Interpretacja Urzędu Celnego w Nowym Sączu
353000-RPA-911-21/05
z 3 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
353000-RPA-911-21/05
Data
2005.11.03



Autor
Urząd Celny w Nowym Sączu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
akcyza
dostawa wewnątrzwspólnotowa
Uproszczony Dokument Towarzyszący
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy jest mozliwe przemieszczanie cykloheksanu przy dostawie wewnątrzwspólnotowej inaczej niż z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego - a więc tym samym z zapłaconą akcyzą?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Strony dnia 3 sierpnia 2005 roku oraz jego uzupełnienia z dnia 28 września 2005 roku. i 21 października.2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2005 roku stanowisko jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 3 sierpnia 2005 roku Podatnik zwrócił się z zapytaniem "Czy może `dokonywać obrotu towarowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej towaru o nazwie cykloheksan w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem dokumentu ADT". Strona przedstawiając własne stanowisko w sprawie, wyjaśniła że zastosowanie zawieszenia poboru akcyzy jest możliwe przy dostawie wewnątrzwspólnotowej w/w towaru.

Następnie Strona pismem z dnia z dnia 28 września 2005 roku dotyczącym uszczegółowienia wniosku z dnia 3 sierpnia 2005 roku dotyczącego dostawy wewnątrzwspólnotowej cykloheksanu, wnosząc o udzielenie odpowiedzi "Czy jest możliwe przemieszczanie cykloheksanu przy dostawie wewnątrzwspólnotowej inaczej niż z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego - a więc tym samym z zapłacona akcyzą?". Zdaniem Podatnika nie ma innej możliwości dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowego towaru jak z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego, gdyż towar ten odpowiada warunkom wymienionym § 2a ust. 1 i 2 oraz § 2b ust. 3 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

Ze względu na powyższe zgodnie z art. 169 § 1 i 2 w związku z art. 14a Ordynacji podatkowej, w dniu 12 października 2005 roku Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu wystosował wezwanie o uzupełnienie wniosku w terminie 7 dni i przedstawienie stanu faktycznego zgodnego z rzeczywistością ponieważ z treści obu pism wynikają dwa różne stanowiska podatnika w tej sprawie W dniu 24 października 2005 roku do Urzędu Celnego w Nowym Sączu wpłynęło pismo, w którym Strona uzupełniła wniosek. W piśmie tym Podatnik informuje, że jako ostateczne należy traktować zapytanie zawarte w piśmie z dnia 28 września 2005 roku oraz w nim zawarte stanowisko własne, jednocześnie Strona anulowała zapytanie złożone w piśmie z dnia 3 sierpnia 2005 roku.

Z w/w pism wynika, że Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma zamiar kupować u polskiego producenta posiadającego skład podatkowy cykloheksan tj. towar klasyfikowany pod numerami: PKWiU 24.14.12-13.00 oraz CN 29021100. Towar ten byłby następnie sprzedawany odbiorcy końcowemu mającemu siedzibę na Słowacji, który wykorzystuje go do produkcji tworzyw sztucznych. W/w wyrób znajduje się w załączniku do ustawy o podatku akcyzowym jako wyrób akcyzowy zharmonizowany. Zdaniem Podatnika ponieważ cykloheksan odpowiada warunkom wymienionym w § 2a ust. 1 i 2 oraz § 2b ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 ze zmianami), nie ma możliwości dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej tego towaru inaczej niż z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Nowym Sączu, po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza co następuje.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W poz. 14 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowiącego załącznik do w/w rozporządzenia ujęty został cykloheksan, zaklasyfikowany do kodu CN 29021100.

W myśl § 2a ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inna niż stawka 0, za wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1. Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, że cykloheksan (wyrób akcyzowy wymieniony w załączniku), do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są produkowane na terytorium kraju - mogą być przemieszczane na terytorium kraju w procedurze z zawieszonym poborem akcyzy. Przepisy te jednak nie dają możliwości zastosowania tej procedury w stosunku do cykloheksanu, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są dostarczane wewnątrzwspólnotowo.
Z powyższego wynika, że dostawa wewnątrzwspólnotowa cykloheksanu, musi odbywać się w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Z kolei zgodnie z § 2b ust. 3 omawianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 2a ust. 2, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Przepis ten reguluje wyłącznie kwestie dokumentacyjne. Zawarte w nim odniesienie do wyrobów wymienionych w § 2a ust. 2 oznacza, że regulacje w nim zawarte dotyczą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wymienionych w załączniku do omawianego rozporządzenia, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%. Powyższe oznacza, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej cykloheksanu, o którym mowa w piśmie Spółki ich przemieszczanie odbywa się w procedurze z zapłaconą akcyzą, a dokumentem towarzyszącym tej dostawie jest uproszczony dokument towarzyszący.

Z przedstawionej wyżej sytuacji wynika, iż stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 28 września 2005 roku pokrywa się z obowiązującymi regulacjami prawnymi wobec czego należało uznać je za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj