Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO-3/443/311/369/MZ/1/2005
z 9 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO-3/443/311/369/MZ/1/2005
Data
2006.01.09



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
fracht
import (przywóz)
statek
statek morski
stawka preferencyjna podatku
transport
transport morski
żegluga


Pytanie podatnika
Jak prawidłowo rozliczyć podatek VAT i właściwie zakwalifikować opisane usługi oraz jaką zastosować stawkę podatku w przedmiotowej transakcji.


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnoszący pytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż wykonuje usługi na rzecz polskiej firmy z siedzibą w Szczecinie w postaci transportu statkiem oleju napędowego przeznaczonego dla celów żeglugi z miejscowości Ventspils (Łotwa) do portów w Szczecinie, Gdyni i Władysławowie. Wskazany towar pochodzi spoza krajów Unii Europejskiej. Tytułem świadczonych usług, Spółka wystawia fakturę VAT za fracht ze stawką 0 % - w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT, natomiast rozliczenie podatku VAT dokonywane jest przez kontrahenta podczas odprawy celnej towaru, z chwilą jego dopuszczenia do obrotu. Na fakturze wskazywany jest numer NIP nabywcy poprzedzony kodem PL.

Na tle opisanego stanu faktycznego powstaje problem interpretacyjny w zakresie prawidłowego sposobu rozliczenia podatku VAT i właściwego zakwalifikowania tego typu usług, jak również wysokości stawki podatku, która powinna znaleźć zastosowanie w przedmiotowej transakcji.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują następująco: w przedstawionym stanie faktycznym istnieje możliwość zastosowania stawki podatku 0 % dla usług świadczonych przez Spółkę, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT. Powyższe rozumowanie wynika z faktu, iż we wskazanym przypadku mamy do czynienia z importem towarów, albowiem przedmiot sprzedaży, pochodzący z Rosji, objęty zostaje określoną procedurą celną (np. składu celnego) w innym kraju członkowskim (Łotwa), natomiast miejscem przeznaczenia towarów i zakończenia przywozu oraz ostatecznego przeznaczenia do obrotu jest Polska. W związku z powyższym, towar sprowadzany do Polski opodatkowany będzie z tytułu importu w kraju i według obowiązującej tu stawki. Na tej podstawie należy uznać za słuszne twierdzenie, iż usługi wykonywane przez Spółkę jako przewoźnika, stanowią usługi bezpośrednio związane z importem towarów, a co z tego wynika, korzystają z preferencyjnej stawki podatku 0 %. Jednocześnie wartość świadczonych przez Spółkę usług transportu, została włączona do podstawy opodatkowania - zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy. Z punktu widzenia wnioskodawcy, kierowanie się powyższymi racjami w toku współpracy z kontrahentami, jest zgodne z prawem, a także potwierdzone ugruntowaną praktyką firm zagranicznych. Niemniej jednak nieprecyzyjność przepisów oraz wciąż nikła aktywność Ministerstwa Finansów w niniejszej kwestii, jak również brak wykształconego sposobu postępowania zarówno przez organa podatkowe, jak i przez samych podatników powodują, iż rodzące się wątpliwości pozostają nierozstrzygnięte. Jednocześnie, Spółka wskazuje, że przyjęcie odmiennych założeń, niż prezentowane powyżej, w tym w szczególności potraktowanie świadczonej przez Spółkę usługi w oderwaniu od jej faktycznego celu, a więc bez związku z dokonywanym przez kontrahenta importem, prowadziłoby do wniosku, iż ustawodawca polski uprzywilejowałby podmioty zagraniczne kosztem przedsiębiorstw krajowych. Przyjmując bowiem, iż w sytuacji stanowiącej przedmiot zapytania mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, która co do zasady, podlega opodatkowaniu w miejscu, w którym transport się rozpoczyna, okazałoby się, iż koniecznym warunkiem prowadzenia działalności jest zarejestrowanie się Spółki w każdym z pozostałych 24 państw członkowskich dla potrzeb rozliczeń podatku VAT, co jest nieracjonalne. Tym bardziej, że w rozmowach z licznymi przedsiębiorcami zagranicznymi o podobnym profilu działalności, pochodzącymi z różnych państw UE, uzyskano informację, że w krajach ich siedziby, przepisy prawa podatkowego nie powodują powstawania takiego problemu, w szczególności zaś podmioty te nie dokonują rejestracji jako podatnicy VAT w innych państwach członkowskich, która wiązałaby się z poważnymi kosztami (obsługi prawnej, tłumaczenia dokumentów, opłat rejestracyjnych). Przewidziane natomiast przez prawodawcę uproszczenie polegające na możności rozliczenia podatku od świadczonych usług według stawki polskiej (22 %), pod warunkiem wskazania przez kontrahenta jego numeru NIP poprzedzonego kodem PL, pod którym jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w istotnym zakresie ograniczałoby atrakcyjność polskich przewoźników, którzy opodatkowując świadczone usługi podstawową stawką podatku VAT, przestają być konkurencyjnii w porównaniu z firmami transportowymi spoza Wspólnoty Europejskiej. Niezależnie bowiem od możliwości zwrotu podatku VAT nabywcy, zaangażowanie finansowe, poprzedzające moment zwrotu podatku, jest niepomiernie wyższe, niż w przypadku korzystania z usług firmy przewozowej z państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej, np. z Rosji. Usługodawca rosyjski wystawiał będzie bowiem fakturę bez podatku, wskazując, iż jego rozliczenia dokona nabywca. W świetle przytoczonych w niniejszym piśmie twierdzeń należy uznać, iż prezentowane przez Spółkę stanowisko jest właściwe, jednak z daleko posuniętej ostrożności i dla pewności prawidłowości podejmowanych działań, Spółka występuje z wnioskem o wydanie przez organ podatkowy stosownego postanowienia.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1, art. 29 ust. 15, art. 83 ust. 1 pkt 20 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz import towarów.

W imporcie towarów, w myśl art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

  • w zakresie ubezpieczenia towarów,
  • dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Stosowanie stawki podatku 0 % uzależnione jest od spełnienia dyspozycji art. 83 ust. 2, tj. prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych tymi przepisami.

W opisanym stanie faktycznym, Spółka na zlecenie firmy polskiej, dokonuje transportu oleju napędowego z Łotwy do Polski, wiedząc, że przedmiotowy towar został uprzednio przywieziony z kraju, który nie jest członkiem Unii Europejskiej. Rozliczenie podatku VAT dokonywane jest przez importera podczas odprawy celnej towaru, z chwilą jego dopuszczenia do obrotu, a wartość świadczonych przez Spółkę usług transportu, została włączona do podstawy opodatkowania, stosownie do art. 29 ust. 15 ustawy.

W przedstawionej sytuacji, mamy do czynienia z importem towarów. Wykonywana przez Spółkę usługa transportu towaru (olej napędowy) z Łotwy do Polski, jest usługą bezpośrednio związaną z importem towarów, bowiem dotyczy towaru pochodzącego z kraju, który nie jest członkiem Unii Europejskiej (Rosja). Wartość świadczonej przez Spółkę usługi została włączona do podstawy opodatkowania.

Reasumując, podatnik do wykonywanej usługi transportu, związanej bezpośrednio z importem towarów, ma prawo, stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 20, zastosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 0 %, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 2.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. .

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj