Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oławie
PP 443/35/1-18/05
z 30 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/35/1-18/05
Data
2005.09.30



Autor
Urząd Skarbowy w Oławie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
kasa rejestrująca
usługi pośrednictwa pracy


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług wyszukiwania osób i miejsc pracy.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oławie stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2005 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 13.06.2005 r. (uzupełniony w dniach 05.07.2005 r. i 29.07.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług wyszukiwania osób i miejsc pracy jest prawidłowe.

W dniu 13.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oławie wpłynęło pismo z dnia 02.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 27.06.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych, bowiem pismo nie spełniało warunków aby uznać je jako wniosek złożony w trybie art. 14a § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zmian.). Spółka żądała rozpatrzenia przez organ podatkowy "stwierdzenia prawidłowości rozliczenia określonych zdarzeń gospodarczych w świetle ustawy o podatku VAT, podatku dochodowego od osób prawnych posługując się określeniami nie zdefiniowanymi w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stan faktyczny dotyczący zdarzeń gospodarczych będących przedmiotem zapytania budził szereg wątpliwości.

W dniu 05.07.2005 r. Spółka uzupełniła swoje pismo w takim stopniu, iż można je było uznać jako wniosek złożony w trybie art. 14 a § 1 i 2 ustawy Ordynacja Podatkowa wymagający dalszego uzupełnienia. Wobec powyższego w dniu 20.07.2005 r. organ podatkowy wezwał spółkę do uzupełnienia wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 29.07.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zmian.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi czy wpłaty od osób wysyłanych do pracy za granicę zaliczone przez spółkę do usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania pracowników o symbolu PKWiU 74.50 zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z treści pisma wynika, iż spółka zawarła umowę pod nazwą "O Współpracy z Pracodawcą Zagranicznym w Zakresie Kierowania Obywateli Polskich do Pracy za Granicą" z podatnikiem podatku od wartości dodanej, posiadającym siedzibę na terytorium Wspólnoty.

Spółka informuje, iż zgodnie z postanowieniami zawartej umowy zobowiązuje się do kierowania do ww. podmiotu osób w celu ich zatrudnienia a podmiot ten zobowiązuje się do ich zatrudnienia.

Osoby kierowane do pracy nie są pracownikami spółki, wynagrodzenie za pracę dla tych osób wypłaca podatnik podatku od wartości dodanej posiadający siedzibę na terytorium Wspólnoty. Warunki zatrudnienia pomiędzy stronami podpisuje konsultant pracodawcy którym jest Spółka reprezentowana przez Prezesa Spółki.

Za świadczone usługi pośrednictwa w zawieraniu umów spółka nie otrzymuje wynagrodzenia od firmy z którą zawarła umowę o współpracy, natomiast pobiera opłaty na pokrycie kosztów od osób które kieruje do pracy na podstawie tej umowy. Pobranie opłaty dokumentowane jest dowodem kasowym KP. Według spółki taki sposób dokumentowania przyjmowanych opłat wynika z faktu, iż świadczący usługi na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie mają obowiązku wystawiać faktur VAT, chyba że na żądanie tych osób. Spółka również nie ewidencjonuje tych wpłat przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących usługi te są zwolnione do 31.12.2005 r. PKWiU 74.50 z obowiązku ewidencjonowania (załącznik do rozporządzenia M.F. poz. 23).

Spółka uważa, iż świadczy usługi pośrednictwa na rzecz kontrahenta ze wspólnoty, mającego status podatnika od wartości dodanej. ww. usługi spółka zakwalifikowała do grupowania o symbolu PKWiU 74.50.1.

Odnosząc się do przedstawionego przez Spółkę stanowiska tut. organ podatkowy stwierdza co następuje :

Obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535 ze zmian.).

Na jego podstawie wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273 z 2004 r., poz. 2706) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższe zwolnienia dotyczą jednak wyłącznie podatników, którzy nie mieli obowiązku stosowania kas fiskalnych w latach poprzednich.

Każdej czynności zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca przyporządkował odpowiedni symbol PKWiU w oparciu o obowiązujące klasyfikacje statystyczne. Dlatego też istotne znaczenie ma prawidłowe zakwalifikowanie wykonywanych przez podatnika czynności. Wobec powyższego podatnik zwracając się z wnioskiem o udzielenie interpretacji w sprawie określonej usługi zobowiązany jest do zakwalifikowania tej usługi do odpowiedniego grupowania w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej i przyporządkowania tej usłudze odpowiedniego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wynika to z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r., poz. 535) w którym ustawodawca postanowił iż dla potrzeb tego podatku towary i usługi należy identyfikować w oparciu o klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W przypadku wątpliwości odnośnie prawidłowej klasyfikacji o jej dokonanie podatnik winien wystąpić do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych, 97-176 Łódź, ul. Suwalska 29.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługom o symbolu PKWiU 74.50.1 przypisano nazwę " Usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy" i stosownie do uwag wyjaśniających część druga do Klasyfikacji Wyrobów i Usług opracowanych przez Ośrodek badawczo - Rozwojowy Statystyki, Al. Niepodległości 208, 00-950 Warszawa usługi te polegają na doborze, kierowaniu do miejsc pracy oraz znajdowanie miejsc pracy dla kandydatów zatrudnianych przez innych na czas określony lub na stałe, z wyjątkiem usług w zakresie poszukiwania personelu kierowniczego. Usługi te mogą być świadczone dla potencjalnego pracodawcy lub dla przyszłego pracownika i mogą obejmować formułowanie zakresu obowiązków, klasyfikowanie i egzaminowanie kandydatów, sprawdzanie referencji oraz inne czynności.

W/w usługi tj usługi o symbolu PKWiU 74.50.1 umiejscowiono w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 74 " Usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe" w grupowaniu pod nazwą " Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu" (PKWiU 74.5).

Zgodnie z § 2 pkt 3 powyższego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005 r. z obowiązku ewidencjonowania zwolnieni zostali podatnicy dokonujący sprzedaży towarów lub świadczący usługi wymienione w poz. 1-39 załącznika Nr 1 do rozporządzenia, w którym to załączniku w poz. 23 wyszczególniono "Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu" (symbol PKWiU 74.5) jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z tytułu działalności wymienionej w art. 11 ust. 1 ustawy, był większy niż 70% (§ 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia). Zwolnienie to jednak traci moc, stosownie do zapisu § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dniem 1 września 2005 r., jeżeli w okresie pierwszego półrocza 2005 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70%.

Podatnik świadczący "Usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu" (symbol PKWiU 74.5) może zatem skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie cytowanego § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia które jest zwolnieniem podmiotowym (czyli dotyczyłoby całej prowadzonej działalności), jak również może skorzystać ze zwolnienia zawartego w § 2 pkt 3, które jest zwolnieniem przedmiotowym (dotyczącym tylko usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu).

Z akt sprawy wynika, iż przedmiotem zapytania wniesionego przez Spółkę są "Usługi rekrutacji pracowników pozyskiwania personelu" oraz, że przewidywany udział obrotów z tytułu tych usług w obrotach ogółem będzie wyższy niż 70%.

Zatem jeżeli spółka spełnia warunki o których mowa w wyżej powołanych przepisach dotyczących kas rejestrujących to świadczone usługi, zaliczone przez spółkę do usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu (PKWiU 74.50) są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31.12.2005 r.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj