Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-238/12-4/AW
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-238/12-4/AW
Data
2012.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
karnet
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
usługi


Istota interpretacji
Czy opisane usługi podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%?



Wniosek ORD-IN 973 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania obiektu sportowego przeznaczonego do uprawiania kulturystyki oraz w zakresie rekreacji ruchowej; w skład świadczonych przez Zainteresowanego usług wchodzą:

  1. Siłownia – obiekt, wyodrębniona sala sportowa, wyposażona w sprzęt kulturystyczny: atlasy, specjalistyczne maszyny, sztangi, sztangielki itp. przeznaczone do uprawiania kulturystyki; usługa ta jest sprzedawana w formie karnetu okresowego, który uprawnia klienta do wstępu na siłownię raz dziennie w okresie 1, 3, 6 lub 12 miesięcy.
  2. Ćwiczenia grupowe pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym – aerobik, spinning (ćwiczenia na rowerach stacjonarnych przy muzyce), zumba (ćwiczenia z elementami tańca przy muzyce); usługa ta jest sprzedawana w formie karnetu okresowego, który uprawnia klienta do udziału w określonych, wybranych przez siebie zajęciach, raz dziennie w okresie 1, 3, 6 lub 12 miesięcy.
  3. Ćwiczenia o charakterze rekreacyjnym bez opieki instruktora – rollmasaż (masaż limfatyczny dla redukcji cellulitu i ujędrnienia mięśni, poprawy samopoczucia), platformy wibracyjne (przyrząd do redukcji masy ciała i redukcji cellulitu, poprawy samopoczucia) – urządzenia bezobsługowe do samodzielnego wykorzystania, niewymagające pomocy osób trzecich; usługa ta sprzedawana jest w postaci karnetu ilościowego, który uprawnia klienta do skorzystania z przyrządu (np. karnet na 10 wejść do wykorzystania w okresie 3 miesięcy).

W uzupełnieniu z dnia 27 maja 2012 r. Zainteresowany wskazał, iż usługa udostępniania siłowni sklasyfikowana jest pod numerem PKWiU 93.13.10.0usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej”. Jako, że Wnioskodawca sprzedaje bilet (karnet) wstępu na siłownię, świadczona przez niego usługa, powinna skorzystać z prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8%, na podstawie poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Podobne interpretacje w adekwatnym stanie faktycznym zostały wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu m. in. w dniu 15 lipca 2011 r., sygn. ILLP1/443-583/11-4/AW, w dniu 18 października 2011 r., sygn. ILPP2/443-1089/11-3/AK oraz w dniu 16 kwietnia 2012 r., sygn. ILPP1/443-31/12-5/AW.

Ćwiczenia grupowe pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 93.29.19 „pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

Ćwiczenia indywidualne bez opieki instruktora o charakterze rekreacyjnym sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 93.29.19 „pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi opisane w pkt l opisu stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%...
  2. Czy usługi opisane w pkt 2 opisu stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%...
  3. Czy usługi opisane w pkt 3 opisu stanu faktycznego podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie usługi, które świadczy Zainteresowany opodatkowane są stawką VAT 8%.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl natomiast art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach, wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustaw lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka, na mocy art. 146a ust. 2, wynosi 8%).

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m. in.:

  • w poz. 179 usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0),
  • w poz. 186 pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Ustawa nie definiuje pojęcia „wstępu”; stosując wykładnię językową słowo „wstęp” oznacza „możliwość wejścia”. Zatem opłaty za wstęp, które Wnioskodawca pobiera za świadczone usługi należy traktować jako dostęp do określonego obiektu, np. siłowni; bez znaczenia, zdaniem Zainteresowanego, jest tu forma w jakiej została udokumentowana opłata za wstęp, np. karnet, bilet.

  1. W grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 sklasyfikowane są m. in. usługi udostępniania obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. biletu, karnetu itp.) w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu. Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi wstępu na siłownię, obiektu przeznaczonego do uprawiania konkretnej dyscypliny sportu: kulturystyki, podlegają tej definicji; klient wykupując karnet wstępu na siłownię ma możliwość korzystania z tego obiektu sportowego i znajdujących się w nim przyrządów i sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem. Usługa ta podlega zatem opodatkowaniu stawką VAT 8%.
  2. Usługi rekreacyjne opisane w pkt 2 i pkt 3 stanu faktycznego, które Wnioskodawca sprzedaje na zasadzie kart wstępu spełniają, jego zdaniem, w pełni wymogi opodatkowania stawką VAT 8%, opisane w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania obiektu sportowego przeznaczonego do uprawiania kulturystyki oraz w zakresie rekreacji ruchowej. W skład świadczonych przez Zainteresowanego usług wchodzą:

  1. Siłownia – usługa ta jest sprzedawana w formie karnetu okresowego, który uprawnia klienta do wstępu na siłownię raz dziennie w okresie 1, 3, 6 lub 12 miesięcy. Zainteresowany wskazał, iż usługa udostępniania siłowni sklasyfikowana jest pod numerem PKWiU 93.13.10.0usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej”.
  2. Ćwiczenia grupowe pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym – aerobik, spinning, zumba. Usługa ta jest sprzedawana w formie karnetu okresowego, który uprawnia klienta do udziału w określonych, wybranych przez siebie zajęciach, raz dziennie w okresie 1, 3, 6 lub 12 miesięcy. Ww. ćwiczenia Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 93.29.19 „pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.
  3. Ćwiczenia o charakterze rekreacyjnym bez opieki instruktora – rollmasaż, platformy wibracyjne. Usługa ta sprzedawana jest w postaci karnetu ilościowego, który uprawnia klienta do skorzystania z przyrządu (np. karnet na 10 wejść do wykorzystania w okresie 3 miesięcy). Ww. zostały przez Zainteresowanego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.29.19 „pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku i zwolnień od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy jednakże zauważyć, iż od 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy – tytuł drugiej kolumny otrzymał brzmienie „Symbol PKWiU 2008”. Tym samym obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. stała się Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z roku 2008, stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. I tak, w.:

  • poz. 179 tego załącznika znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0usługi związane z działalnością obiektów sportowych”,
  • poz. 186 przedmiotowego załącznika mieszczą się „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”. Dodatkowo ustawodawca wskazał, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU.

Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Wskazać zatem należy, iż ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku VAT – 8% tylko i wyłącznie dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU – 93.11.10.0usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, które umieścił w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Jednakże w analizowanej sprawie preferencyjna stawka podatku nie ma zastosowania, bowiem przedmiotowe usługi nie zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na udostępnianiu siłowni, sklasyfikowane w PKWiU 93.13.10.0, ćwiczenia grupowe pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.29.19 oraz ćwiczenia o charakterze rekreacyjnym bez opieki instruktora, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.29.19.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem „wstępu” określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa – www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Natomiast obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
  3. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie jest tożsame z „opłatą za karnet okresowy bądź ilościowy”, na podstawie której klient ma możliwość skorzystania z siłowni, uczestniczenia w zajęciach aerobiku, spinningu, zumbie, a także skorzystania z rollmasażu czy platformy wibracyjnej z wyznaczonym limitem wejść oraz ograniczeniem co do rodzaju usługi, jak i czasu. Wobec tego ww. karnet okresowy bądź ilościowy uprawnia do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Zatem wstęp na ww. zajęcia nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce m. in. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych.

W tej sytuacji wskazać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje karnet okresowy upoważniający do korzystania z siłowni, karnet okresowy uprawniający do udziału w ćwiczeniach grupowych pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym oraz karnet ilościowy uprawniający do udziału w ćwiczeniach o charakterze rekreacyjnym bez opieki instruktora, a zatem ww. karnety upoważniają osobę będącą w jej posiadaniu do czynnego uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Wobec tego opłaty za karnety upoważniające do korzystania z siłowni, rollmasażu bądź platformy wibracyjnej, jak również dające prawo do udziału w zajęciach ruchowych, tj. aerobik, spinning i zumba nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość czynnego korzystania z dostępnych przyrządów i pomieszczeń.

Reasumując, świadczone przez Zainteresowanego usługi polegające na udostępnianiu siłowni, sklasyfikowane w PKWiU 93.13.10.0 oraz prowadzone ćwiczenia grupowe pod opieką instruktora o charakterze rekreacyjnym, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.29.19, a także ćwiczenia o charakterze rekreacyjnym bez opieki instruktora, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.29.19., nie korzystają z preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług, wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca winien opodatkować usługi, o których mowa powyżej, stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj