Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-160-2-BS/05/06
z 15 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-160-2-BS/05/06
Data
2006.02.15
Referencje
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
przedsiębiorstwa
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zwrot bezpośredni
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, przedstawione w piśmie z dnia 14 listopada 2005r. jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 14 listopada 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 17 listopada 2005r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny: Spółka jest firmą spedycyjno - transportową, działającą w branży chemicznej. Spółka jest właścicielem warsztatów remontowych, oczyszczalni cystern kolejowych i autocystern oraz dużej bocznicy przy stacji kolejowej ................ Spółka jest zainteresowana przejęciem zorganizowanej części majątku innego przedsiębiorstwa spedycyjnego, stanowiącego dla Spółki podmiot powiązany w rozumieniu ustawy o CIT. Przejęcie zorganizowanej części majątki umożliwi Spółce poszerzenie działalności spedycyjnej.
Zbywca nie prowadził oddzielanych rejestrów księgowych ani nie sporządzał oddzielnego bilansu i sprawozdania finansowego w odniesieniu do sprzedawanej zorganizowanej części majątku. Niemniej jednak, zbywany majątek jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie. Zdaniem Spółki przedmiotem transakcji nie jest przedsiębiorstwo, lecz zorganizowana część przedsiębiorstwa, której sprzedaż jest traktowana jako sprzedaż poszczególnych elementów wchodzących w jej skład, a podatek naliczony związany z nabyciem towarów, które zostaną zaliczone przez Spółkę do środków trwałych będzie podlegał zwrotowi w terminie 60 dni, a przy spełnieniu warunków opisanych w art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w terminie 25 dni. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje: Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Jednocześnie ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "przedsiębiorstwo", dla potrzeb ustawy. Wobec tego należy posiłkować się definicją zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz 93 ze zm.), zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Należy w tym miejscu zauważyć, że nie każda dostawa jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład przedsiębiorstwa (spełniająca warunki pozwalające na uznanie jej za przedsiębiorstwo, bądź na bazie której możliwe jest utworzenie odrębnego przedsiębiorstwa) jest dostawą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Skoro w art. 6 pkt 1 ustawy wymieniono obok przedsiębiorstwa zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans, to oznacza to, że jedynie jednostki organizacyjne finansowo wyodrębnione mogą z tej regulacji korzystać. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka nabędzie zorganizowaną część majątku, dla której zbywca nie sporządzał oddzielnego bilansu i sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z uwagi na powyższe w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem dojdzie do dostawy towarów (nastąpi przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel), dostawa będzie miała charakter odpłatny a jej przedmiotem będą towary w rozumieniu ustawy. Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie poszczególnych składników majątku, w zakresie w jakim będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zatem to podatnik sam decyduje o tym, czy kwotę powyższej nadwyżki wykaże jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, czy też zażąda zwrotu tej kwoty z urzędu skarbowego na wskazany rachunek bankowy. Jednocześnie zgodnie z art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289) - przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio. Podatnik ubiegający się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia musi przede wszystkim pamiętać o tym, iż ma obowiązek uregulować należności wynikające z wszystkich faktur zakupu, również tych, które są ujęte w kwocie do przeniesienia z poprzedniego miesiąca oraz tych, z których podatek naliczony został wykazany jako nadwyżka do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania. Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Ww. zażalenie podlega opłacie skarbowej. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.