Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-854/12-4/BH
z 3 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-854/12-4/BH
Data
2012.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
nieruchomość zabudowana
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, sprzedaż przedmiotowej działki będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.



Wniosek ORD-IN 295 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3.09.2012r. (data wpływu 7.09.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21.09.2012 r. (data wpływu 28.09.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 14.09.2012 r. doręczone w dniu 18.09.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank w XXX przejął w dniu 09.12.2009 r. na mocy zawartej notarialnie umowy przeniesienia własności nieruchomości celem zwolnienia z długu, nieruchomość położoną w XXX składającą się z dwóch działek (zabudowanej i niezabudowanej), które znajdowały się w użytkowaniu wieczystym dłużnika, natomiast budynki znajdujące się na działce stanowiły jego własność. Dłużnik w okresie prowadzenia działalności gospodarczej dokonał rozbudowy budynków znajdujących się na działce będącej w jego użytkowaniu wieczystym. Działalność gospodarcza prowadzona przez dłużnika objęta była obowiązkiem podatkowym wynikającym z ustawy o podatku od towarów i usług. W momencie zawarcia z Bankiem umowy przeniesienia własności nieruchomości celem zwolnienia z długu, Dłużnik wystawił dwie faktury VAT na kwoty: 1.449,789, 44 zł brutto i 150.210,00 zł brutto, z czego podatek VAT wyniósł: 261.437,44 zł. Bank w chwili nabycia nieruchomości nie odliczył wskazanej kwoty VAT, pomimo że jest płatnikiem podatku VAT z tytułu wynajmu pomieszczeń bankowych i wydawania lokalnej gazety. Powodem nieodliczenia podatku były obowiązujące w ówczesnym stanie prawnym rozwiązania wskazujące, że była to usługa bankowa zwolniona z podatku VAT. Umowa przeniesienia własności nieruchomości celem zwolnienia z długu miała charakter czynności, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo bankowe, tj. zamiany wierzytelności Banku na składniki majątku dłużnika, w związku z czym -jako czynność finansowa - objęta była zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 3 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 24.10.2011 r. Bank sprzedał prawo użytkowania wieczystego gruntu (działki zabudowanej oraz niezabudowanej) i prawo własności znajdujących się na nim nieruchomości firmie XXX za łączną cenę 1.722.000,00 zł brutto w tym 23% podatku VAT w kwocie 322.000,00 zł. Wystawiono fakturę VAT na kwotę brutto uwzględniającą wskazany podatek VAT. Bank dokonał rozliczenia podatku VAT w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2011 roku. Wpłaty podatku w kwocie 322,843,00 zł podlegającej wpłacie do Urzędu Skarbowego dokonano w dniu 25.11.2011 r. Przeprowadzona w dniach 22, 23, 24, 28.II.2012 r. oraz 01, 02.III.2012 r. przez pracowników Urzędu Skarbowego kontrola źródłowa działalności gospodarczej Banku nie wykazała nieprawidłowości w zakresie rozliczenia podatku i nie sformułowała zaleceń skierowanych do Banku w zakresie należnego VAT od sprzedanej nieruchomości.

Jednocześnie, nabywcy nieruchomości - w związku z faktem, że uznano iż przedmiotowa nieruchomość korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług - odmówiono prawa do odliczenia podatku VAT w kwocie 322.000,00 zł (ustalenie zawarte w protokole Kontroli Podatkowej przeprowadzonej w firmie nabywcy przez pracowników Urzędu Skarbowego. W następstwie odwołania się przez spółkę od decyzji odmawiającej zwrotu podatku, Naczelnik Urzędu Skarbowego podtrzymał swoje stanowisko w sprawie zwrotu podatku VAT.

W dniu 07 sierpnia 2012 roku Bank uzyskał interpretację indywidualną Ministra Finansów (Sygn. IPPPJ/443-442/12-5/EK), zgodnie z którą - w zakresie nieruchomości zabudowanej - ustalono, że Bank nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu jej przejęcia, jak również nie ponosił na nią nakładów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w związku z czym jej dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT oraz wskazującą, że sprzedaż użytkowania wieczystego gruntu wchodzącego w skład nieruchomości również podlega zwolnieniu od podatku. Bank nadmienia, że w okresie władania nieruchomością nie ponosił nakładów na zbywane nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budynek będący przedmiotem zapytania był w całości przedmiotem umów najmu w okresie od 01.01.2010 r. do dnia 22.04.2011 r.

Zgodnie z zaświadczeniem Prezydenta Miasta z dnia 27.07.2012 r. przedmiotowa nieruchomość nie jest objęta ustaleniami żadnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ani ważną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według uchwalonego przez Radę Miejską „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy XXX” nieruchomość znajduje się w obrębie terenów usługowo - przemysłowych (U/P).

W chwili obecnej nie toczy się żadne postępowanie pomiędzy stronami transakcji a organami administracji podatkowej.

W uzupełnieniu do wniosku Bank wyjaśnił, że niezabudowana działka Nr 9/122, będąca przedmiotem sprzedaży w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z zapisami ewidencji gruntów i budynków, stanowi tereny przemysłowe i oznaczona jest w ewidencji symbolem Ba. Na działce znajduje się metalowa wiata o lekkiej konstrukcji pełniąca zgodnie z wypisem z kartoteki budynków funkcję „zbiorników, silosów i budynków magazynowych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób Bank powinien prawidłowo rozliczyć transakcję sprzedaży nieruchomości niezabudowanej przejętej w 2009 roku za długi...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Bank uważa, że sprzedając nieruchomość niezabudowaną powinien wystawić fakturę VAT na kwotę brutto uwzględniającą 23% podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 43. ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. po między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Przy czym dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia również może korzystać ze zwolnienia w sytuacji, gdy w stosunku do tych obiektów nic przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i równocześnie dostawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zauważyć należy, że, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem sprzedaż gruntów zabudowanych podlega w chwili sprzedaży opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich lub ich części. Ponadto z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowie albo ich części są zwolnione od podatku.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że działkę, będącą przedmiotem sprzedaży wraz z inną działką zabudowaną budynkiem Bank przejął od swojego dłużnika w dniu 09.12.2009 r. Transakcja przejęcia nieruchomości była udokumentowana przez dłużnika wystawieniem faktury VAT z naliczonym podatkiem VAT. Bank nie dokonał odliczenia podatku, ponieważ, jak wskazuje, Bankowi nie przysługiwało prawo do jego odliczenia. Bank w dniu 24.10.2011 r. dokonał sprzedaży nabytej wcześniej nieruchomości w postaci dwóch działek. Sprzedaż nastąpiła zatem w okresie krótszym niż 2 lata od nabycia nieruchomości. Przedmiotem niniejszego wniosku jest sprzedaż działki, która zgodnie z zapisami ewidencji gruntów i budynków, stanowi tereny przemysłowe i oznaczona jest w ewidencji symbolem Ba. Na działce znajduje się metalowa wiata o lekkiej konstrukcji pełniąca zgodnie z wypisem z kartoteki budynków funkcję „zbiorników, silosów i budynków magazynowych”.

Wątpliwości Banku związane są z prawidłowym opodatkowaniem dostawy przedmiotowej działki.Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że działka będąca przedmiotem sprzedaży, nie może być traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako działka niezabudowana. Jak sama Strona wskazała, na działce znajduje się budowla/budynek w postaci metalowej wiaty o lekkiej konstrukcji pełniącej zgodnie z wypisem z kartoteki budynków funkcję „zbiorników, silosów i budynków magazynowych”. A zatem działka jest działką zabudowaną budowlą/budynkiem. Skoro Stronie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowej działki i Bank nie dokonywał ulepszeń, wynoszących co najmniej 30% wartości początkowej znajdującej się na działce wiaty, w stosunku do której miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego, to w sprawie zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zgodnie z którym sprzedaż przedmiotowej działki będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.

Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wchodzącego w skład przedmiotowej nieruchomości również będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 powołanego wyżej rozporządzenia.

Zatem stanowisko Banku, że sprzedaż przedmiotowej działki będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 23% należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przedmiotowej działki przyjęto jako element stanu faktycznego opisanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj