lub energia pochodzi ze źródeł odnawialnych była w całości objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego w okresie od 26.03.2002 r. do 31.12.2003 r. ?


NACZELNIKURZĘDU CELNEGO I W WARSZAWIE Warszawa, dnia 06.12.2005 r. Numer sprawy: 441000-PA-9100I-82/05/6427/EU P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX S. A. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie nr ESP-7172/DF/0879/2005 z dnia 07.09.2005r. (data wpływu do Urzędu - 09.09.2005r.), uzupełniony pismem nr ESP-7561/05/DF/0914 z dnia 21.09.2005r. (data wpływu do Urzędu - 23.09.2005r.),postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 11 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27, poz. 269 z późn. zm.) za prawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 09.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka jest właścicielem majątku elektrowni wodnych wytwarzających i sprzedających energię elektryczną. Elektrownie wodne wykorzystują energię spadku rzek oraz/lub są elektrowniami szczytowo-pompowymi. Elektrownie szczytowo-pompowe używają w procesie produkcji energię elektryczną objętą podatkiem akcyzowym, a elektrownie wodne niezależnie od typu i sposobu działania, nie wykorzystują w procesie wytwarzania spalania organicznych paliw kopalnych lub energia pochodzi ze źródeł odnawialnych. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska w sprawie, tj. że sprzedaż energii elektrycznej z elektrowni szczytowo-pompowych zużywających w procesie produkcji energię elektryczną objętą podatkiem akcyzowym bądź z elektrowni wodnych, które nie zależnie od typu i sposobu działania, nie wykorzystują w procesie wytwarzania spalania organicznych paliw kopalnych lub energia pochodzi ze źródeł odnawialnych była w całości objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego w okresie od 26.03.2002r. do 31.12.2003r.

Stanowisko podatnika: Z dniem 26 marca 2002 r. ustawą z dnia 15 lutego 2002r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks Wykroczeń (Dz. U. Nr 19, poz. 185) został wprowadzony podatek akcyzowy od sprzedaży energii elektrycznej. Ustawą tą (art. 1 pkt 44) dodano do załącznika nr 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), który stanowił wykaz wyrobów akcyzowych, nową pozycję 2a - energia elektryczna.Jednocześnie Minister Finansów działając na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 37 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT upoważniającej do zwolnienia niektórych wyrobów od akcyzy oraz określenia warunków stosowania tych zwolnień zwolnił (§ 11 pkt 14 rozporządzenia w sprawie podatku akcyzowego), od podatku akcyzowego sprzedaż energii elektrycznej pochodzącej:a) ze źródeł niekonwencjonalnych - źródeł, które nie wykorzystują w procesie przetwarzania spalania organicznych paliw kopalnych, lub ze źródeł odnawialnych - źródeł wykorzystujących w procesie przetwarzania nie zakumulowaną energię rzek, wiatru, biomasy oraz energię promieniowania słonecznego. b) z elektrowni szczytowo-pompowych wytwarzanej z wody , która została przepompowana z wykorzystaniem energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach cieplnych objętej podatkiem akcyzowym. Przepis powyższy posługuje się pojęciami określonymi w ustawie Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54. poz. 348 z późn. zm.), zgodnie z którym (art. 3 pkt 20 oraz pkt 21) do 1 stycznia 2003r., za odnawialne źródło energii elektrycznej uważano źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania nie zakumulowaną energię słoneczną w rozmaitych postaciach, w szczególności energię rzek, wiatru, biomasy energię promieniowania słonecznego w bateriach słonecznych zaś za niekonwencjonalne źródło energii - źródło, które nie wykorzystuje w procesie przetwarzania spalania organicznych paliw kopalnych. Od dnia 1 stycznia 2003r. zgodnie z art. 3 pkt 20 ustawy prawo energetyczne za odnawialne źródło energii uważa się źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także z biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych. Wprowadzenie zmiany wiązało się z koniecznością dostosowania polskiego prawa energetycznego do wymogów Unii Europejskiej oraz tym, że pojęcia niekonwencjonalnych i odnawianych źródeł energii częściowo się pokrywały. Wprowadzając powyższą zmianę do prawa energetycznego nie wprowadzono odpowiedniej zmiany do rozporządzenia w sprawie akcyzy. Oba akty prawne ujednolicono dopiero z dniem 1 stycznia 2004r.Zakres zwolnienia przewidziany w przepisie § 11 pkt 14a rozporządzenia w sprawie podatku akcyzowego w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2004r. odwoływał się do pojęcia energii niekonwencjonalnej oraz odnawialnej zdefiniowanych w prawie energetycznym do dnia 1 stycznia 2003r. Zgodnie z § 11 pkt 14a rozporządzenia zwolniono z podatku akcyzowego sprzedaż energii elektrycznej, która pochodzi:1) ze źródeł niekonwencjonalnych - źródeł, które nie wykorzystują w procesie przetwarzania spalania organicznych paliw kopalnych, lub 2) ze źródeł odnawialnych - źródeł wykorzystujących w procesie przetwarzania nie zakumulowaną energię rzek, wiatru, biomasy, energię promieniowania słonecznego.Wykładnia językowa powyższego przepisu prowadzi do wniosku, że poprzez użycie alternatywy "lub" zwolnienie ma zastosowanie przy spełnieniu jednej lub obu przesłanek wymienionych powyżej.Pierwsza z przesłanek jest spełniona, gdy w procesie wytwarzania energii elektrycznej nie jest wykorzystywane spalanie paliw kopalnych. Paliwa kopalne to węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Są to tzw. konwencjonalne źródła energii, w odróżnieniu od niekonwencjonalnych, do których zalicza się paliwa nuklearne, zasoby w postaci energii wodnej oraz odpady nie ulegające biodegradacji. Nie ulega zatem wątpliwości, że do niekonwencjonalnych źródeł energii należą wszelkie źródła wykorzystujące energię wodną niezależnie od tego czy stanowią energię odnawialną czy nie.Wykładnia językowa drugiej przesłanki prowadzi do wniosku, że za odnawialne źródło energii, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2004r., zaliczano jedynie źródła wykorzystujące nie zakumulowaną energię. Zarówno w rozporządzeniu jak i w ustawie prawo energetyczne brak jest określenia pojęcia nie zakumulowanej energii. Z technicznego punktu widzenia energia taka jest możliwa do wykorzystania np. w tzw. urządzeniach hybrydowych. Są to urządzenia, w których np. łączy się baterie słoneczne produkujące wodór przez elektrolizę z ogniwem paliwowym. W takim układzie wodór jest produkowany w ciągu dnia z energii słonecznej, a w nocy ulega spalaniu w ogniwie. Podobne rozwiązanie może mieć zastosowanie w elektrowni wiatrowej. Kiedy wieje silny wiatr nadmiar energii magazynowany jest w postaci wodoru. Kiedy cichnie, niedobór prądu pokrywa produkcja energii w ogniwie paliwowym. Pojęcie nie zakumulowanej energii odnosi się zatem w tym przypadku do wsadu energetycznego przetwarzanego np. w wodór, który jest następnie wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej. Nie jest bowiem możliwe kumulowanie np. energii wiatru. Podobnie w przypadku wody - kumulacja wody w zbiornikach - nie zawsze może być utożsamiana z akumulacją energii. Niezależnie jednak od powyższego, produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem zakumulowanej w zbiornikach wody mieści się w zakresie niekonwencjonalnych źródeł energii zdefiniowanych w pierwszej przesłance.Ponadto, zgodnie z § 11 pkt 14b, zwolnienie obejmowało i obejmuje sprzedaż energii elektrycznej z elektrowni szczytowo - pompowych wytwarzającej energię elektryczną z energii wody, która została przepompowana z wykorzystaniem energii elektrycznej wytwarzanej w elektrowniach cieplnych objętej podatkiem akcyzowym.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż energii elektrycznej z elektrowni będących jej własnością została całkowicie objęta zakresem zwolnienia, gdyż jest to energia pochodząca z elektrowni szczytowo-pompowych, które używają w procesie produkcji energię elektryczną objętą podatkiem akcyzowym bądź elektrowni wodnych, które niezależnie od typu i sposobu działania, nie wykorzystują w procesie wytwarzania spalania organicznych paliw kopalnych lub energia pochodzi ze źródeł odnawialnych.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Z dniem 26 marca 2002r. na mocy ustawy z dnia z dnia 15 lutego 2002r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks Wykroczeń (Dz. U. Nr 19 poz. 185) energia elektryczna stała się wyrobem akcyzowym wyszczególnionym z załączniku nr 6 (stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych) do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz.50 z późn. zm.). Jednocześnie zgodnie z § 11 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27 poz. 269) od 26 marca 2002r. zwolniono od podatku akcyzowego sprzedaż energii elektrycznej:- pochodzącej: ze źródeł niekonwencjonalnych - źródeł, które nie wykorzystują w procesie przetwarzania spalania organicznych paliw kopalnych, lub ze źródeł odnawialnych - źródeł wykorzystujących w procesie przetwarzania niezakumulowaną energię rzek, wiatru, biomasy oraz energię promieniowania słonecznego,- z elektrowni szczytowo pompowych wytwarzanej z energii wody, która została przepompowana z wykorzystaniem energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach cieplnych objętej podatkiem akcyzowym.W ww. rozporządzeniu zastosowano definicje zawarte w art. 3 pkt 20 i 21 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54 poz. 348 z późn. zm.), do 1 stycznia 2003r., zgodnie z którymi:- niekonwencjonalne źródło energii to źródło, które nie wykorzystuje w procesie przetwarzania spalania organicznych paliw kopalnych, - odnawialne źródło energii to źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania nie zakumulowaną energię słoneczną w rozmaitych postaciach, w szczególności energię rzek, wiatru, biomasy, energię promieniowania słonecznego w bateriach słonecznych.Od dnia 1 stycznia 2003r. zgodnie z art. 3 pkt 20 za odnawialne źródło energii uważa się źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także z biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych. Wprowadzenie zmiany wiązało się z koniecznością dostosowania polskiego prawa energetycznego do wymogów Unii Europejskiej oraz tym, że pojęcia niekonwencjonalnych i odnawianych źródeł energii częściowo się pokrywały. Wprowadzając powyższą zmianę do prawa energetycznego nie wprowadzono odpowiedniej zmiany do rozporządzenia w sprawie akcyzy. Oba akty prawne ujednolicono dopiero z dniem 1 stycznia 2004r.Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej zawartymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908), w aktach normatywnych należy posługiwać się poprawnymi wyrażeniami językowymi (określeniami) w ich podstawowym i powszechnie przyjętym znaczeniu.Regułom języka normatywnego odpowiadają określone dyrektywy wykładni językowej, w myśl których:- przy tłumaczeniu znaczenia normy należy jej przypisać takie znaczenie, jakie ma ona w języku potocznym, chyba, że ważne względy przemawiają za odstępstwem od tego znaczenia, - wolno odstąpić od znaczenia literalnego (potocznego) danego przepisu, gdy znaczenie to pozostaje w oczywistym konflikcie lub sprzeczności ze znaczeniem innych norm systemu, gdy prowadzi do: absurdalnych z punktu widzenia społecznego lub ekonomicznego konsekwencji, do rażąco niesprawiedliwych rozstrzygnięć lub pozostaje w oczywistej sprzeczności z powszechnie akceptowanymi normami moralnymi. Zgodnie ze Słownikiem Poprawnej Polszczyzny PWN (1980r.) wyraz "lub" jest spójnikiem łączącym zdania lub ich człony i wyrażającym możliwą wymienność albo wzajemne wyłączanie się zdań równorzędnych albo części zdania. W związku z czym użycie spójnika "lub" wskazuje, że zwolnienie ma zastosowanie po spełnieniu jednej ze wskazanych przesłanek, dopuszczalne jest również stosowanie zwolnienia po spełnienie obu przesłanek. Jeśli produkcja energii elektrycznej dokonywana przez Spółkę wykonywana była ze spełnieniem choćby jednej ze wskazanych powyżej przesłanek wówczas przysługiwało Spółce zwolnienie od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 11 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. (Dz. U. Nr 27 poz. 269 z późn. zm.) w całym okresie, tj. od 26 marca 2002r. do 31 grudnia 2003r. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj