Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-53/419a/339/06/JR
z 27 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-53/419a/339/06/JR
Data
2006.02.27



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
skład celny
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego na odcinku krajowym ze stawką VAT w wysokości 0% w sytuacji, gdy przy wykonaniu usługi transportowej na trasie Rosja -Polska towary zostały sprowadzone na skład celny publiczny w Polsce, jest dokument wymieniony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, bez zastrzeżenia w pkt 2 tego ustępu?


Jak wynika ze złożonego wniosku Spółka świadczy usługi transportowe, w tym transportu międzynarodowego. Spółka wskazuje, iż dokonując transportu międzynarodowego na trasie Rosja - Polska stosuje art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 pkt 1. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi przy imporcie towaru celem zastosowania stawki 0% VAT na odcinku krajowym są dokumenty określone w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2. Jeżeli nie jest spełniony warunek z pkt 2 Spółka stosuje 22% VAT na odcinku krajowym (np. od firmy rosyjskiej - spedytora nie otrzymujemy SADu importowego). Obecnie Spółka świadczy przewóz towaru z Rosji do Polski na skład celny publiczny. Na dokumencie CMR (list przewozowy) jest stwierdzenie: "Rewizji nie przeprowadzono", "Towar zwolniono", towar odebrał skład celny publiczny. Spółka wskazuje, iż skład celny to każde miejsce uznane przez organy celne i podlegające ich kontroli, w którym towary mogą być składowane zgodnie z ustalonymi warunkami (art. 98 ust. 2 WKC). Towary niewspólnotowe w czasie pozostawania w składzie celnym nie podlegają należnościom przewozowym jak również wobec tych towarów nie są stosowane środki polityki handlowej. Przebywanie towarów pod procedurą składu jest nieograniczone w czasie. Towary mogą być dopuszczone do obrotu na obszarze celnym Wspólnoty, mogą zostać wywiezione albo zostać zgłoszone do innej procedury celnej, jak np. odprawy czasowej, uszlachetniania czynnego wywozu itp. Toteż Spółka wskazuje, iż w tym przypadku nie mamy do czynienia z importem towaru. Spółka nie może więc żądać od klienta dokumentu SAD z importu, bo takiego nie posiada, nie odbył się import towaru.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka postawiła pytanie, czy dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego na odcinku krajowym ze stawką VAT w wysokości 0% w sytuacji, gdy przy wykonaniu usługi transportowej na trasie Rosja -Polska towary zostały sprowadzone na skład celny publiczny w Polsce, jest dokument wymieniony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, bez zastrzeżenia w pkt 2 tego ustępu?

STANOWISKO PODMIOTU UPRAWNIONEGO DO ZŁOŻENIA WNIOSKU

Spółka stoi na stanowisku, iż skoro towar przyjeżdża na skład celny publiczny to dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi transportowej są dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 (list przewozowy, CMR, karnet TIR itp.), bez pkt 2, bo on nie ma tutaj racji bytu, gdyż nie odnosi się do towarów składowanych w składzie celnym.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), należy rozumieć przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:1)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,2)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,3)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju,4)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego wykonana przez Spółkę usługa mieści się w przytoczonej wyżej ustawowej definicji transportu międzynarodowego towarów.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Stosownie do art. 83 ust. 5 powołanej ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:1)towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;2)towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do postawy opodatkowania z tytułu importu towarów,3)towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów,4)osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 19 ust. 7 obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Jeżeli import towarów objęty jest procedurą składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przewozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy w imporcie towarów, w myśl art. 19 ust. 9 tej ustawy, powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Należy w tym miejscu wskazać, iż art. 84 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (2913 z 1992 r. z późn. zm.) procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym towarów niekrajowych, które w czasie tego składowania nie podlegają należnościom celnym przywozowym ani środkom polityki handlowej. Skład celny może być składem celnym publicznym bądź składem celnym prywatnym. Procedura składu celnego jest jedną z procedur zawieszających, co oznacza, iż na towarze zawieszone są wszelkie opłaty celno-podatkowe. Jej zakończenie, w myśl art. 89 ust. 1 w/w rozporządzenia następuje, gdy towary objęte tą procedurą otrzymają inne przeznaczenie celne.

Ponadto obowiązek podatkowy w imporcie towarów jest ściśle związany z miejscem świadczenia importu towarów. I tak, zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o VAT, import towarów będzie dokonany na terytorium kraju, gdy towary na terytorium innego państwa członkowskiego zostaną objęte procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przewozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju. Z kolei w przypadku, gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności przewozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, że import nie będzie dokonanym na terytorium kraju (art. 36 ust. 2 ustawy o VAT).

Jak wynika ze złożonego wniosku towary zostały przewiezione przez Spółkę z Rosji do Polski na skład celny publiczny. Zatem w ocenie tut. organu podatkowego w analizowanym stanie faktycznym nie miał miejsca import towarów, gdyż towary nie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium kraju. Skoro przewożone przez Spółkę towary nie mają charakteru towarów importowanych, to dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.

Reasumując stanowisko przedstawione przez Spółkę jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj