Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDFD/415-62a/05
z 20 grudnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFD/415-62a/05
Data
2005.12.20
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
materiały biurowe
najem
Pytanie podatnika
Czy do kosztów uzyskania przychodów z najmu mieszkania można zaliczyć koszty zakupu materiałów biurowych służących do przechowywania dokumentów i prowadzenia dokumentacji związanej z najmem?
Postanowienie. Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 07.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obciążenia przychodów z najmu mieszkania w ... kosztami zakupu materiałów biurowych (segregatory, zawieszki do segregatorów, długopisy żelowe), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w ...stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. UZASADNIENIE. W dniu 07.11.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a §2 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż uzyskuje Pan przychody z tytułu najmu mieszkania położonego w ... przy ul. ... Zdaniem Pana zakupy materiałów biurowych ( segregatory, zawieszki do segregatorów, długopisy żelowe) są niezbędne do przechowywania dokumentów związanych z najmem i korygowania sporządzanych dokumentów.We wniosku wyraził Pan stanowisko, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługuje Panu prawo pomniejszenia przychodu z najmu o koszt uzyskania przychodu tj. odliczenia wszelkich wydatków związanych z działaniami mającymi na celu osiągnięcie dochodu. Uważa Pan, że przysługuje Panu prawo do pomniejszenia przychodu o koszty zakupu materiałów wymienionych we wniosku. Wg Pana pomiędzy zakupami materiałów występuje ścisły związek przyczynowo- skutkowy z działaniami mającymi na celu osiągnięcie dochodu, "tj. najmem mieszkania, kosztami poniesionymi w celu najmu mieszkania i osiągnięcia przychodu oraz dochodami z najmu".We wniosku wyraził Pan stanowisko, że "dokonywane zakupy urządzeń i materiałów eksploatacyjnych muszą mieć prawidłowe udokumentowanie nie budzące wątpliwości (...)". Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Powyższa definicja oznacza, że podatnik osiągający przychody z najmu może pomniejszyć je o takie koszty, które nie zostały wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów oraz dla których można znaleźć związek przyczynowo - skutkowy między ich poniesieniem a powstaniem przychodu. Tak więc, do zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów konieczne jest istnienie bezpośredniego związku przyczynowego między tym wydatkiem, a uzyskanym przychodem a ponadto właściwe udokumentowanie tego wydatku, przy czym przesłanki te muszą zostać spełnione łącznie. Zatem, w świetle powyższych uregulowań oraz stanu faktycznego przedstawionego we wniosku - poniesione przez Pana wydatki na zakup materiałów biurowych (segregatory, zawieszki do segregatorów, długopisy żelowe) w ocenie tut. organu mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem właściwego ich udokumentowania rachunkiem czy fakturą.Zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 165 poz. 1373 ze zm.) w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach. Zgodnie z §14 ust. 1 tegoż rozporządzenia, rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej : |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.