Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-160-2-BS/05/06
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-160-2-BS/05/06
Data
2006.02.15


Referencje


Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
przedsiębiorstwa
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zwrot bezpośredni
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, przedstawione w piśmie z dnia 14 listopada 2005r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 14 listopada 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 17 listopada 2005r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą spedycyjno - transportową, działającą w branży chemicznej. Spółka jest właścicielem warsztatów remontowych, oczyszczalni cystern kolejowych i autocystern oraz dużej bocznicy przy stacji kolejowej ................ Spółka jest zainteresowana przejęciem zorganizowanej części majątku innego przedsiębiorstwa spedycyjnego, stanowiącego dla Spółki podmiot powiązany w rozumieniu ustawy o CIT. Przejęcie zorganizowanej części majątki umożliwi Spółce poszerzenie działalności spedycyjnej.
Transakcja sprzedaży obejmuje m.in.:

  • środki trwałe w postaci taboru kolejowego (cysterny, wagony, lokomotywy),
  • maszyny i urządzenia,
  • wartości niematerialne i prawne,
  • wyposażenie,
  • przejście do Spółki dotychczasowych pracowników zbywcy zatrudnionych w działach związanych ze zbywaną częścią przedsiębiorstwa na podstawie art. 231 Kodeksu Pracy oraz w konsekwencji przeniesienie do Spółki utworzonych z tytułu ich zatrudnienia przez Zbywcę rezerw na świadczenia emerytalne i podobne.

Zbywca nie prowadził oddzielanych rejestrów księgowych ani nie sporządzał oddzielnego bilansu i sprawozdania finansowego w odniesieniu do sprzedawanej zorganizowanej części majątku. Niemniej jednak, zbywany majątek jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.
Po przeprowadzeniu transakcji sprzedaży zbywca będzie w stanie kontynuować działalność gospodarczą w zakresie niepodlegającym przejęciu, przy wykorzystaniu pozostałych składników majątku. Spółka będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas przez zbywcę działalność spedycyjną.
Spółka prosi o potwierdzenie, iż przedmiotem nabycia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, której sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług za zasadach ogólnych oraz że Spółka będzie miała prawo od odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od powyższej transakcji na zasadach odnoszących się do poszczególnych składników majątki.

Zdaniem Spółki przedmiotem transakcji nie jest przedsiębiorstwo, lecz zorganizowana część przedsiębiorstwa, której sprzedaż jest traktowana jako sprzedaż poszczególnych elementów wchodzących w jej skład, a podatek naliczony związany z nabyciem towarów, które zostaną zaliczone przez Spółkę do środków trwałych będzie podlegał zwrotowi w terminie 60 dni, a przy spełnieniu warunków opisanych w art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w terminie 25 dni.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Jednocześnie ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "przedsiębiorstwo", dla potrzeb ustawy. Wobec tego należy posiłkować się definicją zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz 93 ze zm.), zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika m.in., iż Spółka nie nabędzie rejestrów księgowych, bowiem zbywca nie prowadził oddzielnych rejestrów dla sprzedawanej zorganizowanej części majątku. Oznacza to, iż nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące uznanie, iż dochodzi do sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, że nie każda dostawa jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład przedsiębiorstwa (spełniająca warunki pozwalające na uznanie jej za przedsiębiorstwo, bądź na bazie której możliwe jest utworzenie odrębnego przedsiębiorstwa) jest dostawą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Skoro w art. 6 pkt 1 ustawy wymieniono obok przedsiębiorstwa zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans, to oznacza to, że jedynie jednostki organizacyjne finansowo wyodrębnione mogą z tej regulacji korzystać. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka nabędzie zorganizowaną część majątku, dla której zbywca nie sporządzał oddzielnego bilansu i sprawozdania finansowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z uwagi na powyższe w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem dojdzie do dostawy towarów (nastąpi przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel), dostawa będzie miała charakter odpłatny a jej przedmiotem będą towary w rozumieniu ustawy.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie poszczególnych składników majątku, w zakresie w jakim będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zatem to podatnik sam decyduje o tym, czy kwotę powyższej nadwyżki wykaże jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, czy też zażąda zwrotu tej kwoty z urzędu skarbowego na wskazany rachunek bankowy.
Zasadniczym terminem zwrotu powyższej nadwyżki jest termin 60 - dniowy, liczony od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika (vide art. 87 ust. 2 ustawy). Jednakże w myśl art. 87 ust. 3 ustawy powyższy termin zwrotu przysługuje podatnikowi tylko dla kwoty nadwyżki nieprzekraczającej wartości podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22 % obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1. Kwota różnicy (nadwyżki) podatku przekraczająca wysokość wyliczoną w opisany wyżej sposób podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.

Jednocześnie zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289) - przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

Podatnik ubiegający się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia musi przede wszystkim pamiętać o tym, iż ma obowiązek uregulować należności wynikające z wszystkich faktur zakupu, również tych, które są ujęte w kwocie do przeniesienia z poprzedniego miesiąca oraz tych, z których podatek naliczony został wykazany jako nadwyżka do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Ww. zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj