Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ciechanowie
US/3-PDM/4150-29/06/EO
z 23 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US/3-PDM/4150-29/06/EO
Data
2006.01.23



Autor
Urząd Skarbowy w Ciechanowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
fundusz świadczeń socjalnych
przychody ze stosunku pracy
świadczenia rzeczowe
wycieczka


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie wycieczki ze środków ZFŚS jest świadczeniem rzeczowym oraz czy korzysta ze zwolnienia od podatku do kwoty 380 zł oraz czy fakt sfinansowania w całości lub części świadczenia dla pracowników z ZFŚS decyduje o zastosowaniu art. 21 ust.1 pkt.67?


Stan faktyczny- zakład pracy zorganizował dla pracowników wycieczki, - koszt wycieczek został częściowo sfinansowany ze środków ZFŚS- pracownicy uczestniczący w wycieczce ponosili częściową odpłatność, natomiast uczestnictwo dzieci pracowników sfinansowane było w całości.

Stanowisko wnioskodawcy Zdaniem wnioskodawcy dofinansowanie wycieczki dla pracowników i ich dzieci do lat 18 stanowi przychód tych pracowników, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego zakład pracy jako płatnik oblicza, pobiera i odprowadza należne zaliczki.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Zgodnie z treścią artykułu 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 10 ust. 1 tej ustawy wymienia poszczególne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Ustęp 1 pkt 1 tego przepisu określa, że źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura, renta.Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze lub ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przytoczonych przepisów wynika więc, że świadczenia rzeczowe nieodpłatnie lub częściowo odpłatne stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.Jednocześnie jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym os osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartości otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380, 00 zł. z zastrzeżeniem, iż rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jednostka we wniosku prezentuje stanowisko, że ww. świadczenia nie podlegają zwolnieniu na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, wynika, że zwolnienie od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracowników możliwe jest jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:#61623; świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,#61623; źródłem finansowania są w całości środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,#61623; wartość tych świadczeń nie przekracza w roku 2005 kwoty 380, 00 zł. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie “sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych” odnosi się wyłącznie do źródła finansowania przez podmiot udzielający danego świadczenia, tak więc fakt dofinansowania w całości lub części nie ma znaczenia dla zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 67.

W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Jak wynika z powyższego ze zwolnienia w limitowanej części korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym np. bilety do kina, teatru, muzeum, karnetu na basen czy siłownię, paczki świąteczne itp.Natomiast nie można uznać, iż wartość wycieczki w postaci kosztów przewozu, noclegu, wyżywienia zorganizowanej i w całości lub części finansowanej przez zakład pracy jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym.Dopłata do wycieczki jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy poniesionym na pokrycie kosztów wycieczki za pracownika.Pracownicy mają prawo do skorzystania z usługi turystycznej zakupionej przez pracodawcę.Wartość takiego świadczenia stanowi przychód pracownika i przychód ten nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 lub pkt 67, tym bardziej w sytuacji, gdy jest możliwość ustalenia kosztu takiej wycieczki przypadającej na każdego jej uczestnika. Przychód pracownika ustala się wg ceny zakupu danej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).Zgodnie z treścią art. 11 ust. 2b jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną w/g zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Ponieważ wycieczki turystyczno-krajoznawcze nie są świadczeniem rzeczowym i nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych więc dopłaty do wycieczek nie są również objęte tym zwolnieniem. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie potwierdza stanowisko jednostki w sprawie i uznaje je za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj