Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US PP 443/84/1/05
z 5 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PP 443/84/1/05
Data
2005.12.05



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
postępowanie upadłościowe
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie nadzorcy sądowego otrzymywane za wykonywanie funkcji w postępowaniu upadłościowym, powierzonej na podstawie postanowienia sądu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 z późn. zm.)?


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 pkt 3 i art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.10.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 14.11.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia nadzorcy sądowego stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Pan K M postanowieniami sądu z dnia 17 i 18 stycznia oraz 5 maja 2005 r. został ustanowiony nadzorcą sądowym, w oparciu ustawę z dnia 28.02.2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. nr 60, poz. 535 ze zm.). Za wykonywaną funkcję w postępowaniu upadłościowym otrzymuje - w ramach umowy zlecenia - wynagrodzenie. Wypłata wynagrodzeń dokonywana jest na podstawie postanowień sądu.Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy wynagrodzenie nadzorcy sądowego otrzymywane za wykonywanie funkcji w postępowaniu upadłościowym, powierzonej na podstawie postanowienia sądu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).Zdaniem Podatnika wynagrodzenie nadzorcy sądowego otrzymywane za wykonywanie funkcji w postępowaniu upadłościowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. Nadzorca sądowy pełniąc swoją funkcję nie prowadzi działalności gospodarczej. Swoje czynności w postępowaniu naprawczym wykonuje w interesie publicznym.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy nie podziela - przedstawionego we wniosku - stanowiska Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Wynika to z przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o VAT.Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Na gruncie przepisu art. 13 pkt 6 cyt. ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody nadzorcy sądowego są kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd, prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Działalność prowadzoną przez nadzorcę sądowego należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. O zamiarze wykonywania działalności gospodarczej przez nadzorców sądowych w sposób częstotliwy świadczy chociażby stała gotowość do podjęcia czynności. Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28.02.2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. nr 60, poz. 535 ze zm.) wyznaczenie nadzorcy sądowego następuje w postanowieniu sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza nadzorcy sądowemu pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. Wysokość wynagrodzenia za czynności nadzorcy sądowego odpowiadającego wykonywanej pracy określona jest w art. 162 cyt. ustawy z dnia 28.0.2003 r. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanych.Wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłości. Wydając stosowne postanowienie w powyższym zakresie sąd działa jako organ władzy.Pomiędzy sądem upadłościowym a nadzorcą sądowym nie istnieje również stosunek prawny, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie odpowiedzialności za powierzone funkcje wobec osób trzecich.W myśl art. 160 ust. 1 ustawy z dnia 28.02.2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, w sprawach dotyczących masy upadłości nadzorca sądowy dokonuje czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym. Ryzyko gospodarcze wszelkich czynności prawnych (które jest jednym z podstawowych kryteriów ustalenia czy działalność ma charakter samodzielny czy nie) w tym także czynności zobowiązaniowych nadzorcy sądowego ponosi zatem zawsze masa upadłości. Nadzorca sądowy nie odpowiada za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących masy upadłości (art. 160 ust. 2 cyt. ustawy). Odpowiedzialności za ww. czynności nie ponosi również sąd. Sąd nie odpowiada też za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonania obowiązków przez nadzorcę sądowego. Jak wynika z art. 160 ust. 3 ww. ustawy, za szkodę odpowiada nadzorca sądowy.

Niewątpliwie przy wykonywaniu swojej funkcji nadzorca sądowy podlega ustawie i najważniejsze decyzje musi konsultować z sędzią komisarzem i radą wierzycieli, jednakże w podstawowym i zasadniczym zakresie wykonywania swoich obowiązków jest w pełni samodzielny. Sąd nie jest zatem związany z nadzorcą sądowym więzami tworzącymi stosunek prawny jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy wobec osób trzecich, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Sąd - jako organ władzy - powołuje nadzorcę sądowego i określa jego wynagrodzenie. Nie pokrywa jednak kosztów wynagrodzenia (o którym również mowa w ww. przepisie ustawy o VAT) i nie ponosi odpowiedzialności ani za działania, ani za szkodę wynikającą z czynności podejmowanych przez nadzorcę sądowego.Uznać zatem należy, że czynności nadzorcy sądowego wykonującego powierzone funkcje w postępowaniu upadłościowym na podstawie postanowienia sądu wypełniają dyspozycje art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. W świetle tej ustawy wynagrodzenie nadzorcy sądowego otrzymywane za wykonywanie funkcji w postępowaniu upadłościowym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj