Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-54/05
z 8 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-54/05
Data
2005.12.08
Autor
Urząd Celny w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
olej opałowy ciężki
podatek akcyzowy
skład podatkowy
sprzedaż
zawieszenie poboru akcyzy
Pytanie podatnika
"Czy sprzedaż oleju opałowego ciężkiego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi tj. pomiędzy składem podatkowym, w którym podatnik dokona zakupu wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych a składem podatkowym będącym klientem podatnika, rodzi po stronie podatnika jako pośrednika sprzedaży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego?".
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 14 listopada 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tutejszego Urzędu: 17 listopada 2005 roku) stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 17 listopada 2005 roku wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek z dnia 14 listopada 2005 roku od wyżej wymienionego podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z pisma z dnia 14 listopada 2005 roku wynika, iż podatnik nie posiadający statusu podatkowego prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zakupie i sprzedaży oleju opałowego (mazutu) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jak i w procedurze z zapłaconą akcyzą. Obecnie podatnik planuje jako pośrednik dokonać zakupu w składzie podatkowym wyżej wymienione wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy celem ich dalszej odsprzedaży podmiotowi posiadającemu status składu podatkowego. Zdaniem podatnika procedura zawieszenia poboru akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych przemieszczanych pomiędzy składami podatkowymi a nie do podmiotów będących ich właścicielami. Według podatnika żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i wskazuje, iż podmiot odbierający wyroby przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Pytanie podatnika brzmi następująco: "Czy sprzedaż oleju opałowego ciężkiego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi tj. pomiędzy składem podatkowym, w którym podatnik dokona zakupu wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych a składem podatkowym będącym klientem podatnika, rodzi po stronie podatnika jako pośrednika sprzedaży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego?". Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257ze zmianami) opodatkowaniu akcyzą podlegają: wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 1 cytowanej ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podmiot posiadający status składu podatkowego, będący jednocześnie kontrahentem podatnika i dokonującym zakupu tych wyrobów od podatnika. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego wysyłki do składu podatkowego, z którego usług korzystać będzie kontrahent podatnika wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym korzystać będą z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu warunkiem korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi czy też nie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik nie będzie w tej konkretnej opisanej sytuacji podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż wyżej wymienione wyroby akcyzowe zostaną dostarczone do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tym samym podatnik nie powinien wykazywać w fakturze sprzedaży podatku akcyzowego. Tym samym w opisanym stanie faktycznym po stronie podatnika nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego. Jednocześnie tutejszy Organ pragnie zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym sprzedaż przez Spółkę wyrobu akcyzowego w postaci ciężkiego oleju opałowego, o którym mowa w przepisie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami) nie odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie bowiem z przepisem § 24e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zmianami) w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje: Końcowo Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.