Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PD415/48/2005
z 6 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD415/48/2005
Data
2006.02.06



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
zakres


Pytanie podatnika
Czy zakres robót dotyczących remontu i modernizacji budynku mieszkalnego- w celu ustalenia wysokości ulgi remontowej, stanowi sumę robót wykazanych w załączniku nr 1 i 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy ( Dz.U. Nr 156, poz. 788).


Wnioskiem z dnia 22.12.2005 r. zwróciła się Pani do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie obowiązującego prawa podatkowego. Podatniczka zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego traktować jako sumę robót wykazanych w załączniku nr 1 i 2 czy konkretnie tylko te wykazane w załączniku nr 1 . Zdaniem Podatniczki wydatki na remont budynku mieszkalnego obejmują wydatki na remont lokalu mieszkalnego (załącznik nr 2) oraz dodatkowo wydatki zawarte w załączniku nr 1 rozporządzenia.

W oparciu o obowiązujące przepisy prawa- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie stwierdza, co następuje:

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 27a w ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. Z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. ( podatek dochodowy od osób , o których mowa w art. 3 ust.1 , obliczony zgodnie z art. 27 i 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację- zajmowanego na podstawie tytułu prawnego- budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego) oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) ( Dz. U. Nr 202 , poz. 1956), który stanowi , że wydatki, o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 updf , w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. , poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku , w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a w ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. Z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).
Z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylony został art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych . Ustawodawca , likwidując ulgę remontową , uwzględnił jednak fakt , iż ulga ta realizowana jest w okresie 3-letnim , w wyniku czego w przepisach przejściowych zagwarantowano możliwość korzystania z ulgi remontowej do końca 3-letniego okresu tj. do 31 grudnia 2005 r.
Odliczeniu w ramach ulgi remontowej podlega zatem 19 % poniesionych przez podatnika wydatków do wysokości określonej w przepisach.
Kwota, o którą można pomniejszyć podatek została określona w art. 27a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy i wynosiła w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 01.01. 2003 r. :
- w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1 -19% kwoty poniesionych wydatków , nie więcej jednak niż:
a) 3% kwoty , o której mowa w ust. 2 , z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego -jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
b) 2,5% kwoty , o której mowa w ust. 2 , z zastrzeżeniem ust. 2a , obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych.
W latach 2003-2005 kwoty te, przysługujące w przypadku remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wynosiły:
a) 5 670,00zł - jeżeli wydatki dotyczą remontu budynku mieszkalnego ( co odpowiada wydatkom w wysokości 29.842 zł)
b) 4.725,00 zł- jeżeli wydatki dotyczą remontu lokalu mieszkalnego ( co odpowiada wydatkom w wysokości 24.868 zł)
c)w przypadku zbiegu uprawnień z pkt a) i b) , łączna ich kwota nie może przekroczyć kwoty 5670 zł.
Limity powyższe ulegają podwyższeniu, jeżeli podatnik , dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego , poniósł wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej , urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczył limit odliczeń. W takim przypadku wysokość limitu na lata 2003-2005 podwyższona została o 945 zł, zgodnie z art. 27a ust. 2 ww. ustawy; odpowiada to wydatkom w wysokości 4 973 zł.
Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 przedmiotowej ustawy -wysokość wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług , nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, dowodu odprawy celnej.
Zasadnicze dla określenia wysokości limitu przysługującego podatnikowi, jest zakwalifikowanie poniesionych przez niego wydatków do jednej z powyższych kategorii dotyczących remontu i modernizacji budynku mieszkalnego , bądź lokalu mieszkalnego . Przepisy podatkowe nie definiują tych pojęć , wobec czego zasadne jest odwołanie się do definicji zawartych w stosownych przepisach.
Zgodnie z art. 2 ust.2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 ze zm.) samodzielnym lokalem mieszkalnym , w rozumieniu ustawy , jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych .
Przepis art. 3 ust. 1 tej ustawy przewiduje, iż w razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo powiązane z własnością lokalu. Natomiast ilekroć w ustawi z dnia 7 lipca 1994 r. -prawo budowlane ( t.j. z 2003 r. Dz.U. Nr 207 poz. 2016 ze zm.) mowa jest o budynku, należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany , który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach ( art. 3 pkt 2 ustawy). Z kolei pod pojęciem "budynek mieszkalny jednorodzinny" ustawa nakazuje rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej , szeregowej, grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość , w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.( art. 3 pkt 2a ustawy).
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego , o które zmniejsza się podatek dochodowy ( Dz.U. Nr 156, poz. 788) za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego , o których mowa w art. 27a ust.3 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych , uważa się za wydatki poniesione na:
-zakup materiałów i urządzeń,
-zakup usług obejmujących:
wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
transport materiałów i urządzeń,
wykonawstwo robót
-najem sprzętu budowlanego
-opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia (§ 1 rozporządzenia).
Załącznik nr 1 ww. regulacji prawnej określa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.
Załącznik nr 2 przedstawia wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego.
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa przy stosowaniu powyższej ulgi nieprawidłowe jest utożsamianie remontu budynku mieszkalnego jako większej całości w stosunku do samego lokalu mieszkalnego i co za tym idzie rozszerzanie wykazu robót zawartych w załączniku nr 2 o roboty wymienione w załączniku nr 1 tak jak to sugeruje Podatniczka. Prawo do odliczeń wydatków poniesionych w związku z robotami wykazanymi w poszczególnych załącznikach ww. rozporządzenia podatnik nabywa w przypadku skonkretyzowania rodzaju remontowanego bądź modernizowanego obiektu. Ze względu na rozgraniczenie pojęć- budynku i lokalu mieszkalnego załączniki do rozporządzenia zostały tak skonstruowane, by te różnice uwzględnić. Zróżnicowany wykaz robót w obu dokumentach nie daje swobody zamiennego ich stosowania .
Zbieg uprawnień następuje zaś w sytuacji, gdy podatnik wykonuje roboty w zakresie remontu i modernizacji zarówno budynku mieszkalnego jak i lokalu mieszkalnego, w tym wypadku daje to prawo do korzystania z wykazu robót wymienionych w obu załącznikach ( tj. nr 1 i 2 ) w takim zakresie , w jakim te roboty można przypisać bądź to do remontu lokalu, bądź do remontu budynku mieszkalnego.
Zgodnie z konstrukcją przedmiotowej ulgi w takim przypadku łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć limitu określonego dla budynku mieszkalnego, który w latach 2003-2005 wynosił 5 670,00 zł ( 19% z 29 842,10 zł wydatków).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj