Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-54/05
z 8 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-54/05
Data
2005.12.08



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
olej opałowy ciężki
podatek akcyzowy
skład podatkowy
sprzedaż
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
"Czy sprzedaż oleju opałowego ciężkiego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi tj. pomiędzy składem podatkowym, w którym podatnik dokona zakupu wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych a składem podatkowym będącym klientem podatnika, rodzi po stronie podatnika jako pośrednika sprzedaży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego?".


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 14 listopada 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tutejszego Urzędu: 17 listopada 2005 roku)

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17 listopada 2005 roku wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek z dnia 14 listopada 2005 roku od wyżej wymienionego podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Z pisma z dnia 14 listopada 2005 roku wynika, iż podatnik nie posiadający statusu podatkowego prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zakupie i sprzedaży oleju opałowego (mazutu) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jak i w procedurze z zapłaconą akcyzą. Obecnie podatnik planuje jako pośrednik dokonać zakupu w składzie podatkowym wyżej wymienione wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy celem ich dalszej odsprzedaży podmiotowi posiadającemu status składu podatkowego.
Przedmiotowe wyroby przemieszczane będą w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Tak więc podatnik dokona sprzedaży wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych podmiotowi posiadającemu status składu podatkowego, do którego jednocześnie przekazane zostaną wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego, w którym podatnik - pośrednik dokona uprzednio ich zakupu.

Zdaniem podatnika procedura zawieszenia poboru akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych przemieszczanych pomiędzy składami podatkowymi a nie do podmiotów będących ich właścicielami. Według podatnika żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i wskazuje, iż podmiot odbierający wyroby przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem.

Pytanie podatnika brzmi następująco: "Czy sprzedaż oleju opałowego ciężkiego przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi tj. pomiędzy składem podatkowym, w którym podatnik dokona zakupu wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych a składem podatkowym będącym klientem podatnika, rodzi po stronie podatnika jako pośrednika sprzedaży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego?".

Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257ze zmianami) opodatkowaniu akcyzą podlegają: wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 1 cytowanej ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podmiot posiadający status składu podatkowego, będący jednocześnie kontrahentem podatnika i dokonującym zakupu tych wyrobów od podatnika. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego wysyłki do składu podatkowego, z którego usług korzystać będzie kontrahent podatnika wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym korzystać będą z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu warunkiem korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi czy też nie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik nie będzie w tej konkretnej opisanej sytuacji podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż wyżej wymienione wyroby akcyzowe zostaną dostarczone do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tym samym podatnik nie powinien wykazywać w fakturze sprzedaży podatku akcyzowego. Tym samym w opisanym stanie faktycznym po stronie podatnika nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego.

Jednocześnie tutejszy Organ pragnie zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym sprzedaż przez Spółkę wyrobu akcyzowego w postaci ciężkiego oleju opałowego, o którym mowa w przepisie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 ze zmianami) nie odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie bowiem z przepisem § 24e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. nr 89, poz. 849 ze zmianami) w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:
1) z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,
2) w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do podmiotu dokonującego ich odsprzedaży , o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zgodnie z § 19
- przy spełnieniu warunków określonych w § 10 ust. 4 i 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Jednakże powyższe pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Końcowo Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cytowanej ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj