Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/248/05/MJS
z 2 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/248/05/MJS
Data
2006.01.02



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
hodowla (chów) zwierząt
pasze
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy wysokości stawki podatku od towarów i usług dla towarów wytwarzanych przez Spółkę towarów zaklasyfikowanych wg PKWiU 15.71.10-30.12 (mieszanki paszowe uzupełniające) i 15.71.10-00 (produkty stosowane w żywieniu zwierząt hodowlanych).


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości stawki podatku od towarów i usług dla towarów wytwarzanych przez Spółkę na podstawie załączonej do wniosku opinii klasyfikacyjnej wydanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Podatnik we wniosku wskazuje, iż wytwarzane oraz sprzedawane powstają z wykorzystaniem odpadów produkcyjnych powstałych w związku z produkcją piwa, stanowiących cenne źródło białka, witamin i prebiotyków. Towary te nie mają charakteru jednorodnego, tj. stanowią mieszaniny, które przeznaczone są do karmienia zwierząt hodowlanych, co zostało przez Spółkę szczegółowo opisane we wniosku z dnia 23 marca 2005r. o wydanie opinii klasyfikacyjnej według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów skierowanym do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Spółka załączyła do wniosku opinię klasyfikacyjną Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z której wynika, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844) materiały paszowe produkowane przez Spółkę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.71.10-00.00 "Mieszanki paszowe uzupełniające". Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą na podstawie § 2 w/w rozporządzenia z dnia 06.04.2004 r. nadal stosuje się do celów podatkowych, przedmiotowe materiały należą do grupowania PKWiU 15.71-10.00 "Produkty stosowane w żywieniu zwierząt hodowlanych".

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, czy w/w towary są opodatkowane stawką 3 % od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2008r zgodnie z art. 146 ust. pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a od dnia 1 maja 2008 r. zgodnie z art. 41 ust. 2 stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.

Spółka uważa, że na podstawie opinii wydanej Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w/w towary należą do grupowania PKWiU 15.71.10-30.12 i jako wymienione pod poz. 24 w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane stawką podatku w wysokości 7 %. Jak dalej wskazuje Podatnik, wyjątek od tej zasady wprowadza art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy, który stanowi, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. ustawy w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, której przedmiotem są towary wymienione w załączniku nr 6 stosuje się stawkę podatku w wysokości 3 %. W ocenie Strony w związku z faktem, że pod poz. 47 załącznika nr 6 znajduje się grupowanie ex 15.7 do którego należą towary opisane we wniosku, to powołany wyjątek znajduje zastosowanie w odniesieniu do przedmiotowych towarów. Zatem, jak uważa Podatnik od dnia 1 maja 2008 r. przedmiotowe towary podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 7 %.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak wynika z brzmienia powyższych przepisów, zarówno przed 01.05.2004r., jak i począwszy od tej daty, zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności obrotu towarami w dużym stopniu związany jest z klasyfikacjami towarów wydanymi na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacja statystyczna towaru decyduje o tym, czy obrót tym towarem opodatkowany jest stawką podstawową, preferencyjną, czy też korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %. Jednakże zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę 3 % w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Należy podkreślić, iż zarówno w świetle przepisów obowiązującej od dnia 01.05.2004r. ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, jak i obowiązującej przed tą datą ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podstawową stawką podatku od towarów i usług jest stawka 22 %, a tylko wyjątkowo mogą być stosowane niższe stawki. Stawki te znajdują zastosowanie tylko w przypadkach ściśle wskazanych w przepisach. Przy stosowaniu stawki preferencyjnej - stanowiącej wyjątek od reguły - Podatnik ma obowiązek dołożyć należytej staranności by ustalić, czy przy wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosuje właściwe stawki podatku.

Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002r. w sprawie wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87) również wskazuje, iż podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (towary i usługi) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wydanie opinii klasyfikacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Ewentualne wątpliwości co do opinii wydanych przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych rozstrzyga Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

A zatem, to Podatnika obciążał i nadal obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych produktów (materiałów paszowych) w celu ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług. W razie problemów w zakresie klasyfikacji statystycznych, Podatnik może zwrócić się o wydanie opinii klasyfikacyjnej do Urzędu Statystycznego w Łodzi, a w razie wątpliwości co do poprawności uzyskanej opinii - powinien wystąpić do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o jej weryfikację.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku, Podatnik w dniu 31 marca 2005r. uzyskał opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, która dla produkowanych przez Podatnika materiałów paszowych wskazała grupowanie PKWiU 15.71.10-30.12 "Mieszanki paszowe uzupełniające" i PKWiU 15.71.10-00 "Produkty stosowane w żywieniu zwierząt hodowlanych".

W poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały między innymi towary sklasyfikowane pod numerem PKWiU 15.7 "Pasza dla zwierząt". Zatem dla towarów sprzedawanych przez Podatnika o symbolu PKWiU 15.71.10-30.12 właściwa jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7 %. Natomiast na mocy art. 146 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę 3 % w odniesieniu do czynności wymienionych w załączniku nr 6. W poz. 47 załącznika nr 6 wymieniono towary sklasyfikowane pod numerem PKWiU ex 15.7 "Pasza dla zwierząt - z wyłączeniem: roztworów z ryb i z ssaków morskich (PKWiU 15.71.10-95), karmy dla psów i kotów (PKWiU 15.72.10-00.10 i - 00.20).

A zatem stwierdzić należy, iż do dnia 30 kwietnia 2008 r. na sprzedawane przez Spółkę towary należące do grupowania PKWiU 15.71.10-00 "Produkty stosowane w żywieniu zwierząt hodowlanych" obowiązuje stawka 3 % (na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy), natomiast w świetle przepisów obowiązujących na dzień wydawania postanowienia od dnia 1 maja 2008 będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 7 % (art. 41 ust. 2 cyt. ustawy).

Reasumując, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj